יום חמישי, 16 במרץ 2023

שלמה שפירא: "טוויג" - הרבה פונים ומבקשים עזרה בפירוש שם המשפחה "טוויג"

שלמה שפירא

"טוויג" - הרבה פונים ומבקשים עזרה בפירוש שם המשפחה "טוויג"


"לילי" בת משפחתי נולדה ל- מרסל טוויג ול- צאלח/אבשלום שפירא (שבירו). לילי פנתה אלי וביקשה שאבדוק כמה שיותר פרטים על "טוויג". אבא של "מרסל" קראו לו "אליהו", ל- מרסל היו לה שש אחים ואחיות.

בישראל יש כ- 467 משפחות שמצהירים שהם "טוויגים". ויש מעט משפחות בשם זה בלונדון והיו ב- שנחאי וגם בודדים בשם זה בתוניס...זהו שם נפוץ רק בקרב משפחות מיוצאי עיראק. הרבה מצאצאי משפחות ה- "טוויג" בישראל פונים בערוצי תקשורת שונים ושואלים ומבקשים עזרה בפירוש שם המשפחה הזה והפניות בעיקר מצד נכדים ונינים. מסופר על "מאיר טוויג" שהוא אולי צאצא משפחתו של מאיר טוויג הבית-כנסתי שהדליק נר בבית הכנסת "מאיר טוויג" בבגדד בשנת 1998. גם מישהי ששם נישואיה אשכנזי עכשיו, טוענת שהיא נכדתו של מאיר טוויג.

השם "טוויג" נפוץ בהקשר ל- בית כנסת "מאיר טוויג". בית כנסת מפואר בנוי בצורה מודרנית מחוץ ל- "ריכוזים היהודיים המסורתיים" בבגדאד. נבנה בשנות ה-40 במאה שעברה ונחנך בשנת 1942, לאחר מאורעות "הפרהוד".
"בית הכנסת מאיר טוויג הוא בית הכנסת היחיד שפועל בבגדאד בירת עיראק מתוך 68 בתי כנסת שפעם פעלו בעיר. כיום, מספר מועט של יהודים מטפלים בבית הכנסת. בית הכנסת ממוקם ברובע אל-בתאווין במזרח בגדאד. בית הכנסת נבנה בשנות ה-40 של המאה ה-20 ונחנך בשנת 1942. רב בית הכנסת הוא הרב עמאד לוי. בית הכנסת מחופה בלבנים צהובות. (מן הויקיפדיה).

על מאיר טוויג עצמו, מיהו, מתי נולד, במה עסק, האם היה אדם עשיר, האם היה רב, --- מאומה עליו. 
בשנת 1861 צוין במסגרת "אגודה עברית למען ירושלים", "בית כנסת ששון טוויג" אשר בירושלים.

"קטי סלומון" ידידתי - מסרה לי: "היו בעיראק משפחות בשם "טוויג". סלים טוויג הגיע לארץ ואין לו ילדים והוא נפטר אחרי שהגיע לישראל וגם אשתו חביבה נפטרה לפני כ- 15 שנה. בן דודו של סלים הגיעה משפחתו לארץ ואחרי תקופה קצרה העתיקו מקומם ללונדון כשהיו להם שני בנים והוא נפטר ואשתו התחתנה עם מישהו ממשפחת "דנגור". עוד אחד , נדמה לי שקראו לו "משה" והיה לו בן שהתחתן עם אישה ממוצא עיראק ממשפחת "חלאצ'י". "סוהיל" היא אשתו של משה. אחותו "נג'יה" היה לה בן צולע ברגלו ונפטרה ולא ידוע לי משהו על הבן. בארץ - כשהייתי בביקורת בסניף הראשי בירושלים, פגשתי איש מבוגר ששם משפחתו "טוויג" ואמר שנדמה לו שמקור המילה" "טוויג" מ- יוגסלביה ואין לו קשר ל- "טוויג" העיראקי.

הרבה שאלות והנחות נקשרים ל- שם "טוויג". מישהי - "ורד" טוענת שהשם "טוויג" בא מהגייה שונה, מ- " טוויק". 
יש טענה ש- "טוויג" הוא שם מקום בסעודיה.
עוד בשנת 1888נולד בארץ ישראל "יצחק חיים טוויג" ל- עבודי ולפרחה טוויג והוא נקבר בבית הקברות בהר הזיתים. ויש עוד "יצחק טוויג" (1925-2012) שנישא ל- רג'ינה טוויג 

*לזכור שבעולם יש שמות פרטיים בשם טוויג/טווויגי. אחת ששמה הפרטי "טוויגי" / Twiggy / עשתה מהפכה של ממש במראה הנשי/גברי, משהו בין נערה לנער בעלת מראה אנדריגוני, מתבגרת אנגלית בעלת גוף מושלם לקידום של אופנת שמלות ה- "מיני".
**??? ויש את "יצחק טוויג" שנישא ל-רג'ינה שיש קשר ל- "בית אברמסון" ???
*** ב-ספר מנורות המור ובמחזור "שחרית" בקטע: ...לגוזר ים סוף לגזרים כי לעולם חסדו, הודו לשם כי-טוב, כי לעולם חסדו, יש תרגום ליידיש במנהג מדינות פולין, מופיעה המילה "טוויג" כמה פעמים, לדוגמה: "ניט מנדרטט גיטעריגט מונט W ען ער עט טוויג טוט...". גם בספר חמישה חומשי תורה עם הפטרות, ליד תרגום אונקולס ותרגום יונתן ופירוש רש"י, יש תרגום ב-אידיש ושם מוזכרים כמה "טוויג"ים.
16.03.2023


2 תגובות:

  1. בגרמנית - עצם הירך היא טוויגי. (כמו קיסם, טוויגי נשברה...)

    השבמחק
  2. שמי נועם טוויג. משפחת טוויג הייתה משפחה של סוחרים ואנשי עסקים. היא הייתה אחת המשפחות העשירות והמכובדות בעיראק. היה בן למשפחת טוויג שהיה עשיר מופלג בשנחאי, ואף ציר הקונגרס הציוני במזרח הרחוק, והיה ביחד עם עוד שלוש משפחות של יהודים עיראקים בשנגחאי אלה שהצילו וכלכלו אלפי ילדים יהודים מגרמניה ואוסטריה אשר הוברחו לפני השואה לשנגחאי.

    חוקר משפחות העביר לידי בעבר צילום של דף בספר ישן מאוד באנגלית שבו נמנית משפחת טוויג על אחת מכמה משפחות של רבנים שעברו מחלב לבגדד באמצע המאה ה-18, כאשר ליוו רב חשוב מחאלב שהתמנה לתואר מאור הגולה בבגדד.
    בנוסף יש לי כמה קרובי משפחה רחוקים בעלי השם דואק - וזה שם משפחה חלבי מפורסם. ולכן לדעתי מוצאה מקורי של משפחת טוויג הוא מחאלב, ויתכן כי היא משפחת כהנים עתיקה שהוגלתה מספרד לחאלב ומשם לבגדד

    השבמחק

תודה רבה!