שלמה שפירא
"בני לוז" / מחבר-"האדם החופשי דרך האניאגרם" אלטרנטיבות הוצאה לאור, 2006, ספר מבוא מקיף ומעשי המשלב גישות שונות בחקר האניאגרם. 358 עמודים בספר מכורך עם מבוא היסטורי ותיאורטי לתורת האניאגרם. בספר הקדשה: לאהובי, נילי, אורלי, רוני, נמרוד. יש ציטוט מ- "איסא" (1763-1827). חירות, שחרור, זאת חייבת להיות מטרתו של האדם. להיות חופשי, להשתחרר מן העבדות: אל הדבר הזה חייב אדם לחתור כשמצבו נעשה מודע לו במקצת. אין מזומן לו שום דבר, ושום דבר אינו אפשרי, כל עוד הוא מבחינה פנימית ומבחינה חיצונית. אך אין הוא יכול לחדול להיות עבד מבחינה חיצונית, כל עוד הוא עבד מבחינה פנימית. אי לכך, על מנת להיעשות בן חורין, חייב אדם להגיע לחירות פנימית...בני לוז הוא אבא, גנן ומעצב גנים, איש ספר ואוטדידקט, העוסק שנים רבות בעבודה פנימית.
מה-הקדמה: ...למחרת כשחזרו על עצמם המראה והצליל, לא התאפקה עוד, פנתה אליו ושאלה, "אישי היקר, אהוב לבי, מה עובר בימים אלה בליבך, הרי כל השנים ניגנת מנגינות רבות ושונות ומדי ערב נמלא ביתנו עושר של צלילים, מה קורה לנגינתך? הביט הצ'לן באשתו באהבה וענה: "אשתי היקרה, אהובת נפשי, כל השנים חיפשתי את הצליל הנכון, כל הנגנים מחפשים את הצליל שלהם. אני את הצליל שלי מצאתי." כשפגשתי לראשונה באניאגרם ובדרך שבה הוא מתאר את נפש האדם ונבכיה, כשראיתי את הבהירות, העומק והדיוק שבו, ידעתי שמצאתי את הצליל שלי...האניאגרם מאפשר לנו לראות ולהכיר, הן את תכונות האישיות והן את תכונות המהות שלנו, ולהבדיל ביניהן...ההבחנה בין מהות לאישיות היא אחת ההבחנה החשובות בתורתו של הפילוסוף גיאורג איוונוביץ' גורדייף שתיאר את המהות כמה שאמיתי וקבוע בנו, כל מה שהוא שלנו, ואת האישיות כמה ששקרי בנו, כל מה שאינו שלנו, אלא נרכש מבחוץ ומשתנה בהתאם להשפעות חיצוניות...מעל לכל, מטרת האניאגרם היא להפגיש אותנו עם מה ששכחנו, מה שאולי נותר כזיכרון של אושר ואמת - סגולות המהות שלנו. מטרתו העליונה היא לאפשר לנו ליהנות מחופש אמיתי...
המושג אניאגרם (Enneagram) מקורו ביוונית ופירושו תשיעון. האניאגרם בנוי משלוש צורות גיאומטריות: מעגל, משולש שווה צלעות ו- הקסדה. ה היקום כולומעגל מבטא את השלמות והאחדות שביקום, ואילו המשולש וההקסדה מבטאים שני חוקים - "חוק השלושה" ו- "חוק השבעה" מתוארים בהרחבה בכתבים רבים על תורתו של גורדייף...בשנת 1922 הקים גורדייף את "המכון להתפתחות הרמונית של האדם" בפונטבלו ליד פריז ומשם החלה משנתו להתפשט. היא ממשיכהלהתקיים היום בקבוצות מודעות ברחבי העולם, ומשלבת לימוד תיאורטי ותנועות או ריקודים מקודשים, ותרגילים פיזיים ומנטליים שנועדו לפיתוח הבנה עמוקה וחדשנית של האדם והיקום.
תשעה טיפוסים יש על פי האניאגרם: 1. פרפקציוניסט ישר מוסרי אידיאליסט ומורה. 2. שמח תומך דרמטי אוהב ונדיב. 3. הישגי מצליחן תחרותי שאפתן ויעיל. 4. אנידיווידואליסט רומנטיקן אסתטיקן מיוחד מלנכולי. 5. חכם, אינטלקטואל מומחה מתבודד וצופה. 6. ספקן אחראי מסור זהיר נאמן. 7. נהנתן קליל אופטימי מלא חיוניות ספונטני. 8. מנהיג סמכותי ישיר מעשי בעל עוצמה. 9. רודף שלום, הרמוני מגשר מתון יציב.... באניאגרם אפשר לשרטט 9 כשלים רגשיים, ולשרטט 9 קיבעונות חשיבה, ולשרטט 9 סגולות נעלות, ולשרטט 9 הרעיונות הנעלים...ויש קווים החוצים את המעגל שמבטאים את הדינמיות של כל אחד מתשעת הטיפוסים...ניתן לדבר על התנועה במצב של מצוקה ועל התנועה במצב של ביטחון...
עמוד 95: "מורטת עוד שערה / הגבות לא שוות / לאור הירח.
עמוד 97: "אוכל לבד / מסיר נחושת גדול מדי / לאור הירח (ובננה מקולפת חלקית ומראיה צפור).
בסוף הספר ביבליוגרפיה מאת: אוספנסקי, גורדייף, אלי חאמיד, מרגרט אנדרסון, קארין הורני, אוסקר איהזו, הלן פלמר ועוד.
אניאגרם של האישיות הוא מודל טיפולוגי פסבדו-מדעי, המסווג את בני האדם לתשעה טיפוסי אישיות ראשיים, שאותם ניתן לעדן על-פי המבנה הגרפי של תרשים הנקרא "אניאגרם". המודל לא נבחן בכלים מדעיים ואינו מבוסס על מחקר אקדמאי. את המודל הציע ככל הנראה הבוליביאני אוסקר איצ'זו, מייסד ה-Arica School, בסביבות 1950. רעיונות אלה אומצו ופותחו מאז שנות ה-70 על ידי הפסיכיאטר הצ'ילאני קלאודיו נאראנחו ותלמידיו, שביניהם מספר נזירים ישועים שלמדו את האניאגרם בסמינר. המונח "אניאגרם של האישיות" מתורגם כ"טבלת התשע" כתרגום חופשי של המילה מיוונית - אנא=תשע, גרם=רישום.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
תודה רבה!