יום ראשון, 5 במרץ 2023

שלמה שפירא: על פורים

שלמה שפירא

על פורים

בנק הפועלים, האם הוא בנק לפועלים או של הפועלים

בנקים מתחפשׂים
ילדים מתחפשים ועדיין מתחפשׂים רק בפורים.
מבוגרים עוד יותר מתחפשים ולמרות שהם לא בתחפושׂת, הם מחופשׂים בעדי-עדיים...
וכך אתה מחופשׂ את מחופשׂת.
צריך לזכור שכולנו תמיד תחת ומתחת עדשות האמת.
גם אם אנחנו נראים לא בתחפושׂת והחיפושׂ מושהה, מִסרוני התחפושׂת מוקלטים היטב בכספת.
השבוע:
ביום רביעי - תענית
ביום חמישי - חג פורים
ביום שישי - שושן פורים
עם ישראל יתחפשׂ, מדינת ישראל תתחפשׂ, הבנק הלאומי יתחפש...
אבל איך נשוב ושוב להיות אחרי התחפושׂות, האם נהיה בחולצה כחולה ובמכנסי חקי לעמול ולעבוד ביושר
כדי שנשוב להיות ותיקים ועולים-ותיקים מעבר לכל העדיים?!

26.02.2018

תגובה:

26.02.2018, 10:55
שלמה

חג פורים שמח ומבדח.

פעם לפועלים היה בנק
היום הם עובדים למען הבנק
נותר השם כתחפושת.

עזרא מורד


"מגילת אסתר" עם פירוש "יינה של תורה" 

"מגילת אסתר" עם פירוש "יינה של תורה" / אוסף פירושים, אמרות, דרושים, עיונים ורמזי חכמה מלוקט וערוך מספרים ומפי סופרים ע"י חבר תלמידי חכמים שעל יד מערכת אור התורה ונלוו אליו הלכות פורים / מאת רבותינו המפרשים, אבות החסידות, גדולי המוסר וגאוני דור ודור, זכותם תגן עלינו / תשכ"ד
  
"בשער" = הקדמה
הנוהג הוא לבאר בראש הספר את המניע להדפסת הספר וחשיבותו למען הקורא. גם אנחנו נעמוד במקום זה על פרטים אלה.
אם נמצה את נס הפורים במשפט קצר, נאמר: העולם ניצל כי עם ישראל נשאר בו בשלמותו, על ידי כך נתקדש שם שמים בו ונתחדשה קבלת התורה מרצון...כי אילו הצילנו אז ולא קרבנו לקבל את התורה לא דיינו, כי אז היינו ככל הגויים.
פסגת האושר מצאנו בדברי המגילה: "ליהודים הייתה אורה" - זו תורה!...
אולם נראה כי מחמת רוב טרדות היום -שבוודאי כולם לצורך מצווה הם -מזניחים אנו בו כמעט את הלימוד והעיון בתורה ומתעלמים על ידי זה מעיקרו של הנספרט לשקדנים ובעלי שיעור קומה יוצאים מהכלל(הערה שלי: לאלה, המעטים-המחוננים-השקדנים ובעלי שעור קומה יוצאים מהכלל, - לדעתי, ניתן לא לגייס לצה"ל).
נתנו, אפוא ללבנו לזכות הרבים ולהגיש להם אמרות שנונות וטהורות על מגילת אסתר ממקור טהור ומבורך, תורתם של ראשונים כמלאכים קדושים וגאונים מדורות שלפנינו, המשמחים בהברקותיהם, בשנינותם ובלקחם, קלי הבנה ובקצירת האומר, בשפה שוה לכל נפש וסגנון פשוט ובהיר. לפיכך, יזכה הפרוש "יינה של תורה" על המגילה את המעיינים בו במצות לימוד התורה חרף מעוט הפנאי בחג הפורים. נוסף לזה יזכה את המעיין במצות שמחת פורים...
על כן זהו ספר המיועד לכלל המעיינים ותועלתו מרובה גם לבני הנעורים בהקנותו להם השקפת אמת על ענייני המגילה וחג הפורים...

ויהי בימי אחשורוש (עמוד א')
חז"ל אמרו (מגילה י' ב'): "כל מקום שנאמר "ויהי בימי" אינו אלא לשון צער". אם נעיין נווכח כי בכל פעם כאשר מופיע הצרוף "ויהי בימי" - נאמר אחר כך מיד מה היא הצרה...

נפשי בשאלתי ועמי בבקשתי  (עמוד מח)
ההבדל בין שאלה ובקשה הוא: שאלה היא לזמן מועט כמו שאמרו במסכת שבת, פרק שאול, דלאו לזמן מרובה קרוי שאלה. אבל בקשה היא לעניין תמידי.
זהו שאמרה אסתר: תינתן לי נפשי בשאלתי, שהרי סוף כל אדם למות, על כן הצלתי היא בבחינת שאלה -דחיית המוות. אבל "עמי - בבקשתי", כי הבקשה שלא יעשה כליה בישראל היא נצחית, כי דור הולך ודור בא, וישראל אינם כלים לעולם.
26.07.2013


אצל יהודי בבל - דמי פורים במקום דמי חנוכה26.07.2013


יהודי בבל חילקו דמי פורים ולא חילקו דמי חנוכה.

דמי פורים זה כסף להימור 

כל כסף הוא הימור ויהודי בבלי מוציא רק קצת כסף להימור.

אז למה לקשור נס להימור. נס הוא מן השמים ולא הימור מבני אדם.

האשכנזים לקחו את צרת איוב 

וְהָיָה שַׁדַּי בְּצָרֶיךָ, וְכֶסֶף תּוֹעָפוֹת לָךְ. (איוב, פרק כב, פסוק כה)

 קשרו אותה ליציאת מצרים

"אֵל מוֹצִיאָם מִמִּצְרָיִם כְּתוֹעֲפֹת רְאֵם לוֹ" (במדבר כג, כב, ובדומה לכך כד, ח)

ובחנוכה מחלקים דמי חנוכה  בשביל לרמוז ולבקש הון תועפות - 

דמי חנוכה

בצעי כסף, רודף בצע והון תועפות...

הפכנו למסכנים - פותחים: קרן חיסכון, קרן פנסיה, קרן להשכלה גבוהה, כסף למכשור רפואי עולה הון תועפות

והפחד גדול - אם שמת  כספך על קרן הצבי

וואג'-ראס! וואג'ע ראס!

למה להכניס וואג'ע ראס בחנוכה!

יהודי בבלי חכם מבקש אור ולא כסף בחנוכה.

13.12.2020


הציורים על בגד התכלת של מרדכי היהודי

צבי מלאכי -"מהות" כ"ה, 2002 בחיבורו: "אינטרפרציות של מלים רב משמעיות במדרשי חז"ל ובספר הזוהר"

מא. הציורים על בגד התכלת של מרדכי

  

במגילת אסתר ח טו : "ומרדכי יצא מלפני המלך בלבוש מלכות תכלת וחור ועטרת זהב גדולה." תרגום שני הארמי של המגילה מספר (מתורגם לעברית: מרדכי יצא מלפני המלך בלבוש מלכות של תכלת. הוא לבש לבוש מלכות של חור כרפס ותכלת...ולפנים מן הסרבל (מתחת למעיל) לבש רדיד של (תכלת וחור=) "כרום (CHROM) ימא מערבא", ולפנים ממנו (מתחתיו) לבש תכריך בוץ וארגמן=) כתונת ארגמן שמצויירים עליה כל ציפורי כנף ועופות השמים, ולבש על מתניו אבנט שקבועים בו אבני בורלא יקרות, ונעל נעליים של הפרתים וחרב מארץ מדי תלויה במתניו...


מניין בא ציור הציפורים על לבושו של מרדכי ואבני הבורלא על אבנטו?

חז"ל אמרו (סוטה יז' א) כי התכלת דומה לים. הצבע (CHROM) של הים הוא כמו צבע התכלת שבציצית, שהופק מן החילזון שבים. לכן מתורגם באסתר תכלת-כרום ימא. אבן התרשיש הכחולה שבחושן הכהן הגדול (שמ' כח כ) נקראת בארמית (בתרגום אונקלוס) כרום ימא (שמראהו דומה לים), ושכנתה אבן השוהם נקראת בורלא. תרשיש הוא מקום רחוק בים המערב (אפריקה. תוניסיה?), בכרכי הים. ונזכר גם בספר יונה א ג. רש"י (מל"א י כב)מפרש: "אני תרשיש": ספינת אפריקה. לכן המקום תרשיש קשור בים הכחול, כרום ימא מערבא, שצבעו כחול כאבן התרשיש. הרי לנו שלושה פירושים לכרום ימא -

1. צבע תכלת, מיוונית.

2. שם של אבן יקרה כחולה, תרשיש, שכנתה של השוהם=בורלא.

3. רמז לכרכי הים הכחול במערב בארץ תרשיש.

ואולם כרום מופיע בעניין נוסף: על הפסוק בתהלים ינ ט "כרום זולות לבני אדם" אומר התלמוד (ברכות ו ב) מאי כרום?...עוף אחד יש בכרכי הים וכרום שמו. וכיון שחמה זורחת מתהפך לכמה גוונים.

ולכן על לבוש התכלת (כרום ימא, כצבע אבן התרשיש וכצבע ים המערב בארץ תרשיש) של מרדכי היו ציורים של כרום-עוף מכרכי הים (=ארץ תרשיש, כרום ימא מערבה) שמתהפך לכמה גוונים-כאן התהפך לכמה וכמה ציפורים ועופות. ועל האבנט לא הייתה אבן תרשיש אלא שכנתה-הבורלא...


10.03.2012


מסכה

שמעתי מאמי בעיראק:

"אישה ומראה ולבושה בגלימה ובמסווה פנים".

כאן, בישראל, פגשתי את חברתי לשעבר,

לא בגלימה, רק במסווה פנים, גם אז הייתה אישה יפה.

חברתי לשעבר, אהבה מסכות מיוחדות ואספה אותן

היה לה אוסף של מסכות מובחרות

כאשר הלכנו לאופרה, מסכות היו על פנינו ומשקפות בידינו

מי שראה אותנו בכיסאות האולם, ראה זוג חיפושיות בתוך קמח.

בקרוב - שתי מסכות לפנים

אחת חגיגית בשביל פורים ושניה  חגיגית למנוע קורונה

שיהיה לנו חג פורים שמח!


על שתי מסכות - משיר של רות אלטמן:

"וזה הפחד הגדול

שביום בו תיפול המסכה

אגלה עוד אחת

ומאחוריה בריות לאפס רגש"

15.02.2021


 

שמרני - בקשה בפורים


שימני ראש לא ידוע לחן: בבל (עירק) מקאם: חוסיני. שִׂימֵנִי רֹאשׁ עַל כָּל אוֹיְבַי, וּתְשַׂמְּחֵנִי. כִּימֵי מָרְדְּכַי בֶּן יָאִיר ...

הנחני א כיפה מיט ציצקעס צוזאמע בזיהום בבורסה של נפש פאַרפּעסטיקונג אין די לאַגער מאַרק פּער קאַפּיטאַ

 

הנחני במעגלותיךָ

הכנס בי מעגלים של אור

ליום חושך

דחוס בי פינות צל אויר צלול

ליום מאבק בפינה זהומה

נצור בי רגעים של אהבה

ליום אחד יהיה קשה מנשׂוא

את דמי שמור מכל פגע

שׂימני כחותם בשׂדה ראייתך

שמרני במעגלותיך

שׂמחני. 

23.10.2008

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!