יום חמישי, 29 ביולי 2021

שלמה שפירא: הסולם והמקאם במסורת המוסיקלית הערבית" ל- דוד מועלם, מוסיקה בין מזרח ומערב

שלמה שפירא

הסולם והמקאם במסורת המוסיקלית הערבית" ל- דוד מועלם, מוסיקה בין מזרח ומערב, עורך ותיווי ממוחשב: יוסף צוקר, הוצאת אור-תו, 2006.

 

בספר הקדשה:

לנכדיי בר, תום וגיא, שבלעדיהם לא היה טעם

לכתוב ספר זה;

לכלתי אפרת ולבניי דרור וינון, שבלעדיהם לא

הייתה מוטיווציה לכותבו;

ולאשתי היקרה ג'נט, שבלעדיה, ובלעדי

תמיכתה, עידודה, עצתה ואהבתה, אי-אפשר

היה, לא להתחיל בו ולא לסיימו.

                                       תשס"ו

 

שלמי תודה:

תודה לארץ הנהריים בה נולדתי...תודה לצ'אלגי בע'דאד, האנסמבל העיראקי האגדי שסימל את ייחודה של התרבות המוסיקלית שם במשך דורות...אקוד קידהת הדר לסבי המנוח שמעון, אבי אבי, מורה וחזן, עליו נכתב כי שלט במקאמאת שליטת ענק...אישתחווה לאמי המנוחה סביחה אשר בעודנו רעבים ללחם, שלחה אותי לבקשתי ללמוד נגינה מערבית על כינור...ותיבדל לחיים ארוכים אחותי הבכירה תקוה אגסי, בלשנית והיסטוריון בתרבות ערב...אוריד כובע לפני כל המוסיקאים הנפלאים, אשר היו עמוד השדרה של המוסיקה העיראקית, העתיקה והמודרנית...

 

תוכן העניינים:

תוכן התקליטור המצורף

תעתיק האותיות הערביות בעברית

הקדמת אורח, פרופ' דליה כהן, על הסולם ומשמעותו

מבוא היסטורי

שער ראשון: יסודותיה של סיסטמת הסולמות המערבית:

               פרק א' - קול ומוסיקה, פרק ב' - הסולם המוסיקלי,

               פרק ג' - התקת תווים, הזזות והשאות, פרק ד' -מהמערב המוכר להיקרות עם ערב.

שער שני: הסולמות והמקאם במוסיקה הערבית:

            פרק ה' - מקאם, פרק ו' - הסולם והמקאם, פרק ז' - מערכות הסולמות, 

            פרק ח' - ניתוח הסולם ופירוקו     (הג'נס ובריבוי אג'נאס), פרק ט' - הזזות והשאות,

            פרק י' - מאפיינים של התרבות המוסיקלית הערבית שמחוץ למערכת הסולמות.

שער שלישי: המקאמאת וסולמותיהם:

               פרק יא' - המקאמאת וסולמותיהם, פרק יב' - משפחת עג'ם, פרק יג' - משפחת נהונד,

               פרק יד' - משפחת כורד, פרק טו' - משפחת נווה-את'ר, פרק טז' - משפחת חג'אז,

               פרק יז' - משפחת רסט, פרק יח' - משפחת ביאת, פרק יט' - משפחת סיקה,

               פרק כ' - סולמות ללא משפחות

ביבליוגרפיה

מפתח מקאמאת

 

מתוך - הקדמת אורח - פרופ' דליה כהן:

...ניסינו בהקדמה זו לשרטט בקצרה את הרקע למושג הסולם, ולמגוון הופעותיו בתרבויות המוסיקליות השונות. זאת,

כדי ללמוד את סולמות המקאם מתוך פרספקטיבה רחבה של בעיות, הן מתחום הרוגניציה המוסיקלית והן מתחום הפעילות התרבותית (אך מבלי לפרט את משמעות הסולם מבחינת סוגי חוויות).

בספר שלפנינו, פיתח מר דוד מועלם את המידע האישי הרב שספג בילדותו במשפחתו המוסיקלית בבגדד ועדכן אותו באמצעות הספרות התיאורטיות המגוונות, במיוחד הערבית, שבידו. והתוצאה - תרומה חשובה להיכרות ממשדית עם עולם המקאמאת, הן בשביל הסטודנטים למוסיקה ערבית והן למורים שלהם. הוא פורש מצע נרחב לתיאוריית המקאמאת ומספק באופן מרוכז מאגר של דוגמאות בתווים: 48 מקאמאת מ- 8 משפחות, תוך ייצוג גם של מרכיבי הסולמות וכן תוספת של הסברים קצרים. מאגר זה המייצג למעשה את רוב רובן של המקאמאת בפרקטיקה הינו גם מעין מילון נוח להתמצאות בסבך סולמות המקאמאת...

 

מ-עמוד 61:

מַּקָאם - משמעותו בערבית היא: מקום, מעמד. אפשר לייחס לה גם משמעות "דרגה", וכבר הערנו שהמילה מקאם קיבלה בתרבויות המזרח המוסיקליות משמעויות שונות שיש להבחין ביניהן:

א. כל מערכת הסולמות של תרבות מסוימת...

ב. צורה מוסיקלית קלאסית...

ג. הסולם המוסיקלי (scale) של המודוס בו מדובר...


27.12.2013

 

 

2 תגובות:

  1. שיריך הזכים זוכים על ידי לפני ספר מתחדשים,
    ובמעלה קירות, גם וירטואליים. מורים לרבים
    אי אן היא הדרך ומהו השביל
    לכיבוד ערכי תרבותם
    ולהנחלת המקנן בליבם,
    שהוסתר
    מאימי הימים.
    צפורה אשבל
    2013, דצמ׳ 28, 20:38

    השבמחק
  2. למשורר ולסופר החרוץ שלמה שפירא היקר,
    אודה לך אם תכבד אותי בנוכחותך ותפיץ בקרב חבריך על احتفال الجبرتي .
    שבוע טוב,
    שמואל
    (פרופ' שמואל מורה)

    השבמחק

תודה רבה!