יום ראשון, 1 בינואר 2017

שלמה שפירא (המשורר) : פמיניזם בחברה הערבית

שלמה שפירא


פמיניזם בחברה הערבית
כתבה שלי בעיתון "הצופה" מיום ב', כ' בכסלו תשס"ג, 25.11.2002

בתחילת נובמבר 2002 התקיים פרלמנט נשים בנושא "הפמיניזם ואני" שנפתח בהרצאתה של יעל גרמן, ראש עיריית הרצליה, ובהנחייתה של מרב מיכאלי. את מושב הפרלמנט יזמו ד"ר אסתר הרצוג וחברת מועצת העיר  הרצליה, רחלי בללי. בפרלמנט זה דובר גם על הפמיניזם מזוויות שונות כמו: פמיניזם מזרחי, פמיניזם דתי, פמיניזם לסבי, פמיניזם רדיקלי ועוד...

כמעט ולא צוין ולא דובר על פמיניזם ערבי. וכאן ברצוני לתהות ולחדד משהו על הפמיניזם הערבי -שראלי בהקשר למתרחש בפמיניזם הישראלי בכלל ובפמיניזם המזרח תיכוני. כאשר מנשבות רוחות פתוחות מבפנים ורוחות שמרניות מבחוץ, יש שוני בצבע הפמיניזם בתוך העולם הערבי. הערבי-ישראלי שונה מן הפלשתיני, והפלשתיני שונה מאלו שבמדינות ערב במזרח התיכון. אבל עדיין ניתן לדבר על פמיניזם ערבי כללי. 
ד"ר בושרה קאביסי נותנת מספר סיבות לייחודו: האחת, - החברה הערבית עדיין במהותה הנפשית, המחשבתית, הזוגית והחברתית חברה זכרית; השנייה, הגבר תמיד "בורח" להתנגדות חברתית הנובעת מכללים של דת, וכך מנסה להקפיא את ההתנגדות מצד הנשים (במידה והיא מתעוררת!); השלישית, במצבים מועטים ובמקומות מסוימים יש מצב של התעלמות מקיומה של האישה, כי האישה עדין ממשיכה טוטלית להיות בשליטת הגבר; הרביעית, הגבר הערבי אינו בטוח שיכול להמשיך ולעשות את תפקידו מבחינה חברתית מבלי שהמסורת תגבה את כוחו. 
נאצ'ים סעד אלדין העירקאי (עיראק היא מדינה חילונית יחסית, אשר המערב מנבא לה דמוקרטיה  אחרי סאדאם), אומר שכשמדובר על ההתפתחות החברתית במסורות ובמנהגים בימינו, הכל נשאר במהותו כפי שהוא, למרות ההתפתחויות הטכנולוגיות שהביאו לרווחה חברתית וכלכלית ולחיי יום יום נוחים. החיים המודרניים אמנם קיבלו צביון אחר לעומת קודם, אך ניצול הכלים המודרניים באו לשפר את המצב החברתי מבלי לשנות את מהותו המסורתית. 
מורין דאוד, כתבת הניו-יורק טיימס, שביקרה בריאד בירת סעודיה, מתארת את התרשמותה: "כמו מסע באזור הדמדומים. זה היה מוזר להסתובב בעיר בת ארבעה מיליון תושבים ולא לראות שום אשה", כאילו כל הנשים סמויות מן העין. איש חצר סעודי תיאר את ארצו בנושא האישה: "אנחנו מיושנים", אמר. "אנחנו נפתחים לעולם אבל לאט". 
חנאן אל אחמאדי הסעודית טוענת שאין לנשים בסעודיה זכויות, והיא הייתה רוצה  שיהיו להן יותר ויותר. "הזכויות הן החשובות ולא "העבאיה" החיצונית האובססיבית מאוד בעיני האמריקנים", אומרת. 
באיראן אין מה לדבר על פמיניזם, ובכל זאת מוצאים אותו בתצוגת אמנות עכשווית במוזיאון בטהראן כשמדברים על קוסמופוליטיות בדור המחשב והאינטרנט ובאותו זמן נשאלת השאלה כמה נשים זמינות למחשב כדי שתוכלנה לשתף את סבלן האיום (בניגריה כמעט והוצאה להורג אישה שילדה ילד מחוץ לנישואין)? 
אפילו במצרים, הפתוחה יחסית לתיירות מסיבית מן המערב, כמעט והכריחו את ד"ר נוואל סעדגאוי להתגרש מבעלה בגלל  היותה פמיניסטית קשה. הפמיניזם המוכתב הגברי בחברה הערבית-מוסלמית שינה הרבה את צבעו אצל ערביי ישראל. החיים המשותפים והדרישה למעמד אמתי שוויוני לאישה והרקמה שנרקמה בין נשים ערביות ויהודיות במסגרות שונוות ובעיקר במסגרת פעילות ההסתדרות הכללית, הביא לכך שמעמד האישה הערבייה בישראל מתקדם כל כך. אפילו בפוליטיקה רואים את ניצניה. חברת כנסת ערבייה נכנסה מטעם מרצ, וישנם ניסיונות אחדים בפוליטיקה שמהווים עדויות על שינוי די דומה לזה שעבר על הפמיניזם בחברה היהודית השמרנית. 
גם האישה הערבייה הפלשתינית הולכת ומזדנבת בעקבות הערבייה הישראלית ומנסה לחקות אותה. 
נשאלת השאלה, האם מציון תצא הישועה לאישה הערבייה במזרח התיכון? התשובה היא שאצל האישה הערבייה בישראל חל תהליך של דריכה במקום בגלל  החזרה המסיבית לדת וזה בא מצדו של הגבר בניסיון לעצור את התהליך הפמיניסטי שרוצה לשנות סדרי בראשית, במיוחד במסגרת המשפחה. כך שבמיוחד באזור המזרח התיכון כמו בכל ארצות איסלמיות אחרות השוביניזם הגברי הכוחני התעשת (בחברה המוסלמית במיוחד) כדי לנסות לייצב ולשמר את המסגרות המסורתיות הקודמות לגבי משפחה וחברה. בחברה הערבית המזרח תיכונית נשארה "הפוליטיקה רק לגברים" ו"הסייף", (החרב) בידי השבאב (הבחורים) ובידי הריג'אל (הגברים)" שהם האמיצים, החזקים, הגיבורים. 
נאג'י צברי, שר החוץ העיראקי, התבטא לאחרונה כי "עיראק היא ארץ הגברים. ארץ הרומח והחרב, ארץ הגיבורים". תינוקות שגדלו נשאלים בגרותם איך הפכו ל"גברים" ואיך הם עומדים להבטיח את המשך הדורות הבאים, בלי כל התייחסות לנשים. בכל מקרה, לא "מאנשי הדת" ולא "מאנשי הסייף" תבוא הישועה לנשים. הרבה חאג'ים כותבים על האישה. אין חאג'ה אחת שתעשה זאת. מצאתי ספר שבו מצוינת רשימה של תשעים ושניים ספרים על נשים, וכולם נכתבו בידי גברים. החומר הרב הנכתב על הנשים יש בו מכל וכל: על נשים רעות (ניסאא אלאשראר) שלא מתנהגות כראוי ולא הולכות בתלם שצריך לדכאן. כך שהמין היפה (הלאטיף), שהגברים כל כך מדברים עליו שראוי לליטוף לכבוד והערכה בעשייתו, בחכמתו, בשנינותו ואפילו על תרומתו בריפוי (הנשים העממיות הן המרפאות הטובות), יכול להיות במקרים מסוימים גם מין לא יפה שצריך לדכאו, ולעתים ה"סייף" יעשה את המלאכה בגרונה של אישה סוררת. 
בחומר הכתוב במצוי הרב לא נפקד גם מקומן של נשים "צאלחות", אותן נשים שמצליחות בשקט להשפיע מנשיותן לעבר החברה כולה. יש המודעים לכך שההתפתחות החברתית הערבית מקבילה וחופפת להתפתחות הנשים, וששתיהן משפיעות אחת על השנייה. 
כלאב אלבאסטא, יו"ר האגודה לארגון המשפחה ויו"ר הוועדה למעמד האישה באזור העולם הערבי, זועקת וזועקת לפתיחות יחסית במקום החנוק שמוקצה לאשה. והיא שואלת: "האם נוכל להצביע אצלנו על התקדמות בהוכחת הכבוד וההכרה בשוויון בין המינים? עדיין צריך לזעוק ולזעוק, כדי שיהיו פתוחים לשינויים ולסיטואציות שחייבות לבוא". 

25.11.2002

3 תגובות:

  1. 1.01.2017, 15:08
    שלמה היקר
    המאמר והציטטות חשובות מאד. תודה רבה.
    אלי ע.

    השבמחק
  2. שלמה שפירא סוקר


    ערביי ישראל וההסתדרות בעיני סופר לענייני עבודה

    האם השילוב בא ומתחיל רק מזווית ראייה של צרכים ועניינים של עבודה? / 1977

    "הערבים" - עיתון "דבר", 14.7.1977 - מאת סופר "דבר" לענייני עבודה





    "הוועדה המרכזת של ההסתדרות אישרה אתמול עקרונית את המלצות הוועדה לפעולת ההסתדרות במגזר הערבי, אם כי בדיון הועלו הצעות ומספר שינויים של ניסוח. הערות אלו יובאו בחשבון בניסוח הסופי של המלצות הוועדה.



    המלצות הוועדה, שבראשה עמד חבר הוועדה המרכזת אהרן הראל, הן בעיקרן שילוב הדרגתי של הערבים במוסדות הרגילים של ההסתדרות, עד כדי ביטולה ההדרגתי של המחלקה הערבית תוך שנים אחדות, על ידי הקמת מועצות פועלים נוספות ביישובים ערביים, בחירת חבר ערבי לוועדה המרכזת, קביעת חברים ערביים בשאר מוסדות ההסתדרות וכדומה...

    בישיבת הוועדה המרכזת השתתפו כמה מחברי הוועדה לפעולת ההסתדרות במגזר הערבי:

    אהרן הראל-יו"ר המחלקה הערבית, ראובן קצב, ג'ורג' סעד-מזכיר מועצת פועלי נצרת, חברי המחלקה הערבית, יוסוף חמיס ודוד נגר וכו'.

    פורסם על ידי שלמה שפירא משורר ב- 15:50

    השבמחק
  3. פי סער - סוגיית הרעלה והבורק / הארץ 8.2.2011
    ...סוגיית הרעלה והבורקה מפגישה שאלות של בחירה חופשית, זהות דתית, לאומית וקהילתית, זכויות אדם וחוה, התנגשות של ערכים ממזרח ומערב. בצרפת, שם זו סוגייה בוערת, מתקיים דיון מורכב בעניין הזה: בעוד שהמדינה רואה בכיסוי הפנים ניגוד לרוח החופש והשוויון שביסודה, חלק מהנשים המוסלמיות גורסות כי זו בחירתן וביטוי לזהותן. בישראל, כנהוג, השיח הזה מגויס ומושטח לצרכים לאומיים מקומיים...
    אסור לנשים ללבוש לבוש מסוים
    ...מי שבעיקר מעורב כאן היא האשה המוסלמית, שעליה העולם המודרני ופתיחות המערב משפיעים במיוחד. מועצת הדת בסעודיה פונה בסמוך לחג הזה "לעודד את החסד ולאסור את החטא". ומהו החטא? אסור לצאת אל הרעה. אסור לנשים ללבוש לבוש מסוים, כאילו מהאשה עומדת להיפתח הרעה וכאילו החג הזה הוא ה"קש שישבור את גב הגמל האיסלאמי". למעשה הכניסו אנשי הדת את אלמנט השינאה בחגיגת חג האהבה. דת האיסלאם המתיימרת להיות "דת האהבה" משניאה אותו. בתרבות חילונית לא קשה לדבר על ערכים של אהבת אדם ועל סתם אהבה בין אחד לשני, ומוסלמי חילוני הופך להיות בין פטיש לסדן ועוד יותר קשה לו במשפחתו ומחוצה לה, בייחוד שחוקי האיסלאם (השריעה)מאד רחוקים מדפוסי החיים במאה ועשרים ועשרים ואחת. יוצא איפוא, שההתנגדות לחג הזה, היא בעיקרה התרסה לחילוני המוסלמי במסגרת מלחמת הקודש הפנימית .

    ד"ר טל דקל
    בגדים , נשים ומגדר - ביקורת חברתית בעידן המודרני
    כנס מותר 18
    יום ב' 16.2.2009
    הפקולטה לאמנויות
    אוניברסיטת תל-אביב
    ההרצאה השלישית בכנס (שיימשך 16.2.09-18.2.099) היתה הרצאה מאד מענינת
    של ד"ר טל דקל בנושא : בגדים , נשיות ומגדר- ביקורת חברתית בעידן המודרני .
    המרצה הביאה דוגמאות בין תפיסות פמיניסטיות וקשר לביגוד .
    דברה , בין השאר , על האקטיביסטיות במהלך המאה ה-19 ( new-woman ) ,
    על המכנסים שחדר ללבוש של נשים , על תקופות במאה שעברה שבטאו גלים בקול הפימינסטי ועד לימינו אלה , בהביאה דוגמאות מעבודות של : jana sterhk 1987 ,
    anette messager 1990 , Vanessa beecroft , כאשר האחרונה ביצירותיה
    הראתה נשים בלבוש מינימלי שנעו באדישות , לא דברו ולא שחקו והופיעו במסה , כך שהמסה מבטלת את המציצנות והערום הופך ללא ארוטי , כסוג חליפה כמו ב"בגדי המלך החדשים" ש"מלבישים אדם בעורו" ...
    וכאן אני יושב בהרצאה ותוהה לי - איפה המערב ואיפה המזרח
    ובעיקר איפה הנשים האיסלאמיות . לאחרונה , קבלתי איימל "כך אוכלות ספגטי
    בנות דודנו" . ושתי אסלאמיות עם רעלה מנסות להכניס ספגטי לפה במסעדה דרך החור ברעלה בגודל מִפְתח הפה .
    נשאלת השאלה : האם התופעה הזאת אינה סוג של פמיניזם – לגבינו פמיניזם נסוג ...מדוע אין קושרים בין שני הקצוות של העולם המודרני העכשווי ?

    פמיניזם בחברה הערבית-סוגיית הרעלה והבורקה-איפה המערב ואיפה המזרח ...
    פמיניזם בחברה הערבית-סוגיית הרעלה והבורקה-איפה המערב ואיפה המזרח. שלמה שפירא. פמיניזם בחברה הערבית. בתחילת נובמבר התקיים פרלמנט נשים בנושא "הפמיניזם ואני" ...
    israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=292694&blogcode=12549118

    שלמה שפירא (1938) - בלוג של משורר נכתב ע"י: Shlomo Shapira
    כותרת הקטע: פמיניזם בחברה הערבית-סוגיית הרעלה והבורקה-איפה המערב ואיפה המזרח.
    טקסט מהקטע: ... פמיניזם בחברה הערבית בתחילת נובמבר התקיים פרלמנט נשים בנושא "הפמיניזם ואני" שנפתח בהרצאתה של...
    עודכן ב: 11/06/2011
    נכתב על ידי Shlomo Shapira , 11/6/2011 00:38

    השבמחק

תודה רבה!