יום חמישי, 20 באפריל 2023

שלמה שפירא: על התימנים

שלמה שפירא

על התימנים

לא חשבתי לכתוב על תימנים. אבל, ידידה שולחת לי זה יותר משנה, הרבה ווטסאפים הקשורים לתימנים. אמרתי לעצמי - אכתוב על התימנים. חברים אחדים היו לי - תימנים בבית ספר עממי וחבר טוב תימני בבית הספר התיכון. התימנים בשכונת ילדותי היו כולם נחמדים, בלי יוצא מהכלל. תמיד ניסו לעזור, תמיד טיפחו את פיסת הגינה ליד הבית, לא עצים, אלא ירקות וה- שום" היה שורות שורות בערוגות בגינה ליד הבית. בבית כנסת אשכנזי שהיה מעורב ב- "מנחה" ו- "ערבית" בימי חול בלטו התימנים ולא אחת דרש איש תימני בין מנחה לערבית. שכן תימני התחתן עם אישה מבולגריה, בחורה תימניה התחתנה עם בחור ייקי, בחורה מעיראק התחתנה עם תימני - בחורה תימניה התחתנה עם יוצא טורקיה ועוד - התחלה של מיזוג גלויות שהובילו התימנים בשכונתי. במחלקה לבוטניקה בה עבדתי, היו שני גננים מצויינים תימנים בגן הבוטני ושני אחים תימנים - ה- "בושרי- ים" ידם הייתה ברוכה במעש ובחברותה.

כשהייתי רווק, וגרתי עם משפחתי בשכונת "בלוקונים" בהרצליה , אחד השכנים היו תימנים וכל מוצאי שבת שרו וניגנו על פח שירים תימניים ובת צעירה רקדה לשמחת משפחתה.

תימנים מתימן, תימנים חבאנים, תימנים עדאנים והרמב"ם כותב איגרת ליהודי תימן: "לרודפי הצדק ומחזיקי הבדק...ברוך השם אשר לא השבית מקימי תורה ושומרי חוקים".

עם עלייתי ארצה שמעת ברבות השנים לא פעם עולים מתימן שאמרו: "לא החוק שלי ולא החוק שלך, החוק של הממשלה" ובלהג ערבי תימני: "לא חגגי לא חגגך, חג הממשלה". אין כמו תימני שיודע מהו חוק!

בשנים האחרונות, לא רואים הרבה מיוצאי תימן עוסקים בפוליטיקה ובכנסת. לאחרונה - כשהערתי זאת למישהו יוצא תימן צחק ואמר לי: "תיכף כולם יגידו זה מקמצנות".

בסקר שנעשה - ששאלו - "מי יותר קמצן, הפרסים או התימנים?" פעם "הפרסים" הובילו, ועכשיו "התימנים" מובילים. אין הפרט מדבר על הכלל ובכל זאת פרטים רבים מצביעים על הכלל, ומי צוחק על כולנו - "יצפאן" והדומים לו - הם קמצנים או נוטים לקמצנות, אך נחמדים והכי פחות נדיבים.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!