יום רביעי, 23 בספטמבר 2015

שלמה שפירא: מדוע קניתי את סוס המירוץ התלוי על קיר ביתי - חשבון נפש ביום כיפור / שיר

שלמה שפירא

מדוע קניתי את סוס המירוץ התלוי על קיר ביתי - חשבון נפש ביום כיפור

השנה קשה היה לי מאד לשקול ולהחליט עם תחילת הצום אם לשבת
עם עצמי בביתי ולהרהר בעוניי או להתפלל בציבור בבית-הכנסת עם עוניי-עמי
ובחרתי בבדידותי
כדי למדוד עד כמה הליכתי עזה לנימי גאולתי.
אני צם מהרהר מתפלל ושר והצום ההרהור התפילה והשירה הם 
מנפשי אל עצמי, אל האדם אשר מסביבי ואל האלוהים,
כי נפשי עם החיים,
שהרי כולנו יודעים - האלוהים, החיים והמתים מיקשה אחת בכוכב אחד 
ומתי יבוא ממנה המשיח!
עם גבור הצום, התחלתי להיות מְפוּקָס עוד יותר בשבי מחשבותיי
צעדי הובילני לסלון הבית אשר עדיין מאובק מן הַאֲבָקִים העצומים 
שבאו לפני כשבועיים ימים, פתאום, מצפון עם חמסין דרומי והרֵאוּת בארץ שבתה מספר ימים,
ואני יושב מסתכל ושואל את עצמי:
מדוע קניתי את סוס המֵרוֹץ אשר תלוי על קיר בביתי,
מדוע אני שומר מתנה שקבלתי לפני שנים רבות ממשורר ערבי - נרגילה חדשה - ליופי ולשירה ולא לסם וזרוקה מספר שנים בפינה בביתי,
מה כל הסדקית - "המציאוֹת" - הרָבָה על הקירות, על הארונות, בתוך הארונות,
הסדקית הזאת לשם מה קניתי ובזבזתי את זמני, את כספי ואת ערכי,
מדוע, למשל, קניתי עוד מסך טלוויזיה חדש שבוּי שבוּת כפול ומכופל והוא שנים בביתי,
הרי אנחנו רצים רצים ורצים כל הזמן אחרי החומר ומשתעבדים לחומר.
ואל מול תמונת-המצב הזאת יושב לו אדם קרוע-נפש
אל מול תמונת יצחק בנו - זכר בן טוב וישר לברכה - אשר הלך פתאום לעולמו והיה צעיר כל כך 
ואני בוכה על חסרונו ממרי גורלי,
ומנגד תמונה של אישה כשרה רעיה טובה ויפה שהלכה יחסית צעירה לעולמה,
יושבת במסגרת חן ויופי על קלידי הפסנתר אשר בביתי, מנגנת חלומותיי וחלומות בני משפחתי 
בכאב וגם בשׂמחה, ...
נאמני תקווה וחיוּת אנחנו לעולמי-עד וגם השמים.

יום הכיפורים, י בתשרי תשע"ו 23.09.2015   

3 תגובות:

  1. שלמה שפירא
    שנזכור היטב את מה שקרה לנו לעם בארץ-ישראל ביום הכיפורים במלחמת יום כיפור. הייתי חייל
    בגדוד שריון בחטיבה 600. על המאורעות ועל התופת כתבו ונכתבים הרבה. ומזווית אחרת - קצת אופטימית - אביא את הסיפור הבא שתומצת לפני כעשור שנים.

    שני מתפללים מאותו בית-כנסת ומלחמת יום-כיפור

    סיפורו של מתפלל אחד מבית-הכנסת שלי - שמו: אלי ברנס: חבר באגד. הוא הגבאי בבית-כנסת "בית-אל'" בשכונת בלוקונים בנווה-עמל בהרצליה, אלי השתתף כחייל במלחמת יום-כיפור'. הסיפור מתרחש בסוכות, במלחמת יום-כיפור 73 בציר עכביש-טסה וזה סיפורו המדויק כפי שהועלה על הכתב.
    "זה היה במלחמת יום-כיפור 73 בסוכות , יום לפני ערב הושענא-רבה. אני חבר אגד ונהג באגד והייתי שייך לאוגדה 162 של ברן באגד-תחזוקה. בתור שוטר צבאי, הוצבתי במחסום באחת הצמתים בציר עכביש-טסה .
    למחסום הגיעה משאית D400 סגורה לגמרי ביריעת ברזנט, אורותיה דלקו, סימנתי לה לעצור, כי הגיעה הוראה של נסיעה בכיבוי-מלא של אורות, בגלל הפגזות המצרים. נהג המשאית כיבה מיד את האורות ותוך כדי כך
    אני רואה מישהו פותח את ברזנט המשאית ומתוך החושך והצלמוות סביב, מישהו מוציא את הראש וקורא לי "אליהו אליהו אליהו" ולא עיכלתי מי קורא לי .
    והוא הוסיף אליהו אֵלִי זה שלמה גורג'י.
    הייתי בתדהמה איך זיהה אותי שלמה לפי הקול והדבר הזה נישאר בי לנצח.
    ואני מדגיש – נשאר בי לנצח והרבה פעמים כשדרכינו נפגשות, אם זה באוטובוס, ברחוב או בבית הכנסת שנינו מחייכים ומזכירים זה לזה את האירוע.
    באותם פעמים שעולה - במקרה - שלמה לאוטובוס שאני נוהג הייתי מוכרח לספר לכל היושבים שעל ידי את המפגש הלא יאומן הזה.
    לגבי משפחת גורג'י – גורג'י' היה הרוקח הראשון במרפאת נווה-עמל בהרצליה ולאחר מותו תמונתו תלויה בבית-המרקחת במרפאה עד היום הזה. בבית הכנסת היה האבא של שלמה- גורג'י- אחד מהמתפללים שנתנו תנופה רצינית וחיזקו את בית הכנסת ושמו מופיע ברשימת מקימי בית הכנסת הרשומה על לוח שיש בבית הכנסת.
    סיפרתי ומספר תמיד על המשפחה הנפלאה המלוכדת הטובה הזאת, שנתנה כבוד לתפארת
    בשכונת בלוקונים בנווה-עמל. אנשי המשפחה, כולם מכובדים בעיני ובעיני כולנו. האבא הרוקח ז"ל והאם שהמשיכה את דרכו והילדים שכל אחד מכובד ויקר לנו. אמו פקדה את בית-הכנסת כמעט עד יום מותה וצריך להזכיר את השתייה שהביאה כל שנה בנעית הצום של יום הכיפורים.
    משפחה שהשאירה עוד הרבה דברים טובים בתוכנו והנוסטלגיה באמת טובה ואמתית בלבנו .
    אני מכיר היטב את המשפחה וגאה ככל פעם מחדש לפגוש אחד מהם. רואה מישהו מהם ומיד מספרים ומדברים על העבר הטוב בשכונתנו.

    שלמה שפירא משיב ל- אלי ברנס:
    לאלי , ידידי הטוב והיקר ,
    משפחתך , משפחת ברנס , משפחה יקרה לנו מאד . ביתנו שכן מול ביתכם. אמהותנו, אמך עליזה, תבדל לחיים ארוכים ואמי רימה ז"ל היו בקשר שכנות-ידידות כמו אחיות.
    אמנם, המשפחות בשכנות , אבל זאת הייתה שכנות-משפחה.
    אביך ז"ל, ויקטור, היה איש אוהב בריות, איש נעים הליכות, רודף שלום ובהיותו הגבאי בבית-הכנסת, השכין אווירה לבבית בין באיו - אהבה לאדם , אהבה וערך לתפילה והרבָה רֵעוּת בין מתפללי בית הכנסת. ואתה תבדל לחיים ארוכים המשכת וממשיך בדרכו ובמעלותיו עד היום.
    בכל הזדמנות, יש לי ולכל משפחתי העונג לפגוש אתכם ומאחל לכם כלטוב ושמחה בעמלכם. היו ברוכים !
    שלמה שפירא

    השבמחק
  2. 18:52, 24.09.2015
    כל אדם וצומו, וזיכרונותיו, וסודותיו ומחילותיו. אין "מדוע".
    חג שמח.
    וילהלמינה

    השבמחק
    תשובות
    1. לוילהלמינה שלום,
      בהרבה מן המקרים - כאשר אני כותב, אם לא הייתי שואל, לא הייתי שר. כל אדם ואדם משיב לעצמו - מדוע ואיך מגיע לשירתו.
      "ושׂמחת בחגיך"! , תשׂמחי תשׂמחי ונשׂמח לאחר צום יום כיפור עם מחילות הנפש ומחול לך ומחלתי לך ולכולנו, חג שמח!

      מחק

תודה רבה!