יום שישי, 23 בדצמבר 2016

שלמה שפירא (המשורר): הבחישה האינסופית ב- "רוח קדים" / התייחסותי לנושא

שלמה שפירא

קבלתי אמייל מידידה ותיקה (ואני חושב שהיא ממוצא אשכנזי) ובו מסר-תגובה מ-שמעון קינן ממושב עמינדב על 'הבחישה' סביב 'רוח קדים'. והאמייל, כנראה, עושה את שלו, מסתובב ומסתובב בתפוצותיו, גם קבלתיו מידיד אחר (ואני חושב שהוא ממוצא אשכנזי), שאין לו קשר כלשהו עם ידידתי. האם מה שכותב שמעון אמתי ונכון
אולי גם נכון - מפני שהיצירה הזאת ממשיכה להסתובב ולהסתובב ב"פרנסה" רבה! *

אביא כמה בתים מ'רוח-האמייל:
אני שמעון ממרוקו מבקש את סליחת האשכנזים. אינני חבר במפלגת העבודה, אינני מנהיג פוליטי, אינני מתמודד במפלגה כלשהי לתפקיד כלשהו. אינני חי ממסחור וממחזור של "הם האשכנזים" ו"אנחנו הספרדים, המרוקאים, הדפוקים", אינני במאי ואינני יכול לארגן ספונסרים לסרט "רוח קדים" אחר ושונה. אני בן מרוקו ומבקש מכם סליחה...אחים לי אתם. מכם, מאות אלפי אשכנזיות ואשכנזים מכל רחבי הארץ שעשו ימים רבים בקליטת העליה המזרחית מתוך אהבה, מסירות ונאמנות.
"רוח קדים" תחלוף כלעומת שבאה. יוצריה, ימשיכו לחפש יצירה אחרת. זה פרנסתם...כל שנותר למצפונם הוא לכרוע על חוף הסליחה.

* מן האינטרנט (מתוך 'הדף הירוק'/מעריב לנחמן גלבוע 16/10/2003):
שאלה של גנטיקה - אמירה המיוחסת לראש המועצה האזורית מטה יהודה מאיר ויזל: "אתם טיפשים, מטומטמים,לא מבינים כלום, אצלכם זה בגנים", שנאמרה לטענת זאביק רפאל ממושב נס הרים במהלך ישיבה של ועדת החינוך במועצה מסעירה את מערכת הבחירות לראשות המועצה. ויזל: אמרתי שהשנאה לקיבוצים היא אצלו בגנים...לדברי קינן האמירה של ויזל מבהירה מדוע מסרבים הקיבוצים לחלוק את ספסל הלימודים עם בני "הגן הטיפש",...ושמעון קינן שהיה חבר במטה של ויזל ואפילו הציע להחמיר בצעדים כנגד משה מתוך תקווה שהוא יירש את מקומו כסגן בשכר, וחצה את הקווים לאחר שלא הובטח לו כי ימונה לסגן גם לאחר הבחירות...

  
ההערה שלי לנושא:
בשנת 2002 , ב-7.10.2002  כתבתי כתבה בעיתון "הצופה" בשם "רוח קדים חולפת".ומסתבר שבאותה שנה ב- 19.11.2002, כחודש לאחר מכן, עיתון "אלג'זירה"  (בשפה הערבית,כמובן) התייחס לכתבתי ותרגם אותה והעלה את הנושא גם במדיה הזרה הערבית. אני מביא את רוח הדברים שהביא כתב-העת ולמעשה תרגם את הכתבה. ושם הכתבה ב-אלג'זירה: "ריאח ח'מאסין עאברה - שלמה שפירא".
ניתן למצוא את ההתייחסות ב- magazine     www.al-jazirah.com.sa

אביא כאן את כתבתי:מ- 7.10.2002  בעיתון "הצופה"
''רוח קדים'' חולפת
תכנית הטלוויזיה, "רוח קדים", התחילה לשגע את העיתונאים ואת הגולשים באתרי האינטרנט. אמנם תכנית כזו אינה יכולה לשנות מצב קיים, אך גם עצם קיומה והעובדה שהיסטורית הציבור המזרחי הפכה מתועדת, מהווה שלב ראשון בדרך לתמונת מציאות חדשה. טוב לתעד, צריך לתעד, וההיסטוריה עוד תשפוט את החומר המתועד ואת מידת אמתותו.
כשמדברים על הימים ההם ועל הדרך בה התייחסה החברה האשכנזית הישראלית ליוצאי מרוקו, ברצוני להעלות כמה זיכרונות אישיים. פרק קטן מסיפור חיי האישי, משהו מהזיכרון הפרטי שלי: בשנת 1954, באתי בגפי לתיכון עיוני כדי להירשם בו ללימודים תיכוניים. מנהל בית-הספר העממי בו למדתי המליץ עלי ואף דרבן אותי להגיע להרשמה המוקדמת כדי שלא להפסיד את מקומי. הגעתי למר מנשה דובשני, ראש מחלקת החינוך דאז במועצת המושבה הרצליה, שדאג אז להרשמה בבתי-הספר, וראיתי שאני הרביעי ברשימות. נרשמתי. כעבור חודש, קיבלתי מכתב המודיע כי לא אוכל ללמוד בבית-הספר הזה ואם ארצה, אוכל להירשם לתיכון מקצועי. הטענה הרשמית הייתה שפספסתי את מועד ההרשמה.
לא הסכמתי לקבל את גזר הדין. עמדתי ושבתתי מול חדרו של דובשני במשך כמה ימים, ובסופו של דבר הודיעו לי כי בעייתי נפתרה וכי הוחלט לפתוח כיתה עיונית בת 36 תלמידים במקום 18, דבר שיאפשר לי ללמוד בכיתה העיונית. כך זכיתי להיכנס לתיכון העיוני בעצמי ולהכניס, יחד איתי, גם עולים מעיראק, רומניה טורקיה ותימן.
אם תשאלו אותי היום מה דעתי על האשכנזים ומה מידת הכעס שלי עליהם, אומר לכם כי "האשכנזי" מעולם לא הכתיב לי את גורלי. רק המציאות היא שמכתיבה, והיא שתכתיב את מסלול חיי. את המציאות הזו אני כן יכול לשנות והיא תלויה רק בי.
אני בטוח שרבים מבני העדה המרוקאית הרגישו ומרגישים כך כי "המרוקאים" בהם אני נתקלתי, הם מרוקאים "ככל העמים". אין להם זהות שבורה, אלא דבקות גדולה במטרה. הם אינם הולכים כועסים ועצובים אלא בונים עצמם ומצמיחים מתוכם נציגים בולטים בכל תחומי החיים במדינת ישראל.
אם כך, מדוע "רוח הקדים" הזאת קמה ונושבת עלינו בעצמה גדולה דווקא עכשיו? מהיכן הגיעה הקריאה הנוכחית לקום ולדבר על ההיסטוריה המרוקאית? אפשר לראות זאת כהצגה אמנותית-חברתית-מחאתית גדולה או להסתכל על המחאה העכשווית כמעין רצון להבטחת עתיד טוב יותר. ייתכן גם שיש שימוש בסדרה כזו כדי לעשות מניפולציות. משהו בסגנון "תנופק יותר, תשיג יותר". ואולי מדובר בכלל בהכנה לעוד פיוסים שיגיעו לעדה הזאת, כדי שתשתפר הרגשתם כאן בארץ הזו. ייתכן כך וייתכן אחרת. כל אחד יכול להוסיף מהרהורי ליבו. לדעתי, הרוח ששטפה היא פשוט "רוח קדים" חולפת. 


6.10.2013

2 תגובות:

  1. הערה שלי:

    בזמנו, בשנת 2002 , ב-7.10.2002 כתבתי מאמר בעיתון "הצופה" בשם "רוח קדים חולפת".מסתבר שבאותה שנה ב-19.11.2002 ,כחודש לאחר מכן,

    כתב עיתון "אלג'זירה" (בשפה הערבית,כמובן) בהמשך לכתבתי ,כתבה על הנושא ובין השאר מביא את דברי ברוח שהוא הבין את הכתבה. ושם הכתבה בערבית "ריאח ח'מאסין עאברה - שלמה שפירא".

    magazine www.al-jazirah.com.sa



    ''רוח קדים'' חולפת

    תוכנית הטלוויזיה, "רוח קדים", התחילה לשגע את העיתונאים ואת הגולשים באתרי האינטרנט. אמנם תוכנית כזו אינה יכולה לשנות מצב קיים, אך גם עצם קיומה והעובדה שהיסטורית הציבור המזרחי הפכה מתועדת, מהווה שלב ראשון בדרך לתמונת מציאות חדשה. טוב לתעד, צריך לתעד, וההיסטוריה עוד תשפוט את החומר המתועד ואת מידת אמיתותו.
    כשמדברים על הימים ההם ועל הדרך בה התייחסה החברה האשכנזית הישראלית ליוצאי מרוקו, ברצוני להעלות כמה זיכרונות אישיים. פרק קטן מסיפור חיי האישי, משהו מהזיכרון הפרטי שלי: בשנת 1954, באתי בגפי לתיכון עיוני כדי להירשם בו ללימודים תיכוניים. מנהל בית-הספר העממי בו למדתי המליץ עלי ואף דירבן אותי להגיע להרשמה המוקדמת כדי שלא להפסיד את מקומי. הגעתי למר מנשה דובשני, ראש מחלקת החינוך דאז במועצת המושבה הרצליה, שדאג אז להרשמה בבתי-הספר, וראיתי שאני הרביעי ברשימות. נרשמתי. כעבור חודש, קיבלתי מכתב המודיע כי לא אוכל ללמוד בבית-הספר הזה ואם ארצה, אוכל להירשם לתיכון מקצועי. הטענה הרשמית היתה שפספסתי את מועד ההרשמה.
    לא הסכמתי לקבל את גזר הדין. עמדתי ושבתתי מול חדרו של דובשני במשך כמה ימים, ובסופו של דבר הודיעו לי כי בעייתי נפתרה וכי הוחלט לפתוח כיתה עיונית בת 36 תלמידים במקום 18, דבר שיאפשר לי ללמוד בכיתה העיונית. כך זכיתי להיכנס לתיכון העיוני בעצמי ולהכניס, יחד איתי, גם עולים מעיראק, רומניה טורקיה ותימן.
    אם תשאלו אותי היום מה דעתי על האשכנזים ומה מידת הכעס שלי עליהם, אומר לכם כי "האשכנזי" מעולם לא הכתיב לי את גורלי. רק המציאות היא שמכתיבה, והיא שתכתיב את מסלול חיי. את המציאות הזו אני כן יכול לשנות והיא תלויה רק בי.
    אני בטוח שרבים מבני העדה המרוקאית הרגישו ומרגישים כך גם כן. "המרוקאים" בהם אני נתקלתי, הם מרוקאים "ככל העמים". אין להם זהות שבורה, אלא דבקות גדולה במטרה. הם אינם הולכים כועסים ועצובים אלא בונים עצמם ומצמיחים מתוכם נציגים בולטים בכל תחומי החיים במדינת ישראל.
    אם כך, מדוע "רוח הקדים" הזאת קמה ונושבת עלינו בעוצמה גדולה דווקא עכשיו? מהיכן הגיעה הקריאה הנוכחית לקום ולדבר על ההיסטוריה המרוקאית? אפשר לראות זאת כהצגה אמנותית-חברתית-מחאתית גדולה או להסתכל על המחאה העכשווית כמעין רצון להבטחת עתיד טוב יותר. ייתכן גם שיש שימוש בסדרה כזו כדי לעשות מניפולציות. משהו בסגנון "תנופק יותר, תשיג יותר". ואולי מדובר בכלל בהכנה לעוד פיוסים שיגיעו לעדה הזאת, כדי שתשתפר הרגשתם כאן בארץ הזו. ייתכן כך וייתכן אחרת. כל אחד יכול להוסיף מהרהורי ליבו. לדעתי, הרוח ששטפה היא פשוט "רוח קדים" חולפת.

    שלמה שפירא

    השבמחק
  2. חיה קציר הכניסה ל- "פייס" קטע זה:
    http://www.gshavit.net/index.php/2010-02-28-18-36-38/14241-2013-10-12-06-28-36

    השבמחק

תודה רבה!