שלמה שפירא
עיין ערך "חנוכה" ו- "חשמונאים" / "מכבים" בבלוג של שלמה שפירא משורר
ויודעים אתם לכבוד מה: / על דרך נרות חנוכה - שלמה שפירא ... - ישרא-בלוג
ויודעים אתם לכבוד מה: / על דרך נרות חנוכה - שלמה שפירא. שלמה שפירא. ויודעים אתם לכבוד מה: פינת ידידותי נחבאת "אל פרטיה ואל כליה". הידידות כנה אמיתית ...
וכאן התערב החזיר-מעט פילוסופיה של דברי-הימים בכלל ודברי ימי חנוכה בפרט ...
10 בדצמ 2012 - שלמה שפירא מעט פילוסופיה של דברי-הימים בכלל ודברי ימי חנוכה בפרט - מאת א.ל. ... שלום רב, שמי שלמה שפירא. אני משורר, ותוכלו למצוא בבלוג שירים שלי ,כתבות שלי. .... והנה בא אנטיוכס, כמסופר בספר "חשמונאים, בעזות-מצח אל הקדש פנימה ויקח.
על דרך נרות חנוכה - שלמה שפירא (1938) - בלוג של משורר - ישרא-בלוג
30 בנוב 2010 - שלמה שפירא על דרך נרות חנוכה על דרך נרות חנוכה שקיימים לעד, אור הוא שפע, חמְדָה וּמַעֲלָה גדולה לשלֵמוּת עולמים ונוסף על.
- שלמה שפירא (1938) - בלוג של משורר - ישרא-בלוג
20 בנוב 2009 - שלמה שפירא. הזמנה למסיבת חנוכה להורי תלמידי בי"ס 'הרצל' בהרצליה. בהשתתפות 'מועדון ההורים' בשכונת 'שביב' בהרצליה. המזמינים : סיגל שפירא , נחמה רביד.
לאדם הזקוק בשעה קשה למלה טובה - שלמה שפירא (1938) - בלוג של משורר
9 בדצמ 2009 - תמיד הידידות כנה אמיתית ללא תנאי כחל וסרק. כי בסך הכל אנחנו יודעים. לחזק זה את זה בנסים ובאורות של חנוכה. משלמה. - שלמה שפירא (1938) - בלוג של משורר.
על משפחה "טייקונית" בתקופה שקדמה לחשמונאים,על "חסידים" שלפני ובימי ...
16 בנוב 2012 - שלמה שפירא על "חסידים" שלפני ובימי החשמונאים על כהנים שקדמו לחשמונאים שהסתייגו בחריפות מכל מגמת טמיעה בעולם ההליניסטי על משפחה "טייקו.
דברי החוקרת ענבל גולדשטיין-שפירא על מחקרה בנושא : "יהודה ופיניקיה ...
29 בנוב 2012 - שלמה שפירא הענקת מילגות ופרסים למצטיינים בעבודות גמר ועבודות מחקר ... בתזה שלי אני מתמקדת בתהליכים הפוליטיים שהתרחשו ביהודה בהנהגת החשמונאים, ...
"ירושלים - אוסף מקורות", ליקט וערך דן בהט - תשל"? -לקט זה מוקדש לירושלים ...
31 באוג 2013 - שלמה שפירא "ירושלים - אוסף מקורות", ליקט וערך דן בהט (מוקדש לזכרו של ארתור ... אולם אחרי-כן בימים, אשר מלכו החשמונאים, סתמו את העמק הזה, (העמק הרחב ...
Herbert Bentwich - The pilgrim father-by Margery and Norman ...
13 בספט 2011 - שלמה שפיר90 Shlomo Shapira Herbert Bentwich - The pilgrim father. ... בשנת 1898 אי=גן בנטוויץ' את ביקורם בארץ ישראל של חברי מסדר המכבים, אגודה ...
- שלמה שפירא (1938) - בלוג של משורר - ישרא-בלוג
4 ביול 2009 - שלמה שפירא. על אוסף חנוכיות שהוצג ב"מוזיאון המזגגה" – conrad. בקיבוץ נחשולים. דצמ' 2004- ינו' 2005. מכתב תודה מ- הירשברג ישראל. המזגגה CONRAD.
29 בינו 2009 - שלמה שפירא חנוכיות וגלויתו של. ... הזאת ראיתי באחת החנויות ב"שוק הפשפשים" ביפו . כששאלתי מה מחירה ,. השיב לי המוכר הערבי – 40 שקל – ואני מחזיק בחנוכיה ...
"מסתובבות" חנוכיות לא-כשרות ובכמותן ניתן להציג תערוכה גדולה - שלמה ...
14 במאי 2012 - שלמה שפירא "מסתובבות" חנוכיות לא-כשרות ובכמותן ניתן להציג תערוכה גדולה בשנים עברו שבוי ... את החנוכיה הזאת ראיתי באחת החנויות ב"שוק הפשפשים" ביפו .
שלמה שפירא
השבמחקאוסף מובחר מאוסף פרטי של חנוכיות שאספתי הוצג:
שלמה שפירא. על אוסף חנוכיות שהוצג ב"מוזיאון המזגגה" – conrad. בקיבוץ נחשולים. דצמ' 2004- ינו' 2005. מכתב תודה מ- הירשברג ישראל. המזגגה CONRAD.
בקשר לסיכומך על חנוכה משולחן ערוך,
השבמחקקראתי את השולחן ערוך עצמו. מאוד מעניין. תודה !!
ענבל ש.
9.12.2012
.HAG HANUKA SAMEAH TO ALL MY FRIENDS,Miriam
השבמחק2.12.2010
חכ חנוכה שמח גם לך ולכל משפחתך.
מחקבידידות, שלמה
3.12.2010
מהנהלת הבלוג בוואלה ציינו ב- 30.11.2010 כי
השבמחקהכתבות הכי מטוקבקות על חנוכה בחודש האחרון של שלמה שפירא
1,692 טוקבקים
מעט פילוסופיה של דברי-הימים בכלל ודברי ימי חנוכה בפרט - מאת א.ל. לוינסקי
השבמחק"חגים ומועדים", מתוך כתבי לוינסקי, ספר שני, תרצ"ו 1935
מה היתה לו לא "התערב החזיר" בדבר הזה? כי אז אפשר שלא יצא מתתיהו בן יוחנן כהן גדול למלחמה, ולא היו לנו גבורים לאומיים
...הנה, לדוגמא, הענין שאנכי עומד עליו כעת - ערך "בהמה": חפץ אנכי לחקור ולדעת את פעולות "הבהמות" על מהלך ההיסטוריא שלנו...
הזאבה שהניקה את "רמולס" ואת "רמוס"...והזאבה ההיא, הלא איננה היחידה בדברי הימים. עוד ישנו ביבר גדול ועדר של חיות ובהמות, אשר, במדה ידועה, השפיעו על מהלך ההתפתחות האנושית...ביחוד גדלה השפעתן בימי קדם. הן מלכי קדם התקנאו במלך שלמה על כי אריות את כסאו כתרו -
ויעמידו גם הם מסביב לכסאותם בשער
כל בהמות שדי וכל חיתו יער... (ש. מנדלקרן)
והבהמות והחיות האלה בודאי השפיעו מרוחם על החיים והמעשים בימיהם ופעלו על מהלך ההיסטוריה...
...ובכלל מוצא אנכי כי התפקיד של האתונות והחמורים גדול ביותר בדברי ימינו. באשר תפנה, בכל ענין נכבד, מיד תפגש בחמורים...ומה שקשה לי ביותר, כי גם "משיח" יש לו שייכות לחמור: "הנה הוא בא עני ורוכב על חמור".
בימי ילדותי הטובים ככלל לא יכלתי את השייכות הזאת. בדמיוני ראיתי את משיח והנה הוא רוכב על כב קל...לכל הפחות על "ארי",הסר כילד למשמעו. גדלתי ובאתי באנשים, הסתכלתי, והבנתי כי גם למשיח נקל לרכב על חמור מאשר על ארי...
...אבל ישנה עוד בהמה אחת מזוהמה ומגועלה אשר היא, לדאבוננו, השפיעה הרבה על מהלך דברי ימינו, הלא היא, הבהמה המפורסמת המפרסת פרסה וגרה אינה מעלה...פשוט "החזיר". ושערו בנפשכם, כי יש לנו גם "חזירי ההיסטוריה".
את החזיר היה לנו עסק שתי פעמים, ותוצאות הדבר היו שונות. בימי הורקנוס וריסטובלוס, כאשר נלחמו "האחים" על דבר הכהונה, הנה הם בעצמם, האחים המיוחסים, שתפו את החזיר במחלוקתם...אלא כך היא דרכי היהודים המריבים על דבר גבאות בבית-המקדש, אשר בעצמם ישתפו את החזיר בינתים...רק בכבדות רבה והון יקר ימצאו היהודים מאת צריהם צאן ובקר לקרבנות...הכל הרגישו, כי החזיר החל להתערב במחלוקת היהודים, ומכיון שהחל להתערב, מי יודע במה תסתיים המחלוקת ההיא...והחזיר ההיסטורי הזה פעל באופן מבהיל על התפתחות רוח עמנו. כי באותו יום גזרו לאמר: ארור מי שמגדל חזירים בביתו. וארור מי שלומד יוונית...
כי גזרו על גדול חזירים, בודאי מה טוב, כל מה שיתמעטו החזירים בישראל, רק טוב יהיה לנו...אבל כי גזרו על חכמת יונית - דא עקא. כך היא דרכו של עמנו מאז ומקדם, שבכדי להנצל מחזירים, בכדי להפטר מהם, הוא גוזר מיד על חכמת יונית...כאילו בידי החזיר לזהם את החכמה...
ואם החזיר שבימי "הורקנוס וריסטובלוס" הביא לנו גזרה על חכמת יון, הנה החזיר שבימי מתתיהו בן יוחנן כהן גדול בא אלינו יחד את חכמת יון.
כי אנטיוכוס מלך יון הרשע, לבד מה שהיה מלך עריץ וקשה וכובש ממלכות, היה עוד, כנראה, ליברלי מהסוג הידוע...
והמעט לו כי כבש ארצות וישימן למס, אלא כי חפץ גם לנטוע בהן קולטורה חדשה, להרבות השכלה יונית...אנטיוכס חפץ דוקא "ליון, את היהודים, "וליוַנם" בפעם אחת, בעת קצרה, "ליונם" בעל-כרחם...
וכמו כל השכלה מבוהלת, השכלה בעל-כורחה, לא עשתה פרי, "יונתם" של ישראל, כנראה, הגיעה רק עד ,החזיר": עד מאכלות אסורות, עד הפקרות ידועה...
אפס, כי אנטיוכס לא הסתפק בזה, ותהי המעט לו, כי החזיר היה לאורח על שולחן היהודים. ובשר החזיר נתייקר, ועגלות שלמות טעונות חשירים הובאו מיון לארץ-ישראל, וסוחרי החזירים ביון נתעשרו על חשבון היהודים, - המעט לו כל זאת, כי עוד חפץ להקדיש את החזיר, להעריצו, לעשותו לאיזה "סימבול" של קדושה, של רוחניות, להעלותו לדוכן...להקריבו על גב המזבח...ואת זאת לא יכלו עוד בני עמנו כלכל.
והנה בא אנטיוכס, כמסופר בספר "חשמונאים, בעזות-מצח אל הקדש פנימה ויקח...
ולמראה "החזיר על הבמה", למראה החזיר הנקדש, קצר כח הסבל. העם הסבלן יוצא מסבלנותו, את "החזיר" לא יכלו כלכל, פקעה סבלנותם.
וירא מתתיהו ויחם לבבו ותבער קנאתו...
והנני חושב תמיד - מה היתה לו לא "התערב החזיר" בדבר הזה? כי אז אפשר שלא יצא מתתיהו בן יוחנן כהן גדול
למלחמה, ולא היו לנו גבורים לאומיים, ולא היה לנו החג הלאומי הזה, חג של חגים, חג החנוכה...
לחברים היקרים שלום,
השבמחקהנכם מוזמנים לערב חנוכה
לכבוד פרופ' שמואל מורה
לרגל יום הולדתו
האירוע יתקיים במועדון הגמלאים יוצאי עיראק בר"ג
מחר! יום רביעי 12.12.12, בשעה 19.30
רח' חיבת ציון 18 רמת גן (במוזיאון מעל לתיאטרון)
נשמח לראותכם
איחולי חנוכה שמח
מאגודת האקדמאים יוצאי עיראק בישראל
בברכה,
אסנת
050-7608143
לאדם
השבמחקהזקוק בשעה קשה למלה טובה,
פינת ידידותי נחבאת "אל פרטיו ואל כליו"
תמיד הידידות כנה אמיתית ללא תנאי כחל וסרק
כי בסך הכל אנחנו יודעים
לחזק זה את זה בנסים ובאורות של חנוכה.
משלמה,
9.12.2009
שלמה שפירא
השבמחקעל דרך נרות חנוכה
על דרך נרות חנוכה שקיימים לעד,
אור הוא שפע, חמְדָה וּמַעֲלָה גדולה לשלֵמוּת עולמים
ונוסף על העיקר,
סומכים אנו על ישועתו
ויותר מכך,
גלוי הוא לבשׂר גאולה במועדהּ, שחיינו ואורך ימינו
חייבים לעשׂות שלום בעולם, וזה תוכן של הידור השייך לכל הזמנים,
ועל כך: על הנסים שנעשׂו לאבותינו ולנו בכל הזמנים.
30.11.2010
שלמה שפירא
השבמחקהרב ישראל הרבורג
מאי חנוכה ?
זכרון הנס והקדושה שבנרות
כ' כסלו תשכ"ד
נרות חנוכה באים להזכירנו את נס הנצחון של המעטים על הרבים, שנעשה לאבותינו בימים ההם
בזמן הזה. הוא הנס שחזר ונשנה עלינו בצורות שונות בכל הדורות שלאחריו. בעינינו ראינו אותו
גם בדורנו, עם תקומתה של מדינת ישראל.
חכמינו הקדמונים, שקבעו את חג החנוכה וטבעו את נוסח הדברים שאנו אומרים עם הדלקת הנרות, העמידו אותנו לא רק על זכרון הנס אלא גם על הקדושה שבנרות – "הנרות הללו קודש הם..." .
כאילו חזו, שיבוא דור, שיערבב קודש לחול... יש מהטובים שבנו שמתעלמים מן הקדושה שבנרות
שאין להפקיעה...אפילו אם היא באה לשמש מטרה נעלה, שיש בה מטובת הציבור.
בהדלקתם של נרות החנוכה כמוסים סודות של ציפייה והבטחה לגאולתנו בעתיד... נר חנוכה אינו
קישוט חגיגי אלא סמל לכוח הגואל, השומר על קיומנו גם בסביבה עוינת. אפילו עתה, לאחר
שנתחדשה מדינת ישראל, חלילה לנו לוותר על כיסופי הגאולה הסופית, שבהעדרם ניטל
כל טעמה של היהדות. והנס הוא עצם קיומנו,... עיקרו של חג זה הוא בהתייחדות מתוך יראת כבוד
עם הנרות הקטנים והצנועים שבבתינו, שטעמם הוא אזהרה שחיינו תלויים בנס בכל דור ודור,
והבטחה שהנס יבוא כל זמן שנשמור אמונים לרוחנו המקורית ...
... לא מעטה היתה הפתעתי לשמוע מפיו של איש מפאי מובהק את הדברים האלה :
"אי אפשר לבאר כל זאת בפשטנות. בעל כורחנו אנו מודים שיד ההשגחה היתה
בכל הנסים והנפלאות של תקומת ישראל בדורנו".
... רבי סעדיה גאון מוסיף בסידורו לאחר ההודיה "על הנסים" בתפילת שמונה-עשרה את הדברים האלה
"כשם שעשית לראשונים, כך תעשה לאחרונים, והושיענו בימים האלה כבימים ההם".
שלמה שפירא
השבמחקספרון בן 80 עמודים עם הסיסמא "נס גדול היה פה" והוא אינו מדבר על חנוכה, אלא על:
"אבות האומה באגדה", לקט עבד וערך: יורם אבי-תימורה, הוצאת ר. פורטנוי ירושלים 1976.
הספרון מיועד לעולים מברית-המועצות. בתחתית כל דף ישנם תרגומי מלים לרוסית ובסופו ישנו
מילון מקוצר עברית-רוסית.
הספרון מ- סדרת "נס" ספרון 2.
בספר אגדות על אברהם אבינו, יצחק אבינו, יעקב אבינו ומשה רבינו.
מ- עמוד 62:
היכן קברו של משה?
מדוע אין יודעים היכן קברו של משה? מפני שגלוי וידוע לפני הקדוש-ברוך-הוא שעתיד בית-המקדש להיחרב וישראל עתידים לגלות מארצם. שמא היו באים לקברו של משה ובוכים ומבקשים ממנו: משה רבנו, התפלל בשבילנו - ועומד משה ומבטל את הגזרה, מפני שחביבים צדיקים במיתתם יותר מבחייהם.