שלמה שפירא
"פנים בענן" / רומאן ל- יוסל בירשטיין, 1991
גם על אשכנזים וספרדים
מעמוד 48:
טירשביין הוציא מן הכיס הפנימי של מעילו מעטפה חומה, שלה מתוכה תצלום והושיטו לאיסלר, שיסתכל בה:
"רקדנית מצרפת," אמר, שחוללה מהומה בחייו. "לפני שנים רבות." עוד בדרכנו לשם אמר לי טירשביין שיפתח את השיחה עם איסלר במשהו אינטימי מאוד. הוא יגלה אי-אילו פרטים על פרשת אהבתו לד.ד על-מנת ליישר את ההדורים ביניהם. כשחולקים עם אדם חוויה אישית, מעמיקה הדידות . על ד.ד. אמר שהוא חוגג היום את יום-הולדתה. כשהתעורר בבוקר והאזין לקולות התפילה של חסידי סאטמר, נזכר בניגוןשהביא פעם אביו מחצרו של הרבי, ופתיחה של שיר חדש החלה מהדהדת בראשו: "כל געגועי קוראים בשמך...ד.ד. נולדה בצרפת. אמה באה לשם מהןנגריה, ואביה היה יהודי מפרס, שיחוסו מגיע עד דניאל מגוב-האריות. "אכן, היא יפה כצוענייה,"אמר...
מעמוד 49:
תיכף לאחר הלוויה הפך איסלר את ביתו של ביטמן, וכל מה שמצא שם פרוש עתה לפנינו: צרור מיכתבים מטירשביין, כתב-יד של תולדות חייו של ביטמן - סיפור ארוך ומייגע, כולו מעשיות שלא היו ולא נבראו, על זונות ועל מזוזות...
מעמודים 143-144
כשחזר טירשביין לשנחאי מלוויתו של מלמן סגרה הקהילה היהודית את דלתותיה בפניו. הוועד שהקים לניהול המגבית התפזר, ואיש מהם לא רצה לראותו. אנשי הקהילה ידעו על מישאלותיו של מלמן להיקבר בבית-עלמין יהודי הרחק מיהודים חיים, וגם ידעו שרשם בצוואתו תרומה גדולה למוסד שישלח יהודי לומר קדיש על קברו. ואכן הקהילה הכינה מראש אומר-קדיש אשכנזי, וגם מינתה אחר, ספרדי, כממלא-מקום. בשתי העדות לא אהבו את מלמן, אבל חלקו לו כבוד בשל עושרו. האשכנזים תיעבו אותו בגלל אופיו הגס ובגלל שבייש אותם בשלוש נשותיו הסיניות...בעזרת מלמן, לאחר מותו, קיוו האשכנזים להעלות את קרנם בעיני הספרדים, כי שתי העדות בעיר היו מרוחקות זו מזו ולא השתדכו. הספרדים היו עשירים בכסף וביחוס והביטו על האשכנזים מלמעלה. משפחת עזרא, למשל, משכה את יחוסה עד לעזרא ונחמיה, והאשכנזים של שנחאיהיו בעיניהם לא יותר מאספסוף שעברו מעורפל ומפוקפק,..
מעמוד 137
- - ואלוהים אין יותר עמי
וידידים - למי יש, למי ? - -
פברואר, 2012
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
תודה רבה!