יום שבת, 10 באוקטובר 2020

שלמה שפירא: "שיר השירים" האם הוא יצירה דתית או חילונית

שלמה שפירא

עליהום גם על הספרות והתרבות. יש המנסים לחרחר ריב גם בספרות וגם בתרבות בצורה ממזרית בנוסח ביבי נתניהו.

נברתי ונברתי והבאתי את הקטע הבא שנרשם בעתון "הארץ" בשנת 1984- שנות המהפכה בחברה בתרבות ובספרות. 

גם בספרות כמו במדינה יותר הורסים מאשר בונים,  הכרעים והקרעיים רחוקים מאחויים.

אביא את הקטע גם לזכור שאין נאיביות ספרותית-תרבותית אצל בני ציפר:

בני ציפר על "עסקי אֲויר" בנושא "ביאליק לא היה תימני" - 10/2/1984

כתבתו מלווה בצילום של נשים יוצאות תימן ששרות ואחת מהן מתופפת ומתחת לתמונה רשום:

                                                   "יצירה או כוח-עזר"

ביאליק ניסה להוכיח ששיר השירים הוא קובץ שירי אהבה עממיים וזרק הצידה את הרומן בין הקב"ה לכנסת ישראל...

ביאליק לא היה תימני", כתב פעם בתרעומת משורר ישראלי ממוצא תימני. לפי שירת הקוסקוס של ארז ביטון הוא כבר ביטא את מצוקתם של מי שהצטרפו לציונות בתורת כוח-עזר: הם נועדו לדפוק שטיחים, ולעשות ספונג'ה; הם נועדו להיות הפולקלור, הצבע הטבעי, המבטא הנכון שלנו. אבל הם עצמם, ומה שהביאו אתם מארצם, עניינו אותנו רק בקושי. וכשבכיכרות ליבו את האש העדתית, התימנים היו כבר ותיקים מכדי להצטרף, כמעט אשכנזים. ונסים גאון איננו תימני, כידוע..." 

"...פרופ' רצהבי מקבל אותי בביתו ביום ששי בין השמשות ומושיבני אל שולחן האוכל, הוא מולי, ומתחיל להרצות את דעתו..." 

ובכן, לא אורגיות-סתרים ולא פורנוגרפיה. את המיתוס של שירת אהבה חילונית, מזכיר רצהבי, הנחיל לנו ביאליק. הוא עודנו זוכר הרצאה ששמע מפיו, שבה ניסה להוכיח ששיר השירים הוא קובץ שירי אהבה עממיים, וזרק הצידה את הרומן בין הקב"ה לכנסת ישראל. אבל כאמור, ביאליק לא היה תימני.

בארצנו יודעים טוב טוב להפיל שלהבת יה ושלהבת אדם והכל במסווה של פלסטילינה של טעויות.לא מעט פילוסופים דתיים מארצנו דגלו ודוגלים בעד ההסתכלות הדו-פרצופית של התנ"ך וחיים עם זה בשלום. המרקם המשונה הזה הוא צורך חיובי וחיוני כדי לחיות יחדיו לא בקצוות אלא יחדיו בארץ ישראל. מה שבנינו במאה שעברה ועם קום המדינה ולאחריה בספרות ובתרבות מנסים לשנות בטענה "אני לא קבלתי את מה שהם קבלו". האם צריך לשבש הכל כדי להכניס קבל עם ועדה חרחורים בטעם הטוב של הקוסקוס המופלטה והמימונה? אנא נשלב יחד ואל נהרוס. השיטה התרבותית של בנימין נתניהו גם אם אומרים שהביאה רווחה כלכלית, מביאה לקראת אסון בתרבות ובספרות. פוליטיקה וספרות ותרבות יכולים לחיות יחדיו כמו שיר השירים שאני קורא אותו ביום יום בנוסח אהבה בין גבר לאישה בנפש זועקת וגם אני קורא אותו ביום שישי בין כניסת השבת לערבית בנפש מתפללת לאלוהים. שיישאר שיר או סיפור בעינו בראיית עינו של כל אחד.

על כן מותר לו לביאליק לראות את "שיר השירים"כיצירה חילונית.

תנו כבוד לתורה ולמייסדים!

9.10.2020


תגובה 1:

  1. עכשיו קראתי את הכתבה. בדיוק מתאים לתפיסה שלי. אוהב לקרוא ב- "שיר השירים". השפה הזו היא היסוד שלנו ופילוסופית תתיישב על כל אחד באשר הוא.
    כתבת מצוין.

    עדנה שפירא
    10.10.2020, 19:40

    השבמחק

תודה רבה!