יום שני, 5 באוגוסט 2024

שלמה שפירא: נפרוש ערסל ענק / שיר

שלמה שפירא

עמוד אחד בגינה שלך ו- עמוד שני בגינה שלי
נפרוש ערסל ענק 
אשיר לך" "נומה נומה אהובתי, נומה נומה חמדתי".

אם לא תרצי קשר עם ביתי וגנתי
ניסע בערוב היום לים (אני מקווה שאת אוהבת ים)
ונשאל  השמש השוקעת בים  - "מי עכשיו נרדם בתוך הים"...

"אנדה עמיר" עונה:: " השמש בים לישון שובבה, לה דגים ערסל אורגים לה מצמחים משורגים...ובשחר קמה כמחודשת להאיר יום צעיר"
בכל שחר עוד יום צעיר ואת הצעירה בגוף ובנפש בואי להתערסל בגנתי.

דרך אגב, ערביי ישראל ל- "ערסל" קוראים "עיזראל".
"שירלי נאוי" קוראת ל- "ערסל" תינוק - "עריסל".

על "ג'ילאלה" / "ג'ללאלה" במובן "ערסל" ו- "נדנדה"
כאשר שאלתי את אחותי "אופירה על "ג'ילאלה" אמרה לי בטח שזה מילה ביהודית בגדאדית והתחילה לשיר לי "נד נד..." ישראלי. והוסיפה:
שהיא ואחי שמואל שיחקו - מי יתפוס ראשון את ה- ג'ילאלה", אז אחי שמואל תפס את הנדנדה והיא נפלה מתחתה.

בטיול ל- "תוניס מקוצר" נסעו המטיילים ל- "כפר הכדרים" / "אל ג'לאלה" בג'רבה.
ויש אבן טבעית בעלת מראה עדין ואלגנטי בגוון בז' שנקראת "ג'לאלה". בארץ ידנה חברה "ג'אללה חברת שיש".
"גיל ג'ילאלה" - להקה ותיקה במרוקו. במערב - יש להקה "ג'ילאלה ג'אג'וקה" שעוסקת במוסיקה טראנס סופית.

לכל מה שציינתי יש "ג'אלאלה" במובן כבוד/ חשיבות ו- "ג'לאל" - כבוד, הוד וחשיבות ומכאן הביטוי "צאחב אג'אלאלה" - "הוד מלכותו.

מ- "ג'לאל" נעבור ל- "ג'יל" במובן "דור" - ג'יל צאעד = הדור הצעיר, ג'יל וואעד= הדור המבטיח ...


11 תגובות:

  1. יפה מאד שלמה,

    יהונתן שושן ,
    5.08.2024, 22:14

    השבמחק
  2. המילים היפות בפתח הדברים הזכירו לי ש- א. (שפירא) קנה לי פעם ערסל. אני חושבת שלא יצא לי לתלות אותן אף פעם. ואחרי כמה שנים חיפשתי אותו ולא מצאתי אותו אבל הזיכרון נשאר.

    יפית א.פ.
    5.08.2024, 19:56

    השבמחק
  3. יפה ומעניין
    עדנה שפירא ,
    5.08.2024, 19:42

    השבמחק
  4. יפה סבוש!
    איך אתה? בורא עולם שומר עליך סבוש ואנחנו גם אני אוהבת אותך מאוד מאוד מאוד
    5.08.2024, 19:35

    השבמחק
  5. קראתי בתודה. קטע מאוד מעניין
    אלה ,
    5.08.2024, 19:41

    השבמחק
  6. מרגש, אני מאד אוב את תאור הזכרונות שלכם. תודה
    איציק זהבי,
    5.08.2024, 21:18

    השבמחק
  7. יפה מאוד שלמה
    צחי שפירא,
    5.08.2024, 21:34

    השבמחק
  8. גם הפעם למדתי משהו חדש ושמחתי על זכרונות הילדות עם אחותך אופירה המקסימה.
    5.08.2024, 19.45

    השבמחק
  9. כן, ג'לאלה זה נדנדה
    קטי ס.
    6.08.2024, 13:13

    השבמחק

תודה רבה!