יום ראשון, 4 ביוני 2023

שלמה שפירא: אנחנו והבדואים

שלמה שפירא

אנחנו והבדואים


אנחנו ב- ארץ ישראל מנסים ללמוד על ה- "בודהי" מאשר על ה- "בדואי": "מה מבין בדואי באכילת "נענע", שב- "נענע" יש "פסיכולוגיה יהודית", ואנחנו המומחים המבינים בפסיכולוגיה "בודהית" ופחות בפסיכולוגיה "בדואית" (אני מקווה ששופטים ועורכי דין בישראל למדו ולומדים לעומק על ה- בדואים).

שיודעים ונדע היטב לצטט את הפתגם הבדואי שאומר: "הבדואי נקם את דם אביו ארבעים שנה אחרי שאביו נרצח, ואמר: "מיהרתי". שמוסיפים אימרה אסלאמית ידועה שאומרת: "המהירות מן השטן" ומפנימים מספיק לעומק את "חאק אל-עראב". אצלנו - זה התחיל מזמן, עוד מתחלית התיישבותנו היהודית בארץ-ישראל, בוחנים את הבדואים כמו "פסח בר-אדון" שכותב ספר על הבדואים - "באוהלי מדבר" - ומערבת את שמו לערבית ככותב הספר ל- "עזיז אפנדי" - שם מתנשא בכבוד רב.

בדואים - מבריחי סמים, מבריחי נשק, פושטים על ישובים סדורים, מנדים, מתווכים, נמנעי פיצויים, בהם יש סולחה מוסלמית בטעות יהודית-ישראלית...

גם לזכור שהיו עבדים בתוך הבדואים וזה לא הפריע להם.

יהודים כתבו ש- בדואים מעריכים את ההופעה החיצונית ומעריכים היטב מהו "אושר".הבנתי ש- בדואים מתייחסים לחלשים בצורה מכובדת - התייחסות ההורים לילדיהם בחברה היא סמכותית, כוחנית ומלווה בענישה, אבל היא פחותה אצל ילדים מפגרים.

ויש עוד

4.06.2023

תגובה 1:

  1. יש מילה אע'א/ אגא בטורקית עות'מאנית וב- פרסית - "אקא" שזה היה תואר בהיררכיית התוארים האזרחית והצבאית באימפרייה העות'מאנית, תואר אצולה טורקי גם בעולם המוסלמי. אע"א היה השלישי בחשיבותו מבין התוארים העות'מאנים האזרחיים לגברים אחרי "פאשה" ("באשה") ו- "ביי" ולפני התואר "אפנדי" התואר בא אחרי השם הפרטי של האיש. "אפנדי" הוא תואר טורקי שמשמעו "אדון" או "מורה"ומביע כבוד ובשימוש מודרני מביע "נימוס".

    מסרה: קטי סלומון

    השבמחק

תודה רבה!