יום שלישי, 7 בפברואר 2023

שלמה שפירא: רעידות אדמה

שלמה שפירא

רעידות אדמה

 

חיים – מעמקים מן האדמה

מקור אמת, אמרי אמת, מקראת אמת, שפת אמת, פירוש אמת...

צור מחסה ומגן לישרים וישני עפר.

גלגול האדם בגלגולו של הטבע

אדם – ראה טבע, לא רואה טבע וכשרואה טבע מוכה בתימהון. היום - אמרה ידידה: אולי אלוהים מעניש אותנו, טרגדיה!

סולם ריכטר פותח בשנת 1935הגאולוג צ'ארלס ריכטר (Charles Francis Richter) בשיתוף עם בֶּנוֹ גוטנברג(אנ'), שניהם מהמכון הטכנולוגי של קליפורניה ("קאלטק"). סולם ריכטר הוא סולם מדידה לגודלה ("מגניטודה" בלעז) של רעידת אדמה. נהוג לתאר רעידות אדמה לפי סולם ריכטר כאשר פונים לציבור הרחב, אף שכבר אינו בשימוש על ידי סייסמולוגים. סולם זה מתאים למדידת גודל רעידת אדמה בהיקף מקומי, וכיום משתמשים סייסמולוגים בסולם מגניטודה לפי מומנט, הנחשב מדויק יותר ואינו מוגבל לנתונים מקומיים בלבד.

שנת 1837 (תקצ"ז) הייתה רעידת אדמה חזקה שפגעה באזור הגליל בארץ ישראל ובלבנון, הותירה אלפי הרוגים והחריבה את העיר צפת וסביבותיה, וכן פגעה קשות בעיר טבריה. כמו כן נפגעו בצורה קלה יותר הערים שכם, עכו, נצרת, צור וצידון. מלאכת חילוץ הלכודים בהריסות העיר נמשכה זמן רב. הימים היו ימי ינואר קרים וגשומים, והאנשים הבריאים שנותרו בעיר התקשו בחילוץ ובהגשת עזרה רפואית. הראשונים להגיש עזרה היו מיסיונרים אמריקנים ואנגלים, שהגיעו מביירות שבלבנוןההרס והחורבן הועצמו על ידי שורה של גלי צונאמי שעלו מתוך ים כנרת ופגעו קשות בטבריה. על פי דיווחי הפחה הטורקי, מספר הנספים בצפת היה בין 1,700 ל-1,800, ובטבריה כ-600. 

רעידת אדמה נוספת בצפת ובטבריה קרתה בשנת 1927, ו- סה"כ ההערכות הן שנהרגו בין 5,000 ל-7,000 בני אדם ברעידת האדמה. בספרו של רבי שמחה מוולוז'ין "אהבת ציון" (זה לא ספרו של אברהם מאפו "אהבת ציון")מסופר על רעידת אדמה זו.

עכשיו - רעידת אדמה חזקה (7.6 בסולם ריכטר) עם רעידת משנה חזקה עם רעידות קלות בטורקיה ובסוריה, רעידת אדמה שהורגשה בישראל. יש מתים ונלכדים רבים. בארצנו - יש כאלה שהרגישו אותה ויש הישנים כמו מתים, שלא הרגישו אותה ולא שמעו אותה ובמקרה של רעידת אדמה חזקה, אלה יאחרו להגיע למקום בטוח יותר בזמן רעידת האדמה.

בישראל - חברות הביטוח שוב העלו תעריפי הביטוח על נזק לרכוש ברעידת אדמה. נשאלת השאלה - במקרה של רעידת אדמה - מי ימות ומי יחיה. חובה להקפיד על - טיב הבניה, בנייה במילוי טוב ולא במילוי רע, ש- "מבנה" יהיה חזק ועמיד ולא ייפגע ברעידת אדמה. ארצנו נמצאת לאורך השבר הסורי אפריקני.

גלגולו של הטבע ובגלגולו האדם - אזרחים בדמעות בערי אהלים, אזרחים בתפילה באהלי אלוהים. ממשלות עובדות במלוא הקיטור. עם הזמן ייכתבו ספרים ומחזות על רעש האדמה הגדול הזה. על מקום הצרות / על התוהו בילל ישימון / מי שרואה ומי שלא רואה וכאשר רואים - התימהון.

7.02.2023




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!