יום שבת, 31 בדצמבר 2016

שלמה שפירא (המשורר): שלוש דתות, שלושה חגים, שבוע אחד.

שלמה שפירא

שלוש דתות, שלושה חגים, שבוע אחד
הפרה התיירות ריקה היום מחלב פרנסה
כתבתי בעיתון "הצופה" מיום ג', כ"ט בכסלו תשס"א, 26.12.2000

השבוע כמדי ארבעים שנה, שלושה חגים של שלוש הדתות המונותאיסטיות נפגשים יחדיו בשבוע זה, וכמו בכל חג אמונה ושמחה צריכות לשובב את לבם של בני שלוש הדתות האלה.
אנחנו היהודים מעלים על נס את אותו אור פנימי הפורץ אל מחוץ לחלונות הווייתנו שבעזרתו התמודדנו, מתמודדים ונתמודד כלפי כל צר ומשׂטין הקם עלינו.
גם הנוצרים וגם המוסלמים יחגגו את החגים שלהם, איש איש באמונתו יחיה ובחגיגתו ישמח.
השבוע אנחנו חוגגים במשך שמונה ימים את החנוכה, הנוצרים חגגו את חג המולד בעשרים וחמישה לדצמבר והמוסלמים את עיד אל-פיטר, החג המסיים את צום הרמדאן שיְחָגֵג או ביום שלישי או ביום רביעי, כי זה תלוי עד הרגע האחרון בהופעת הירח.
לבי עם הנוצרים שבתוך הרשות הפלשתינית שחגם עצוב, כי זה מה שקורה השנה בבית לחם. ערפאת המוסלמי הלך למיסה בבית לחם, אך מאמינים נוצרים מכל העולם יינצר מהם להגיע אליה, כי הרשות הפלשתינית ביטלה באופן רשמי את חגיגת חג המולד בגלל המצב המדיני-בטחוני באזור.
כאשר דובר על הקמת מדינה ערבית בלבנון ובסביבותיה הייתה תקווה שהמוסלמים והנוצרים יחיו בה בשותפות מלאה, והנה ראו מה קרה וקורה ללבנון של היום. אני נזכר איך אז שאלו הנוצרים את עצמם  (כפי שמצאתי במקור אחד)"איך נפרש את התהוות המדינות האסלמיות היום, כאשר הן שואבות את הכוח וגם את השפע ואת הברכה רק לבניהם בעולם הזה".
השאלה שנשאלה אז, נשאלת על-ידי הנוצרים גם היום. האם המוסלמים יישארו ערבים או ידגישו יותר ויותר את "מוסלמיותם" כשבאים לדון על שוויון בכל תחומי החיים והחוקים האנושיים המתבקשים? צריך לזכור שהרוב המוסלמי בתוך הרשות מוכן לקצור רווח פוליטי על חשבון הנוצרים החיים בתוכה.
"אצלכם בירושלים תשאירו את האורות, אצלנו כבר כבה האור מזמן, לא ברחובות אלא עמוק בלב", - אומרים הנוצרים.
אפילו הפרה התיירות ריקה היום מחלב פרנסה. צריך לזכור שהנוצרים ברשות הפלשתינית אינם מוכנם להסתפק רק בשמירת זכויותיהם הדתיות ופעילותם המסחרית והתיירותית, אלא רוצים להיות גם בראש ההר ולא רק בתחתית הנהר של הזכויות והחובות, וטיב החברה האנושית ומעלותיה,  - את אלה ערפאת לא מבטיח להם, למרות שמנופפים בסיסמא שבתוכה גם שתי המלים - "...ואנחנו הנוצרים..." ויש לזכור שמצבם הכלכלי והחברתי של האחרונים - הנוצרים! - יילך וידרדר.
ובכל זאת חובה לאחל חג שמח לבני שלוש הדתות שחוגגות, כל אחת את חגה, באותו שבוע.

26.12.2000

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!