שלמה שפירא
"ההסדר" / The Arrangement / מאת "איליה קאזאן", "ביתן", הוצאה לאור, 1969 תש"ל.ספר בשני חלקים.
מעמוד 147 : "לא. אתה אינך יכול לעזור לי והיא אינה יכולה לעזור לי. אני חייבת לעשות דברים רבים בעצמי. אני רק יודעת שאינני כמו שאתה חושב שאני. משום כך לא אהבתי אף פעם כשקראת לי מלאך."
"מדוע לא אמרת לי?"
"משום שאתה רצית לחשוב שאני כזאת. אינני גם מה שאמא חושבת שאני. אני שונאת את ראדקליף . איני מוצאת עניין בספרים או בפוליטיקה, או בזכויות-האזרח, או במדעים, או בכל השטויות האלה."
"אבל יש דבר אחד שאמא אינה יכולה להיות ואתה אינך יכול להיות ואני כן יכולה - אדם ישר. איני מוכנה חשקר אפילו פעם אחת, בצורה הכי פעוטה. אני מתכוונת להמציא דרך-חיים חדשה . אני אלך למיטה רק עם בחורים שלהם אני משתוקקת. ולא אכנס לעולם למיטה עם גבר רק משום שהחוק קובע כי אני צריכה לעשות זאת, או כדי להעביר את הזמן, או משום שזה קל יותר מאשר להסביר מדוע איני עושה זאת, וגם לא אבקש ממנו להישאר איתי אם אינו רוצה בכך באמת." ..."אבל ממציאה קטנה שלי אנשים אחרים חשבו על-כך לפנייך. גם אני חשבתי כך פעם." / "אז , אבא, אף לא דבר." ספר לי, מה קורה? מדוע אתם כולכם מעמידים פנים? האם לא יותר טוב להיות מה שאתה, עלוב ככל שתהיה?" / "אלן. את מגזימה." / "אני מתכוונת גם אליך. בהתחלה חשבתי כי אתה ואמא נשארים ביחד רק בגללי. עכשיו אני יודעת שזה היה רק תירוץ נוח. ואם קודם אמרתי לך, אל תישארו יחד בגללי, עכשיו איני אומרת לך דבר...
"איליה קאזאן" עיבד לקולנוע את רב המכר שכתב ומתאר בדקדקנות את משבר גיל המעבר שעובר אדי אנדרסון, גבר מצליח (דאגלס) שעל פני השטח יש לו הכל. בעקבות תאונת דרכים מתחיל לחשוב אדי על חייו שמנוהלים כ"הסדר", הכל קבוע וידוע מראש, הוא נשוי לאישה אותה הוא לא אוהב ואוהב את מזכירתו. בתקופת ההחלמה כופה אדי על עצמו שתיקה ובעוד עצמותיו מתאחות הוא בוחן את סביבתו, האנשים הקרובים לו ועושה חשבון נפש. אחד מסרטיו האחרונים של קאזאן.
מאנגלית תרגום לעברית.
איליה קאזאן (באנגלית: Elia Kazan; 7 בספטמבר 1909 – 28 בספטמבר 2003) היה במאי קולנוע ותיאטרון אמריקני. הוא זכה בשני פרסי אוסקר על בימוי, ובפרס אוסקר לשם כבוד.
השבמחקנולד בשם אליאס קאזאנדזולו (ביוונית: Ηλίας Καζαντζόγλου) בקונסטנטינופול שבאימפריה העות'מאנית (לימים, איסטנבול שבטורקיה), למשפחה יוונית-נוצרית-אורתודקוסית. בילדותו היגרה משפחתו לארצות הברית. קאזאן גדל כבן מהגרים טיפוסי, מנוכר ורחוק מאביו; חש נחות מבחינה חברתית ומינית, בחוויית קיפוח.