יום רביעי, 26 באוקטובר 2022

שלמה שפירא: האם היהדות היא דת מונותאיסטית? האם התנ"ך מונותאיסטי?

שלמה שפירא

האם היהדות היא דת מונותאיסטית? האם התנ"ך מונותאיסטי?

****

 על מונותיאיזם ומלאכים ושדים / מאת ליאור / כתבה של כמה עמודים

...דת היהדות מתיימרת להיקרא מונותאיסטית. במאמר זה אציג מדוע לדעתי היהדות, על שלל זרמיה, איננה מונותאיסטית בעליל. כאשר ההגדרה למונותאיזם היא שישנו רק אל אחד ופרט לו אין בעולם שום ישויות על טבעיות אחרות האחראיות לתפעולו של העולם - אז לא נעים לומר, אבל 99 אחוזים מהיהודים בכל הדורות לא היו מונותאיסטים....

האם היהדות  היא דת מונותיאיסטית  ועל מלאכים ושדים

מאתליאור ... מונותאיזם אינו האמונה שישנם אלים רבים אך שרק אחד מהם ראוי לסגידה. ... או, אם תרצו להשתמש בכותרת ספרו של דן בראון: "מלאכים ושדים".

****

במוזיאון אוצרות המקרא  בירושלים  

ישנה טענה שתחילת הופעתו של המונותיאיזם הייתה במהפכה  האתניסטית במצרים של אחנתון שהובילה  לאמונה באל עליון אחד

**** 

כמו כן יש הוכחות שיש מונותיאיזם בנצרות באיסלאם  ,בעוד שביהדות היא דת מונותיאיסטית שמסתמכת גם על מלאכים ושדים

****

אגדה:

"אברהם" שובר את פסלי אביו תרח, אביו של אברהם, היה כומר פגני שעבד לפסילים. בנוסף לכך הייתה לו חנות בה ...

****

מפעלו הגדול של הרמב"ם בספר 'מורה נבוכים' היה להפשיט את דמות האל. ... כך הוא מפרש את היסוד השני מבין "שלושה עשר עיקרי הדת" שלו – האמונה ביחוד ... הקביעה "אלוהים אחד" נתפסת כאחת ההנחות הבסיסיות ביותר ביהדות. אך כפי שמראה ד"ר ביטי רואי, גם תפיסת אחדות האל זכתה לפרשנויות מגוונות ואף סותרות בעולם ההגות היהודית. על מונותאיזם בעולמם של חז"ל, הפילוסופיה היהודית והקבלה...

****

משה גרנות

האם באמת התנ"ך מונותיאיסטי? 

מה יש בכתובים במקרא ההולמים את קביעתו של הרמב"ם בשלושה-עשר העיקרים, והתייחסות לתמונת האל בתורה ובנביאים.

****

ועוד כהנה והנה הקשורים לאמונה:

שלמה שפירא

מצוות

אמי הייתה מבקשת משהו ממני או ממישהו ואומרת לי/לו מצווא (מצווה).
לפעמים, תהיתי, אישה שלא ידעה קרוא וכתוב ומבינה במצוות
ומצווה היא חובה הלכתית על האדם (בעיקר ליהודים).
הרמב"ם גורס שמצוות ניתנו לבני אדם ולא למלאכי השרת
ורב אחד שומר מצוות הולך לשבת זמן מה אצל אדם שלא שומר שבת ואומר להגנתו "יש סיבה משמים"
ויש:
"אני מקיים מצוות ואיני מאמין"
"מי אתה - דתי או שומר שבת"
"מי אתה - חילוני ושומר שבת"
"מי אתה - שומר שבת, איש מיושן"
"מי אתה - הומו שומר מצוות"
"מי אתה - מקיים תרי"ג המצוות? ובשלמה המלך לא כל תרי"ג המצוות היו קרובים אליו"
"מי אתה - שמחפש טעמים למצוות"
...

עוד יותר קשה מאוד היום להבין חוכמה עליונה בעולם מודרני. בינתיים אנסה לסגל לעצמי מצוות 
ברוח הבוטניקה הנאהבת עלי - מצווה זה לשתול שתיל יפה בשביל לקבל יותר מאוחר עץ מלבלב.

שלמה שפירא

כולנו וכל אחד מאתנו בדרך אל הנשר הגדול

כולנו וכל אחד מאתנו בדרך אל הנשר הגדול
מתדיינים ומתדיינים ולומדים ממשנתו היומית של הנשר הגדול איך יבוא אלינו משיח-אמת צדקנו.
בינתיים, כל-כך מוקדם להגיע ונסתפק ברפואתו המקובלת של הרמב"ם וברפואה האחרת...

*****************
הנצרות היא דת מונותאיסטית אברהמית שצמחה לפני כאלפיים שנה והתפשטה מארץ ישראל. היא הדת בעלת התפוצה הרחבה בעולם ומספר המאמינים המשתייכים לפלגיה הרבים נאמד בלמעלה מ-2.38 מיליארד איש – המהווים מעל ל-31% מאוכלוסיית העולם כולו. כל הכנסיות הנוצריות מעמידות במרכז משנתן את דמותו של ישו, הנחשב למייסדה של הדת ולמורה דרכה.
******************************
האסלאם נחשבת לדת מונותאיסטית המאמינה באל אללה, ומקיימת את משנתו של הנביא מוחמד שעקרונותיה משתקפים בספר הקודש שלה – הקוראן. קיימים באסלאם שלושה זרמים מרכזיים: סונים סונים – המוסלמים האורתודוקסים שהם הרוב, השיעים והחארג'ים. דת האסלאם החלה להתפתח במאה השביעית בחצי האי ערב, שם חי ופעל הנביא מוחמד, הנחשב לאחרון נביאי האסלאם. משם התרחבה וגדלה למדינות ויבשות נוספות.

2 תגובות:

  1. מעניין מאד שלמה.

    רחל הדר ,
    26.10.2022 , 20:46

    השבמחק
  2. שלמה שפירא


    על מחקר וחוקרים
    על הרהור בְחוֹרים של "ההיסטוריה"
    האם מחקרים היסטוריים הם לא סוג של השערות והגיגים?


    בעקבות הרצאה לגמלאים ששמעתי הבוקר בהרצליה בסינמטק המקומי מפי יוסף נינוה בנושא
    "הספרים החיצוניים" שבה הדגיש כמה רב הנסתר על הנגלה בתנ"ך.
    מסביב הנושא נזכרתי בכתבתי על "התפילין" שאותה כתבתי בכותרת "תפילין הראש , הנחש , השבת והכיול העצמי" ב-6/3/2008 20:53, שהכנסתי אותה שוב לבלוג עם שנויים קלים ב- 19/3/2009 18:33 בכותרת " התפילין היהודי כאנטיתזה לנחש המצרי. תפילין הראש, הנחש, השבת והכיול העצמי" (קבלתי מספר תגובות לנוסח השני).

    בנוסח הראשון , במרץ 2008 שלחתי את כתבתי במייל לחוקרת טובה וידועה וזאת הייתה לי הפעם הראשונה שפניתי אליה ותשובתה נתקבלה לאחר מספר דקות :

    שלמה,
    אני מודה לך על הגיגיך. אך אודה לך אם תסיר אותי מרשימת התפוצה שלך. הדואר שלי מאוד עמוס.
    בברכה,
    א.
    בתשובתה, בעצם היא אומרת: "מה אתה רוצה ממני עם השטויות שלך ואל תבלבל לי את המוח ".

    כששלחתי בזמנו את הכתבה שלחתי אותה לעוד מספר חוקרים והם לא ענו לי בתגובה מתחמקת לא עניינית.

    אני שבע רצון מתשובתה הישירה. היא, לפחות, ענתה משהו לגופו של ענין, תשובתה ישירה ומכבד את יושרה.
    אני תמיד מניח מראש שהרבה לא יסכימו עמי עם הכתוב. כי הרי במה דנים הפילוסופים וחוקרי העבר וההיסטוריה אם לא ב"הגיגים" כדי להבין את"הגיגים", הבנה שהיא לא "תורה מדויקת" והרבה פעמים עם הזמן הרצינות מסתלקת גם מפי חוקרים "מדופלמים" !

    ***********************

    איך צץ אצלי פתאום "התפילין היומיומי"?
    שהוא "שיגרה" אצל כל גבר יהודי מאמין וכל כך
    קשור בחיינו, שחוגגים בעזרתו את ברי המצווה אצל ילדינו והוא סמל כניסה לאחריות אל החיים .
    חב"דניקים מנסים לעורר אותו בכל פינה ושעל וחכמי תורתנו מנסים להאדיר בכוחו עם הנחתו .
    מתי התחלנו עם המצווה הזו ? מתי הניחו אותו בפעם הראשונה , איפה ומדוע ? האם זה היה צווי
    תנ"כי להורות את בנינו להנחתו ? , מה היה עד הנחתו ומה קרה שפתאום נוצר צורך להנחתו.
    על איך, מה ומדוע מישהו הגיע להחלטה הזו איננו יודעים ,מלבד שהיא הוראה תנ"כית-אלוהית .
    השאלה מאד מסקרנת ותשובה לה לא מצאתי.

    בתנ"ך אנחנו דנים על כל תג ועל כל מלה, על כל פסוק, על כל פרק , על כל ספר, ומחפשים כל מידע בהם וכך גם היה בדוגמא האחת שהודגשה הבוקר בהרצאה - שחיפשנו ומצאנו ועדיין אנחנו מחפשים ומוצאים רמזים, למשל, במקרה של ה"ספרים החיצוניים" שחקר רב התפתח וקשור בהם .
    חוקרי תנ"ך עבר והיסטוריה הם סוג של עוסקים ב"צ'ופצ'יקים על קומקום".
    הרבה חוקרים נתפשים לנקודת-חן קטנטנה על פני הצ'ופצ'יק של הקומקום כאשר בהרבה מקרים לא יודעים מה יש על פניו, על אחת כמה וכמה מה יש בתוכו ועל אחת כמה וכמה כפול ומכופל, מה התרחש בתוכו.
    כמה "חורים" יש עדיין בתנ"ך שדשו דשים בכתוב עצמו שעל הכתיבה עצמה נהרות זרמו אל ספריות עזובות מרוב אבק, על אחת כמה וכמה פעורים "חורים מאובקים" בהיסטוריה הלא כתובה, כי הושמדה ואף נשרפה על ידי מתנגדים מסיבות שונות ומשונות.
    מחקרים מסוג זה הם מבנים מרשימים ומתוחזקים בהווה ועם הזמן גם בלים וגם כלים אך תמיד יהיו מחטטים , שנקרא להם חוקרים הדואגים לחשוף את ה"זהב" שנשתמר מהם-אם נשאר בהם! ובמידה ולא מוצאים רמזים גם משערים וממציאים ... כי תמיד במחקרים כאלה צריך החוקר להגיע למסקנות.
    צריך להדגיש שרק מסקנות חותכות וברורות לעומק ב"בשׂר החי" הם אלה שיישארו. יתכן גם שהשערה שהומצאה מתחמקת ונכנסת ב"שורות התחתונות" של ההיסטוריה .
    מחקר-נושא-פנורמי הוא חיטוט בנדבכים שבתוך עגול אחד בעצה של גזע עץ חזק אך כמה קשה המלאכה בשחזור נקודה אחת קיימת על עיגול-העצה ואנחנו יודעים כמה עגולים כאלה ישנם בתוך גזע עץ ובתוך עצים רבים אפילו ששרדו והאינסופיות אינסופית.
    לפני חוקרי עבר והיסטוריונים מונחת עבודה קשה אינסופית על חורי העבר וההיסטוריה.
    המלאכה קשה עד מאד.

    22.11.2009

    השבמחק

תודה רבה!