יום חמישי, 17 בספטמבר 2015

שלמה שפירא: סיור סליחות בירושלים

שלמה שפירא

סיור סליחות בירושלים

אם כבר יש צורך בסליחות כאשר בינינו לבין עצמנו לסלוח, ובינינו לבין מקיפינו ומעריכינו בחזקתנו לרצות ולסלוח, אזי מוצאים עצמנו להצטרף להסעת סליחות בלילה:
ניקח מדריכה טובה מדור שמיני בירושלים, כמו אסתר סעד
נגיע ל- "נחלאות" שאחרי כל שלושה-ארבעה בתים יש בית-כנסת (רק בית-כנסת אחד היה פתוח בחצות הלילה) והיא תצליח להסליח אותנו בכמה שעות מכל חטא ועוון, מכל סמטה וסמטה חשוכה, מכל אבן גדולה כקטנה (ואבנים קטנות פוגעות לא פחות מאבן גדולה!)
אך נזכור "ומנעת מראש את האבן ואת הפגיעה באחֵר"
כי אין לפוגע סליחה מן הנפגע וכי מישהו חושב לפגוע ולבקש לאחר-מכן סליחה! ולמה שיִסָּלַח!
והמדריכה מסבירה את הסליחות בירושלים כך:
כמו שכן לשכנים
כמו רכיל (טוב או רע) לנרכלים
כמו מתפלל למתפללים
כמו סוחר לסוחרים
כמו חילוני לחילונים
כמו חילוני לחרדים
כמו חרדי לחילונים
כמו חרדי לחרדים
כמו ספרדי לספרדים
כמו ספרדי לאשכנזים
כמו אשכנזי לאשכנזים
כמו אשכנזי לספרדים
כמו סולח לנסלחים
כמו נסלח לסולחים 
כמו מטה אל מעלה
כמו מעלה אל מטה
כמו אור אל חושך
כמו חושך אל אור
ורב האור מן החושך והעֵדות לכך: הרב אריה לוין זצ"ל.
מה שחשוב במדריכה הזאת - שעד היום ועד לנצח תהיה מאוהבת בירושלים!
כשהכניסה אותנו לשוק "מחנה יהודה" בליל-הסליחות הזה, לי היה קשה לראות איך ירושלים מתערבבת ביין של קודש עם יין של חול ולמדריכה היה ברור שיש לא רק יהדות אחת בירושלים - טיש של קודש וטיש של חול יכולים להתקיים יחדיו - זה מסוג של תפיסות ואנטרפרציות שונות ביהדות!.
ואני חשבתי, אולי היא כן, בכל זאת, יכולה יותר ממני להחזיר צדיקים וצדיקות אל עם ישראל.
היא כל-כך אפתה אותנו נסלחים וצדיקים, עד שהפכנו לחמניות חמות עם שום ב- "אביחיל" ב- "זיכרון משה".
ויש לי ליידע כל מדריכה: להוביל אל "הכותל" ולהקציב הרבה יותר מעשרים דקות ל- תחינה בקשה והודיה - כי בעשרים דקות - ניתן בקושי ללחוש תג לבקש תג מן הבורא-עולם שמלכותו בירושלים.

17.09.2015, לאחר חצות



תגובה 1:

  1. 19.09.2015, רינה ר.
    יפה כתבת לטעמי. גם נקודת המבט שלך על נושא הסליחה היה מעניין לקרוא.
    תודה

    השבמחק

תודה רבה!