יום ראשון, 21 בפברואר 2021

שלמה שפירא: Herbert Bentwich - The pilgrim father / A letter to H.b. from TH. Herzl,Vienna,February 1 st, 1897

שלמה שפירא

Shlomo Shapira

 

 

 

Herbert Bentwich - The pilgrim father

by Margery and Norman Bentwich

printed in Palestine at the Gesher printing Press, Jerusalem

May 1940

 

"My Father expressed a wish in his will that my sister Margery with my co-opperation should write his and my Mother's life...My Father left an abundant correspondence and collection of papers.These and the family memories have been the main source of the account.

Norman Bentwich"

 

 see:

The Maccabaean Pilgrimage 1897 - page 92

Jerusalem, june 1932-page 224

and other subjects

 

A letter to H.b. from

 

  TH. Herzl,Vienna,February 1 st, 1897   

 

מן הויקיפדיה

 

הרברט (צביבנטוויץ' (11 במאי 1856 - 25 ביוני 1932) היה משפטן יהודי בריטי ועסקן ציונייועצה המשפטי של התנועה הציונית בשנותיה הראשונות.

 

נולד בשכונת וייטצ'אפל (Whitechapel) שברובע טאוור האמלטס של העיר לונדון באנגליה למשפחה יהודית שהיגרה ללונדון באמצע המאה ה-19 מהעיר פוזנן שבפולין. שם המשפחה בנטוויץ' הוא כנראה גלגול של השם 'בן-דב'.

בצעירותו למד משפטים באוניברסיטת לונדון, ולאחר מכן פתח בקריירה משפטית מזהירה. התמחה בדיני קניין רוחני וזכויות יוצרים, ובמשך עשרים וחמש שנה ערך את כתב-העת המשפטי החשוב "כתב העת למשפטים" (Law Journal). נחשב לאחד מעורכי הדין המפורסמים באנגליה.

היה מראשוני חובבי ציון באנגליה. לראשונה נתוודע לרעיון יישוב ארץ ישראל בעת שעבד בשירות משה מונטיפיורי. היה ממייסדי הפדרציה הציונית האנגלית, ובמשך זמן מה כיהן כסגן היושב-ראש שלה. נמנה עם ידידיו הקרובים של חיים ויצמן. בביתו התארחו ישראל זנגוויל ותיאודור הרצל. הרצל היה בין הדוחפים בו לבקר בארץ ישראל.

בשנת 1898 אירגן בנטוויץ' את ביקורם בארץ ישראל של חברי מסדר המכבים, אגודה של יהודים אנגלים משכילים בעלי זיקה לציונות. בין חברי הקבוצה שביקרו בארץ ישראל היה גם ישראל זנגוויל. הקבוצה פעלה בעידודו של הרצל, ושמה לה למטרה לחקור ולתור את ארץ ישראל. בשנת 1911 רכשה אגודת "מסדר המכבים" קרקעות באזור גזר. בנטוויץ' עצמו החליף את גיסו שלמה סולומון (Solomon J. Solomon) כנשיא "מסדר המכבים".

בביקוריו בארץ נמשך בנטוויץ' לנופיה, ובמיוחד חיבב את נופי הכרמל, ועם שובו לאנגליה כינה את אחוזת הקיץ של משפחתו בעיר קנט בשם "חצר כרמל" (Carmelcourt). גם לאחת מבנותיו קרא בשם כרמל.

בין השנים 19161918 היה חבר המועצה הציונית המדינית שהוקמה בלונדון ביוזמתו של חיים ויצמן. בשיא פעילותו הציונית שימש עורך דינה של התנועה הציונית, ובמסגרת תפקידו היה בין מנסחי הצהרת בלפור.

בשנות העשרים ביקר בארץ כמה פעמים. בשנת 1929 הגשים בנטוויץ' את החזון הציוני הפרטי ועלה ארצה. התגורר באחוזת לנגה בזכרון יעקב, שהקימה בתו ניטה, וכן בביתו בשכונת רחביה בירושלים. כעבור שלוש שנים, בשנת 1932, נפטר, ונקבר באחוזת הקבר של משפחת בנטוויץ' על הר הצופים.

13.09.2011

 

תגובה 1:

  1. מאד מעניין. בו ספור אגדה.. בזמנו, לפני שנים, התארחתי מספר פעמים באחוזה...

    ענת ז.,
    21.02.2021, 21:30


    השבמחק

תודה רבה!