יום שבת, 3 באפריל 2021

שלמה שפירא: וגנר היה איש מגעיל אך כתב מוסיקה אלוהית

שלמה שפירא

וגנר היה איש מגעיל אך כתב מוסיקה אלוהית

אז מה נשאר מהחרם על גרמניה? וגנר!

היטלר אהב את בטהובן, אז מה?

 זכותי לשמוע וגנר בקונצרט ציבורי.

 

מתוך כתבה ל- יונתן לבני, "זכותי לשמוע וגנר בקונצרט ציבורי" במסגרת שׂיח "צאצאים מדברים", "יקינתון" גיליון 255, חשון תשע"ג, נובמבר 2012.

 

את אהבתי למוסיקה של ריכרד וגנר ינקתי עם חלב אבי, ארנסט לבנשטין, שברח מגרמניה עם פרוץ מלחמת העולם השנייה. הוא עלה ארצה עם אלבומי תמונות משפחתיים, עם מסמכים ותעודות רשמיות (איך לא) ועם תקליטי 78 סיבובים ובהם יצירות של וגנר. הייתי ילד קטן ואבא הושיב אותי על ברכיו (בחיפה), השמיע לי את המוסיקה - אז בעל כורחי - ואמר "אר ואר איין וידרלישר מאן אבר העט גוטלישה מוסיק געשריבן", קרי - הוא היה איש מגעיל אך כתב מוסיקה אלוהית...

אני סבור כי הסיבה האמתית לחרם היא שונה במהותה. וגנר נתפס כשריד אחרון לחרם על

  MADE IN GERMANY.

"מרצדס"..."פולקבווגן"...קרונות רכבת הדאבל-דקר...הייתי יכול להמשיך ולהביא עוד אין-ספור דוגמאות, אז מה נשאר מהחרם על גרמניה? וגנר!

...איני מבקש להשמיעה ברמקולים בציבור. איני כופה על הרוכשים כרטיסי-מנוי שהוא ממילא ציבור מדולדל, לצערי, לשמוע את היצירות של מי שהטיף לשנאת יהודים. אך אני עומד על זכותו של הציבור שרוצה בכך לרכוש כרטיסים ולשמוע את המוסיקה...

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!