יום שני, 17 באפריל 2023

שלמה שפירא: שישה מיליוני נפש שמש לעד

שלמה שפירא

שישה מיליוני נפש שמש לעד

על השואה

***
בשנת 1951 עליתי עם הורי לארץ, וכשעמדתי בתור החלוקה לאוכל בפעם הראשונה - בשער העלייה - ראיתי נערה בגילי ועל זרוע ידה מספר מקועקע ,איזה הלם הדבר הזה הכה בתוכי. גם כשהגעתי כעבור שנתיים לשכונת בלוקונים (בנווה עמל) בהרצליה רב היה מספר העולים בשכונה ששׂרדו את השואה
והיו עם מספרים מקועקעים על ידיהם.
 ואני רואה את המספרים על יד הסנדלר, החלבן, הירקן, אצל הורים של חבר לכתה, אצל אחות במרפאה. אצל מורה בבית ספר ואצל רובם נותרו מכל המשפחה המורחבת נפש אחת או שתיים ובקושי שלוש.
והיתה אישה גויה שהחביאה במהלך הזוועה את חברה לחיים , והגיעה עמו ארצה כדי לסעוד אותו בחוליו, כך שיש גם גויים טובים ואסור לנו לעשׂות הכללה ,אבל "שמור תשמור" .
בשנות הששים התחלתי לעבוד באוניברסיטת תל אביב וכל יום באותה שעת בוקר עלה אתי לאוטובוס פליט שואה עם מספר מקוקקע על היד ,שניגן יצירות קלאסיות בעזרת מסרק בזמן ההמתנה ובשעת הנסיעה ואמרו עליו שהיה מוזיקאי מאד מצליח לפני השואה וזה מה ששׂרד ממנו ,איבד את צלילות דעתו והפך לשבר כלי.
ספר הקריאה הראשון שקיבלתי במתנה היה "הגיבור בכבלים" על הצטיינותי במקום הראשון בבית הספר במעברת "רמת השרון" והספר הראשון שקניתי, היה זה מאח ששׂרד את השואה שעבד עם אבי במרפאת קופת חולים ומכר לי את "מורדי הגטאות" (כשהאיש היה עדיין חי וכשפגשתי אותו פעמים רבות לאורך השנים, תמיד התווכחנו וכל אחד נישאר בדעתו בנושא -האם יש אלוהים? אני טענתי שאני מאמין שיש ,אבל אמרתי לו שאולי הייתי עונה אחרת בסיטואציה שהוא עבר. הספר לימד אותי לראשונה שלשואה היה גם צד שני. הפן היהודי המתקומם והנלחם על חייו כי תמיד שאלתי את עצמי כאני נער ,למה לא חנקו והוציאו בצפרניים עיני אלה שהובילום למשׂרפות – חרה לי מאד איך הצאן לטבח לא ניצל הזדמנויות כמו "תמות נפשי עם הפלשתים "!

ארבע אחיות רחמניות ששׂרדו את השואה...וכי מה יכול להישאר מן האדם בתופת-ההוא

בסביבות שנות החמישים, הכרתי בשכונתי הבלוקונית בהרצליה, ארבע אחיות רחמניות ששׂרדו את השואה
כל כך ריפאו וסעדו כל עוֹלֶה ועולֶה, נתנו מעצמן לזולת מעל ומעבר והיו מעולות בעבודתן ...:
האחת ניסתה לשקם עצמה אך שׁמה קץ לחייה
השנייה הייתה חולה מאד והלכה מהר לעולמה
השלישית המשיכה חייה עוד ארבעים שנה ערירית ובודדה
הרביעית את ילדתה הקטנה טיפחה עד שהפכה אֵם ואחות רחמנייה
אבל על עצמה גזרה בדידות קשה והמשיכה לחיות בגפה.
על התופת הן לא דיברו
וכי מה יכול להישאר מן האדם בתופת-ההוא
ואם נשאר - מה נשאר מן הלב - מה נשאר מן הנפש - מה נשאר מן הנשמה
ולמרות הכל - את פצעינו הנאמנים ריפאו באמונה שלמה
אך פצעיהן מעולם לא הגלידו
חבשו אותם לילה לילה
בבכי באימה וביללות זעקה
שאותם שמעתי מבעד לקיר ביתי שכל אבן-טִפִּין ממנו בכתה ובוכה עד היום.  

בלוק 10 שואה, בלוק 11 שואה, בלוק 24 שואה... 

גרתי בשכונת "בלוקונים" בהרצליה בבית מספר 51 - שם מוזר הנתן לשכונה,- מה הרגישו אנשי השכונה ששם שכונתם "בלוקונים"?

בבתי השכנים שמסביב היו כולם ניצולי שואה
ועד השכונה מטעם "עמידר" היה מיוצאי השואה , שני בתים מהבית שלי
הילד ממשפחת "פלודה, משפחה ניצולת שואה, שלושה בתים מהבית שלי בגר ולמד לנגן בחליל צד ולווה את בתי לימור בהופעותיה בערבי ספרות שערכתי בהרצליה, רעננה ורמת גן
השם העברי "זהבה" ניתן לכמה בנות  במשפחות יוצאי השואה, ששמן על זהב האור המושיע בארץ ישראל שסוף סוף ראו את זהב האור בארץ ישראל
השם "יחזקאל" ניתן לכמה בנים במשפחות יוצאי השואה ואני תוהה אם יחזקאל הנביא הקבור בעיראק, על שמו נקראים הרבה יחזקאלים הוא יחזקאל הנביא עם העצמות היבשות שהחליפו חיים נאותים בארץ ישראל.

השכונה הצמודה לשכונת "בלוקונים" נקראת "נווה עמל". האמת שכל ניצולי השואה שאני הכרתי בהיותי נער כולם עבדו קשה מאוד.

***
חווה רוזן - מטופחת תמיד הייתה גם בזקנתהּ
                לזכרה של המנוחה הנכבדת חווה רוזן ע"ה שבסוף שנות הששים במאה שעברה הייתי                                                     
                             עד למצוקותיה. בתהּ פרופ' בינינסטוק מומחית לאנתרופולוגיה ששהתה תמיד בחו"ל                                                     
                             לרגל עבודתה באונסקו הגישה לי "בקבוק זכוכית מוכסף של המשפחה" עם האות R 
                                                       שאמהּ מצאה  לנכון לתת לי אחרי מותה


מטופחת תמיד הייתה גם בזקנתהּ
ולמרות שמבול שטפהּ וצונמי פקדהּ, תמיד זקפה קומתהּ
את השואה שׂרדה והמשיכה לטופף בעונות חייה
התנערה מנוע ונוד גורלהּ
שׂמה שוב את השמש למזרח חייה
לבסוף מצאה מנוחה ונחלה ורווחה בנווה בית במולדת שורשי מורשתהּ
פניה היו מצוהלות ביין-גפנים גם בזקנתהּ.

***
סימנים מן השּׁוֹאָה לאחר השואה
             לידידי - המנוח אהרון טייכנר ע"ה שחווה את השואה
                       ששאל אותי עשׂרות פעמים "אם יש אלוהים ?"
                       והייתי שותק ולא עונה, כי אני חושב שכן
                       ובפעם אחת הצטרפתי לשאלתו!


רוחות עָכְריות מתקרבות
אויר נָכְרי בפתחי דלוּתנו
אש מתקרבת ומתהדקת
עשן סמיך
רוע רְבַע-ממדי - שׂנאה
שׂנאה
שׂנאה
שׂנאה
הר חיים-להפקר, הר-אימים, הר-ייסורי-תופת
הר-איבוד-צלם-אנוש...

נשארה בתוכי אותה מחיקה:
תעלומת הרוח הלא-מושיעה
הנשׂרוד שוב ונבאר תעלומים?

04.1997

ששה מליוני הנפש שמש לעד

סוף מסלול הענויים: נחסמת הנפש בתימרות עשן - ששה מליוני נפשות אבודות.
הוֹ גרמניה - בגז מתנו בתנורים נשׂרפו גופותינו המורעלות.
היום, הכל חופשי ממלכודת החרטה. הנה שב העולם למחוגי השעון הביולוגי
והעפר, עפר כוכבים מאיר צער ובכי - וששה מליוני הנפש שמש-עד בהישׂרדותי.

יום השואה הבינלאומי, 27.01.2016

לקח אחד חשוב מן השואה

העולם שתק העולם שותק והעולם ישתוק.
וכאשר השמים מתחילים או יתחילו להֵרָאות מרושתים כמו גטו
ואתה אזוק ובודד כשעיניך מחבוא מצוקה בתוך הנפש,
נסה להמשיך לחיות בכל מצב ומצב.
המשך לדבוק בחיים אך אל תַּקֵל ראש במוות של אחרים.
חיה על בהונות תקוותיך להשלים צעד ועוד צעד בחייך.
בקש אמונה מתוך גאולה וגאולה מתוך אמונה.
חטא הוא אם תְּאַבֵּד רצונך לחיות.
עב"מים יפלו פתאום מן השמים לקרוע כל גזרה ולהדגיש בְּךָ תקומה.
הַמְשֵׁךְ לראות אור בשׂפתות מעייני ישועה ושירה.

יום הזיכרון לשואה ולגבורה, תשע"ח, 12.04.2018

***

"תכירי את שלמה. אצל שלמה העיפרון לא מתעייף אף פעם"

הייתי כבן שמונה עשרה כשהייתי בכיתה השביעית, אני חוזר מחוף הים "השרון" בהרצליה אחר הצהריים, ממתינים רבים מחכים לבואו של אוטובוס אגד שבזמנו תדירות הקו הייתה בלתי נסבלת והנהג דחס ודחס פנימה אנשים וכך נפגשתי עם "אינה", חברתי הראשונה שהיינו יחד ובילינו יחד כשנתיים עד כחצי שנה מגיוסי לגולני בצבא.

הוריה היו ניצולי שואה שבביתם לא הורגשה אווירה מן השואה, האימא דיברה עד כמה אהבה לרכוב על סוסים בנעוריה ובבית דודתה - הבעל שהיה חובש בקופת חולים במושבה הרצליה - אהרון טייכנר - ניסה להעביר לי שלא בנוכחות שתי בנותיו הקטנטנות משהו מרחף וכואב מן השואה.

להוריה של "אינה" - סוניה ומאיר - היה להם חנות למוצרי חשמל ברחוב היחיד הראשי במושבה הרצליה. לאב הייתה קבוצת עבודה להתקנת קווי חשמל בבתים ובמוסדות והיה עסוק בעבודתו עד הצהריים והאם הייתה מוכרת בחנות.

כזכור, הכרתי את "אינה" באוטובוס הדחוס. נערה יפה נמעכת מדחיפות ואני חס עליה ותוך כדי היא אומרת לי שהיא מכירה מי אני.   אז - בגלל שהחינוך בתיכון היה בתשלום ואבי נפטר באותה שנה מצאתי מוצא והתנדבתי לשמור ולפתח את חדר הטבע בבית הספר ולא לשלם שכר לימוד - חדר אוספים בוטני-זואולוגי דל מאד שהיה בו נחשים, חלזונות, שלדים ועוד, גם תצוגה של ניסויים פשוטים בכימיה וכך נעזרו מורי הטבע והכימיה בשרותיי. תלמידים משועממים בהפסקות נכנסו לראות מה יש בחדר. מצד אחר -אבי היה הרוקח הראשון בשכונה, והתנדב להזריק מוקדם בבוקר זריקות לאלה שצריכים בבתיהם. כך את אבי הכירו רבים גם היא וגם הוריה וגם דודה הכיר את אבי וכשחלה אבי, דודה התנדב לתרום דם וזאת עוד לפני שהכרנו. 

ל- "אינה" הייתה הליכה מיוחדת שובת לב. גם בחושך ממרחק גדול, הייתי מזהה אותה לפי הליכתה. אהבתי מאוד את "אינה" וגם היא אהבה אותי מאוד, עוד יותר אהבו אותי הוריה, עד כדי כך שהאם רמזה לי מספר פעמים שנתחתן - היא אמרה שיש שני בתים בחצר - הבית בו גרים ו-"בית החשמל", מחסן גדול עם צנרת מים, היא ובעלה יעברו לגור ב-"בית החשמל" ואנחנו נגור בבית. באותם ימים לא חשבתי להתחתן וגם הנושא, עד כמה שאני יודע, לא הובא לדיון בפני "אינה".

"אינה" התחתנה יחסית די מהר עם בחור מוותיקי הרצליה ממשפחת "יוזנט", היא לא התגייסה לצבא. הכירה את הבחור שעבד במוסך והתקדם במקצועו והגיע עם הזמן להיות "אחראי על המוסכים" מטעם משרד התחבורה.

עברו עשרות שנים שלא ראיתי את "אינה". אני פוגש אותה עם בעלה ועם עוד זוג ברחבת הממתינים לכניסת האנשים לאולמות הסרטים ברעננה. זיהתה אותי, מושכת את החברה שלה ואומרת לה:

"תכירי את שלמה. אצל שלמה העיפרון לא מתעייף אף פעם".

***השער התמים

שער עלייה 
נער עולה מעיראק צעיר לפני בר-מצווה שלא יעשו לו בר-מצווה ולא עשה לעצמו בר-מצווה עד היום
עומד בתור ארוך, בפעם הראשונה 
בבגדים נקיים יפים עם שעון על היד, כובע חדש יפה לראשו 
מנסה לקבל מנות אוכל בשביל משפחתו.
לפניו נערה בגילו
הייתה יפה מאד אבל עם מספר טבוע מן השואה על זרועה...
ניסיתי לשוחח אתה, היא ניסתה לשוחח אתי
בקושי הבנו אחד את השני ונפרדנו כמכרים
לאחר מכן לא ראיתי אותה 
העבירו אותנו משער עלייה למעברת פרדס-חנה...

בבתי עולים ניהלנו שיחות על דלות
בבתי עולים השאילו בובה מתינוק לתינוק
לא עניינה אותי הדלות
הייתי גאה שהגעתי לארץ ישראל
ולמרות שהייתי נער דל בלי כל
הרגשתי שאני עשיר
תמיד נזכרתי באותה נערה עם מספר השואה על היד
אותה נערה תמיד הידלה אותי ליתדות ארץ ישראל
עמדה לפני לקבל מנת אורז  ומרק 
מאז הבנתי ממנה שצריך מזל בשביל לשרוד.
יותר מאוחר למדתי את ביאליק
שר את צרצר הדלות
לאחר מכן במגמה החברתית לימדו את קרל מרקס
עם "חוק הדלות הגוברת"
תמיד חשבתי שאני עשיר עם מה שיש לי...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!