יום חמישי, 28 במאי 2015

פרופ' אפרים יצחק מגיב על "מה הגנטיקאים לא רוצים לספר לנו"שאותה הביע ירון לונדון / נושא להדגשה

שלמה שפירא
  
  
תגובה לירון לונדון על "מה הגנטיקאים לא רוצים לספר לנו", שיהודי תימן הם למעשה גרים (ידיעות אחרונות, 2.2.96), מאת: פרופ' אפרים יצחק בביטאון "תהודה" (מס' 16), 1996 מטעם "האגודה לטיפוח חברה ותרבות", בעריכתו של פרופ' אבשלום מזרחי
  
אל עורך "ידיעות אחרונות"
הייתי רוצה להתייחס לכתבה "מה הגניטקאים לא רוצים לספר לנו" מיום 2.2.96, אשר בה ירון לונדון מנסה לקבוע שיהודי תימן ובני עדות אחרות הם למעשה גרים, לעומת יהודי אירופה "המייצגים האמתיים", מבחינה גנטית, של היהודים הקדמונים.
מבחינה היסטורית, העם היהודי לא רק שקיבל את הגרים בזרועות פתוחות, אלא שהם זכו להערכה מיוחדת בין השאר מהרמב"ם, בגלל שהם קבלו עליהם עול תורה בהתנדבות ומרצונם החופשי. בין הגרים המפורסמים, נמנים אישים חשובים, מלכים וגם חלק מחכמי התלמוד.
אין אנו יכולים לקבוע מיהו יהודי אותנטי, "Genatics Links for Scattered Jews", מסיקה פרופ' בת-שבע בונה-תמיר מהמחלקה לגנטיקה אנושית באוניברסיטת תל-אביב, מסקנות דומות למאמר ב"ידיעות אחרונות". בהסתמך על סוג הדם, אנזימים ומרכיבים אחרים של ה-DNA, קובעת פרופ' בונה-תמיר שכל היהודים שייכים לקבוצה אחת מבחינה גנטית, וזה מתבטא בעיקר אצל יהודי פולין, עיראק, גרמניה ורוסיה. היא טוענת שליהודי תימן יש תכונות גנטיות כמו לערבים מחצי האי ערב והם (התימנים) כנראה צאצאים של שבטים ערביים שהתגיירו לפני מאות רבות של שנים.
במכתב תגובה שלי למאמר הנ"ל מ-1985 עמדתי בעיקר על הנקודות הבאות:
א. פרופ' בונה-תמיר עשתה טעות בכך שניסתה להסיק קביעות - היסטורית- חברתית - תרבותית בהסתמך על מחקרים מדעיים שעדיין לוקים בחסר (אם כי יתכן שיש להם אולי שימוש רפואי).
ב. מתוך דבריה לגבי היהודי האותנטי מבחינה גנטית לעומת יהודים שהתגיירו, ניתן להסיק מסקנות הפוכות לגמרי. הרי התנ"ך מתאר את היהודים כעם שלידתו בכנען ואשר מוצאו מאותם משפחות אשר מהן נוצרו שבטי ערב: עשו אבי אדום ויעקב אבי ישראל היו אחים תאומים. ישמעאל ויצחק היו גם כן אחים. הדעת נותנת שעל פי קשר משפחתי ברור זה, היהודים הקדמונים היו דומים לערבים, כמו התימנים...ודווקא יהודי אירופה שאין להם כל קשר דם ולא צורה חזותית כמו לערבים הם כנראה אלה שהתגיירו והצטרפו יותר מאוחר לעם היהודי...
ג. לא רק שלהיבט הגנטי אין משמעות, הוא אינו תורם מאומה לאחדות ולשותפות ההיסטורית שאפיינה תמיד את כל בני עמנו.
  
על עיתונאי בכיר כמו ירון לונדון, מוטלת האחריות ציבורית לבדוק היטב היטב את דבריו לפני שהם מתפרסמים, כדי למנוע אינפורמציה מוטעית. לצערי, נראה לי שהקביעות החמורות במאמרו, המטילות למעשה כתם על עדה שלמה, נכתבו במשיכת קולמוס ללא בדיקה מקיפה ומעמיקה שחייבת לעשות במקרה כזה. דוגמה לכך ניתן למצוא בדבריו לגבי דוד המלך. במאמרו, כותב ירון לונדון שדוד הוא צאצא של רות המואביה כלתה, שאכן התגיירה.
  
פילו-גנטיקאים הגיעו להשערה שיהודי תימן הם גרים, בהסתמך על מחקר קצב השינוי של ה-DNA המיטוכונדריאלי, בהשלכה לתקופה 2000-2500, הם מניחים שהתימנים הם צאצאי שבטים בדואים מצפון חצי האי ערב. חוקרים שבדקו את השושלת המשפחתית של עשו (אחיו התאום של יעקב) מניחים שאכן צאצאיו שכנו בצפון חצי האי ערב. בהנחה שעשו ויעקב חייבים להיות שייכים לאותו "קוד גנטי" - הרי יהודי תימן הכי קרובים גנטית לקוד זה.
  
חכמי התלמוד אינם ידועים כגזענים, אך באחת הסוגיות הדנות בצבע פניו של יהודי, הם מציינים שזה לא לבן לגמרי ולא שחור - משהו באמצע (ראה משנה טהורות, נגעים ב:א). בהנחה שחכמי התלמוד נמנו על בעלי "הקוד הגנטי" הנכון - הרי אין ספק שזה תואם יותר את יהודי תימן...כמובן שאין להסיק מכך שרק התימנים או רק יהודים בעלי עור דומה הם יותר יהודים מאחרים. זה רק מוכיח שזה מגוחך ובוודאי לא מועיל לקבוע מיהו יותר יהודי על פי סטנדרטים גנטיים. לגבי יהודי תימן, כל החוקרים מסכימים שאין שום עדה בעם היהודי ששימרה את ערכי היהדות בצורתם המקורית והעתיקה כפי שהם שימרו ומשמרים אותם עד היום. מלומדים יהודים מערביים כמו ספיר ו- גוייטין מתארים את יהודי תימן כְּהָכִי יהודים מכל היהודים...לא רק בגלל המאפיינים השמיים החזקים, אלא גם בגלל שמירת ומקוריות ערכי היהדות, העברית הצחה השגורה בפיהם, קריאת התרגום הארמי בעת קריאת  התורה, צורת הלבוש, המנהגים, נוסח התפילה ושאר מאפיינים המציגים בצורה ברורה זיקה ליהודים של תקופת התלמוד.
  
נתון מדהים נוסף: עדה קטנה זו המהווה אולי מכלל היהודים בעולם שימרה 25% - 30% מכלל כתב היד בעברית ובארמית.
  
לסיכום, העם היהודי ובמיוחד העם בישראל דומה לעם האמריקאי המהווה כור היתוך הנבנה בתהליך מתמשך על-ידי בני-אדם שונים ממוצא שונה ובעלי צבע עור שונה, אשר המאחד והמקשר ביניהם היא האמונה באותם ערכים. כולנו בני עם אחד ואל לנו לנסות אפילו להמעיט בערך אף אחד מאיתנו, בהסתמך כביכול על טיעונים דתיים או גנטיים. פעילות כזו גורמת רק לפילוג וליצירת דרגות שונות של יהודים.
במקום להתעסק בשאלה "מיהו יותר יהודי". עלינו לטפח את הפלוריזם של בני העדות השונות, ולעודד את ההערכה ההדדית ואת המשותף לכולנו - שמירה אדוקה על מסורת עם ישראל.
  
הערה שלי לאור התגובה הזו:
אולי נקודת-המוצא הגנטיקאית הזו צריכה להיות הפוכה, שהתימנים במרחב הערבי-השבטי הם לא ה"גרים" אלא היהודים המקוריים, ויהודי פולין , עיראק , גרמניה ורוסיה הם הגרים שקבלו עליהם עול תורה בהתנדבות ומרצונם החופשי. אני, כיוצא-עיראק, לא אבוא בטענות אל איש, בנקודת-המוצא ההפוכה וישקטו יוצאי-תימן!
  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!