יום שני, 17 באוקטובר 2022

שלמה שפירא: בשבע דרכים הצלתנו

שלמה שפירא

בשבע דרכים הצלתנו


רבי שלמה אבן גבירול בשירו:

"לעשרים דור פרח ציץ הנקרא אזרח...היצלתו בשבעה דרכים...שמרו כבן כ-הור תורה אחת ומשפט אחד"

אומרים היהודים בחגי תשרי: "לך אדוני הצדקה ולנו בושת הפנים".

וביום שמחתכם / ביום שמחותינו נקיף הקפות ראשונות ויש שמשתתפים בהקפות שנייות בשמחת תורה ועל פי המסורת טובים ההקפות ב- "הר המור" - אלפים יגיעו לשם באמצעות שאטלים בלבד.

יש סרט קולנוע ישראלי שיצא לאקרנים ב- 2015 ואומרים בסרט: "שבזכות הקפות ייפתחו ליהודים שערי שמים ואז מבקשים מבורא עולם בקשות רצויות שונות.

שבע ההקפות שעושה הכלה סביב החתן בטקס חופתה, ושבע הטבילות אצל היהודיות במקווה היו מנהגים הנפוצים אצל חלק מיוצאי קהילות אירופה, מנהג שהיה קשור בתרבות הסובבת. נוצרים אוהבי ישראל מוסיפים חגיגת ההקפות עם יהודים בישראל.

בנצרות - מדובר על שבעת סקרמנטים מרכזיים, ומוסלמים מציינים את  ה- "זיארה" קברי המתים שתזכה אותם בנפלאות ומופתים עם שבע הקשתות הקשורות להר הבית...  ועוד.

מה עם המוסלמי ? מצווה למוסלמי לעלות לרגל למכה ב- חג' ולהקיף את הכעבה כנגד כיוון השעון, מנהג אשר נקרא "טוואף" ועל הגברים לבצע שלוש הקפות בקצב מהיר ולאחר מכן ארבע הקפות בקצב נינוח וטקס ה- חג' הוא בתשעה בחודש האחרון בשנה המוסלמית, ב- "דו אלחג'ה" בלוח השנה ההיג'רי.

מה עם האידיאנים ? הם מקיפים אליליהם בריקודים ומתפללים לירידת הגשם, כשאנו היהודים באותו זמן עוברים בתפילותינו  מ- "מוריד הטל" ל- "מוריד הגשם".

מה עם הבודהיזם ? מציע הקפות מתי שאפשר, בכיוון השעון שיש לבצען עם הגוף, הדיבור והתודעה וכך האדם צובר פוטנציאל חיובי לזכותו.

מה עם ה- "זורואסטרים" אלה החיים חושבים על החיים אם מסלקים את המוות. יש מגדלים אצלם הנקראים "מעגלים של שתיקה" לטיפול בגופות המתים וקבורתם וכידוע טורפים כמו נשרים חגים במעגלים לפני נסיקתם אל טרפם. 

עוד ועוד - לא מעט פולמוסים סביב מה שמוקף סביב האדם.


17.10.2022



 


2 תגובות:

  1. הערה: ר' שלמה אבן גבירול כותב: "בשבעה דרכים". דרך - כנראה, היא גם זכר גם נקבה, כך כולנו נהיה מבסוטים מהטקסט שכתבתי, שלמה שפירא

    השבמחק
  2. הזוראסטרים הכוונה ל- "מגוס" שהיו בפרס והתפללו לאש ושמו את המת על ראש ההר שיהווה טרף לנשרים

    קטי סלומון ,
    17.10.2022, 12:26

    השבמחק

תודה רבה!