יום שישי, 12 בפברואר 2021

שלמה שפירא: ב. פישקו מתוך הספר "אדם בכפר - פרקי ספרות, תש"ב (1941-1942)

שלמה שפירא

אדם בכפר. בקורת ספרים. (פרקי ספרות סדורים בידי יהושע טן־פי‭(

יוצא לאור ע"י המחלקה לעניני הנוער של הנהלת ההסתדרות הציונית ובהשתתפות קרן היסוד 

ו- ע"י הוצאת "גזית", תל-אביב, תש"ב (1941-1942)

בשער - ר' ב. [ שאלה גדולה: מיהו ר' ב. ? - האם הוא - ר.גרינווד מר באנטינג ,?]

הספר מוזכר וצולם בחלקו בחוברת "הד המזרח" בשפה הערבית ב- 8 לחודש חוזיראן 1944 (אולי ?להתרסה?!?)

את הספר מצאתי בספרייתו של פרופ' דוד וול 

ויש בפתחו הקדשה בכתב:

לדוד

(ליום הבר מצוה)

ב. פישקוֹ 

(מיהו ב. פישקו? נאמר לי שהוא סופר ומופיע באחד הספרים. באוקריאנה סבא וסבתא של וול הכניסו אותו לביתם ועזרו לו כי היה איש בודד, טיפה מוזר ופעם המוזרים היו דווקא אלה המתקדמים בדעותיהם. פישקו הזכיר את אמו שהייתה - אישה קטנה ויפה.)

בספר כמה שערים:

הארץ עטרה דגן , משאת נפש, אבואה בבר ואחבא, ומופיעים בספר משהו מיצירותיהם של כמעט כל הכותבים באותם ימים ממחצית המאה ה-19 ועד שנות הארבעים למדינה שבדרך:

י. בן-צבי, מ.י.ברדיצ'בסקי, ר' משה חיים לוצאטו, יהודה ליב גודון, שלום הכהן, יעקב פיכמן, מיכה יוסף לוינסון, א.א. קבק, א. לוינסקי, ישראל ב"ק, זאב יעבץ, שאול טשרנוחובסקי, מנדלי מוכר ספרים, ש.ל.בלנק, א. ברש, שמואל יוסף עגנון, א. טבקאי, ג.שופמן, י. ד. ברקוביץ, חיים נחמן ביאליק, ש. בן-ציון, בוקי בן יגלי, שלמה מימון, יצחק למדן, אברהם שלונסקי, מאיר וילקנסקי, ז.י. אנוכי, משה סטבסקי, משה סמילנסקי, שלמה הלל'ס,יהודה יערי, אברהם ברוידס, לוי בן-אמיתי, שמשון מלצר, רחל, שמואל דיין, שרה לוי, ש. שלום, יעקב אורלנד, ש. צמח, שרה גלוזמן, בנימין טננבוים, ב. פישקו ועוד

בהרים

מאת ב. פישקו 

סיפור עם ששה פרקים מדבר על מה שמתרחש בנופי טבע מרהיבים, עדר ונער רועה וגדי

"... והילדים שנזדמנו נטפלו לנער - גדי או גדיה?...קפצו בני צאן, דקי רגל ורחבי אוזן. עירובי-עירובים של עקוד ונקוד וטלוא ולבן ושחור, אך אין בכולם שיהא דומה לגדי שבזרועות הנער, בברק-שער כשחור כעורב, ביפי-ראש , בתפארת רום עינים שקופות ואמיצות.

-שחרור! - הטיל אחד מן הילדים מתוך לטוף של חיבה.

-שחרור, שחור, שחרחר! - נדרדרו ליטופי שמות , חזרו ונשנו חליפות.

הורד שחרור מזרועות הנער ונמסר לאמו, שהיתה כחטיבה של התרגשות, הריחה בו, לקקתו ועיניה לוהטים. תפס שחרור פטמותיה בפיו הרך, ינק כולו מתוח על ארבעתיו. עמדו הילדים, הביטו ועינם לא שבעה. ..."

...


2 תגובות:

  1. בספרו של ב. פישקו "גילגולי חיים" שם מוזכרת אמו של דוד וול.
    הקטע הרלוונטי הראשון מתחיל במילים "אל מול חלוני, בבית הקטן והנמוך"...המורה שמוזכר הוא סבו של דוד, שהיה מורה לעברית והתינוקת הבהירה היא אמו של דוד - אסתר.
    הקטע הרלבנטי השני מתחיל במילים: "בפתח הבית הנמוך הופיעה התינוקת"...כמה שורות אחר כך מספר פישקו ששיחק שח-מט (אישקוקי) עם הבן. בשלב זה שודדים בזזו את הרכוש המועט של המשפחה אבל הם נשארו בחיים.
    מאוחר יותר פרצה מגפת טיפוס בעיר. פישקו עצמו חלה מאוד אך בסופו של דבר הבריא, אך הילד שנקרא דוד, מת ממחלה. דוד וול בעלה של רחל נקרא על שמו.
    העיר שהם גרו בה מכונה בפי היהודים "שדה לבן" אך שמה האמתי הוא בלאייה צרקוב, היינו כנסיה לבנה והיא נמצאת במרחק שעתיים נסיעה מקייב.
    מאוחר יותר, כשכולם הגיעו ארצה, גרו הסבא והסבתא יחד עם משפחתו של דוד. הסבא, מיכאל איינבינדר היה אהוב מאוד על דוד.

    מסרה רחל וול אשתו של דוד

    השבמחק
  2. ראה עמודים 160-164 בספרו של ב. פישקו "גילגולי חיים" בפרק "בימים ההם"

    השבמחק

תודה רבה!