שלמה שפירא
אינטרפרטציות סותרות שיר אחד
על אינטואיציה כסייג לאינטרפרטציה
האם המורים הליבראליים נוהגים כך
ראובן צור , תשנ"ד
" אחת הבעיות החוזרות ומטרידות קוראים ספרות מן השורה הראשונה , מורים ומבקרים
היא , כיצד ניתן לנהוג בתגובות שונות או סותרות של קוראים ליצירת ספרות אחת .
האם 'כל אחד יכול להגיב על השיר כרצונו' , או שמא יש עקרונות כלליים שעל פיהן
ניתן להעדיף תגובה אחת על פני חברתה . "
"... לפנינו אפוא שתי תגובות (או שתי אינטרפרטציות) סותרות בתכלית לשיר אחד קטן
ולא מסובך ... האם שתי הקריאות לגיטימיות במידה שווה ? אני כשלעצמי אין לי שמץ
של ספק שהקריאה הראשונה קולעת לאופיו המובהק של השיר , ואילו הקריאה השניה
בסילוף גם יסודה ... איך להסביר שינוי כזה ?
בדיעבד נראה לי , שבחיוכים ובמנודי ראש הייתי מעודד את התלמידים שהשמיעו הערות
שהיו רצויות לטיעון שלי ויצרתי דינאמיקה , שבה המגמה העולה בקנה אחד עם האינטואיציות
שלי גברה מאליה . אני סבור , שחלק לא מבוטל של המורים הליבראלים נוהגים כך ..."
קטע זה פרסמתי בבלוג הישן שלי ב- וואלה
26/9/2009 09:44
שלמה חביבי,
השבמחקנהניתי משיריך!
מי יתן ותמשיך לכתוב עוד שנים רבות, בבריאות טובה ובסיפוק ונחת.
גמר חתימה טובה
יואב
(פרופ' יואב וייזל, ראש מדור "אקולוגיה" במחלקה לבוטניקה באוניברסיטת תל-אביב)
2009, ספט׳ 26