יום שישי, 31 במאי 2024

שלמה שפירא: "נטש" ו- "נטשה ו- לתהות על מלה "נטשה"

שלמה שפירא

"נטש" ו- "נטשה ו- לתהות על מלה "נטשה"

לתהות על מלה "נטשה".
מצאתי באינטרנט: "המידע היחיד שיש לי הוא שהיא נטשה אותי בבית החולים ביום הלידה. נולדתי בבית חולים "הקריה" בתל אביב , כך רשום לי בתעודת הלידה, עד גיל שש גדלתי..." - מידע שנחשף בכאב בעיני "ריטה הזמרת הסופרת המתראיינת המרואיינת"  שהיא נגד שוביניזם גלוי ונישואי-בראשית בגיל ההתבגרות.
המילה "נטשה" מופיעה בתנ"ך בהוראת פועל - "נפלה לא תוסיף קום בתולת ישראל, ניטשה על אדמתה אין מקימה". אני מוסיף: "נטשה אותי בבית החולים".
הפועל "נטש" לא מופיע בערבית. יש "נטס" יש "נטף" יש "נטק" יש "טיש" יש "טאש" יש "טיישאן" 
ו- טיש טאש טישאן קשורים לפזיזותלקלות דעת ולהוללות.
בעברית - "נטש" מקבל הרבה משמעויות: עזב, הפקיר, ברח, הלך, התחפף, התקפל, נעלם, עזב, פינה את השטח ועוד.
בכל מקרה - חשוב לשנות מזלה של ילדה שנולדה בבית חולים ולא שפר מזלה ולהפוך "נטישה" ל- "נטיעה".

מן הפועל "נטש" ניתן להגיע לשם "נטשה=נטאשה". מופיעה שאלה ב- תעתיק / נטאשה או נטשה?
"נטשה" - שם לאישה..
"נטשה - נאטאשה" הוא שם שלא נגזר מן הפועל "נטש" והוא שיבוש נפוץ לשם הרוסי "נטליה" שמשמעותו "יום הולדת" או "יום חג המולד".
יש ספר מעניין "הריקוד של נטשה" ל- אורלנדו פיג'ס".
יש "זמרת וכותבת שירים בריטית - "נטשה בדינגפילד".
"אורל בילינסון" - " השם "נטשה" קיים בטורקית - natas - ובסלנג הטורקי מתכוונים ל- "זונה".והדמיון לשם הרוסי אינו מקרי. טורקיה היא אחד המרכזים הגדולים ביותר בסחר נשים מארצות דוברות רוסית...".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!