יום שישי, 14 באפריל 2023

שלמה שפירא: על המלח ועל התמלחות במלח

שלמה שפירא

על המלח ועל התמלחות במלח


בשנת 2011 כתבתי שיר:

נתמאלח - "חימיה-סוציולוגית-הדדית" אשר בינינו

הכימיה בינינו?
כימיית-הביניים אשר בינינו?
כימיה התחלתית אשר בינינו?
יהודי עיראק קשורים לכימיה במלה "נתמאלח".
כי המלח הגס אשר בינינו יימס - אם נרצה - ונרגיש יחדיו
סימביוזה מיקרו-מאקרו ביולוגית אנושית פועמת בתוכנו.
אני מעדיף לכתוב את ה- "כימיה" ב- ח'
כי חימיה מדגישה גם את החום ההדדי שעוטפנו.

(השר "משה שחל" אמר לא פעם שבכיס החליפה שלו תמיד יש שקית מלח למען הטוב ונגד הרע. בשנת 1992, לאחר בחירתו של יצחק רבין לתפקיד ראש הממשלה, מונה שחל לשר התקשורת, לשר המשטרה וחזר לתפקידו כשר האנרגיה והתשתית. בתפקידו כשר התקשורת, הביא להקמתו ...).

(לא פעם - בזמן ויכוח משפחתי מתמשך מישהי מבין הנוכחים הייתה זורה מלח ואומרת "בואו נירגע!"


בנובמבר 2014 כתבתי את הקטע ובו הצבעתי :

על אווירה של "המלחה" בינינו, במובן ה- "נתמאלח" אצל יוצאי יהודי בגדד. הכוונה ב"נתמאלח" -  ששני פוגשים-מתקרבים מוכנים להמיס אפילו את המלח שביניהם בשביל קבלת משהו "כימי", כך שמתקבלת אותה כימיה מתפתחת הנדרשת ביניהם. כל הסיפור בהמלחה הוא מיתוס מיתוס מיתוס, מתדיינים מתדיינים מתדיינים ומציאות של המלחה אין. גם משהו שמזכיר איזו שהיא סימביוזה ואין.
יש המדברים על גשרים תרבותיים-CULTURE וידוע שגשר תרבותי בין יהודים-ערבים יכול להיות מושפע במהותו בצורה חזקה מאד, לא כגשר יהודי-ערבי אלא כ- יהודי-מוסלמי, כי המוסלמים היום הם שמכתיבים את הצד הערבי הדומיננטי המכתיב.

לאחרונה - קבלתי מידידה דוברת רוסית ומתקשה עדיין בעברית הערה: "לשבת עם מה שאתה כותב, זה מאה קילוגרם מלח. אתה כותב מה שצריך להיות בחיים שלנו, תודה.".
אז הבנתי - שגם אצל עולים דוברי רוסית, המלח מככב בחייהם בוויכוחם ובתרבותם.

הרומאים זרו מלח ב- "קרתגו" לאחר המלחמה ביניהם, כדי להבטיח אי פוריות בקרקע קרתגו. זה לא הייתה זריית מלח בישול, כי מלח הבישול אצל הרומאים היה כל כך יקר שנשמר בבנקים. זה היה אחד ממלחי המתכות הכבדות הרעילות.

כיבז וומילח/ לחם ומלח עייש ומילח/ נעמי שמר שרה - פת במלח.ויש את מלח הארץ בדרשתו של ישו  - "אתם מלח הארץ".ואצלנו בישראל משבחים את "מלח הארץ" - האיש הטוב התורם במעשיו לחברה ולארצו.

לאחרונה, ישראל מרביזה בירבוז שלה ופיתחה את "צמח המלח" - ה- "סליקורניה" / צמח תבלין בטעם מלח, שהוא שימושי אצל חולים עם לחץ דם גבוה. 

14.04.2023
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!