יום שני, 7 במאי 2018

שלמה שפירא: על דמוקרטיה ועל התפלספות דמוקרטית / הבעת דעה

שלמה שפירא


על דמוקרטיה ועל התפלספות דמוקרטית 

דמוקרטיה היא אורח חיים מוכתב ומוסכם שכל אחד מנסה לאמץ אותו או ניכפה לאמץ אותו בתוך האינדיבידואליזם הכבד המטובע בתוכנו. דווקא ,היום. בתקופה של "כבס ולבש" האינדיבידואליזם מנסה לטשטש כל חלקה דמוקרטית פועמת רצויה. יש הרואים בדמוקרטיה "ערך עליון",ויש הרואים בו מעין שעטנז שפירושיו רבים ויש הרבה בתוכנו שבשם הערך הזה מנסים להזיז דברים,שלכאורה דמוקרטיים ולאחר מכן מסתבר "לא דובים ולא יער" .צריך לזכור שבעבר הלא רחוק שני ערכים עליונים התנגשו ביניהם : מולדת היהודית מול דמוקרטיה. מצד אחד אין כמעט אדם שלא נלחם בחירוף נפש על ביתו ומולדתו ומצד שני לגבי הדמוקרטיה בישראל חלוקות הדעות.
צריך לזכור שגם חמינאים סדאם-חוסיינים חמאסים וגם הרוצח עמיר נשפטו ונשפטים לאור השעטנז הזה.  
מאיזה שנה התחלנו לשמוע השכם והערב בארצנו במדינתנו את המילה "דמוקרטיה" בצורה זילותית בצורה זולותית בצורה זלזולותית ?בשקט בשקט עד העבר הלא כל כך רחוק , חיינו ונסינו לחיות באווירה דמוקרטית. שמרנו נלחמנו צעדנו על פיה וראו עד כמה היום "צאן הברזל" הזה הולך ונבוך ולא מאמין בעצמו ולא נלחם על עצמו ולא נלחם עם עצמו,לפעמים נזיל ,לפעמים עביר,לפעמים סחיר ,לפעמים מוטה למי שמרבה במחיר,לפעמים הרטיינג עד זיוף,ועד כדי כך שהרבה מאיתנו מרים גבותיו ושואל "האם יש פה בכלל דמוקרטיה". כשדמוקרטיה הופכת ללולב שכל רוח תזוזה מנידה אותו לכאן ולשם ,שפותחת אותו למשא ומתן,שהאמרה "לא לזוז ימינה או שמאלה לפני שעושים צעד במלוא האחריות" אינה ברורה ,ואין בדיקה וחשבון נפש נוקב ואמתי כשעשרת דיברות הדמוקרטיה מונחות לפניך כדי לקבוע  צעדים אמתיים גם לנאורים גם לשוטים וגם לעבריינים,ושכולנו נהיה בטוחים ושלמים כמו פעם, שאין כאן לא רימה ולא תולעה בדבר.
דווקא היום שמודגש יותר ויותר "האדם הרע מנעוריו" ,באינדיבידואליזם הפרוץ והחוגג אין תרופת פלא לדמוקרטיה של פעם ואיני רואה שום התקרבות ל- "דמוקרטיה של גן עדן". אנחנו מנסים לתת לדמוקרטיה גוונים בצבעים שונים :לבנה ,אפורה ,שחורה וצבעונית בכל גווני הקשת וזה לא ילך ולשעטנז הזה אי אפשר להגדיר אותו "ערך עליון".
ה"שמש הדמוקרטית" היא כבר לא שמש.הסובסטרט הדמוקרטי בעצמו משתולל ומשנה פנים ,ומי שמבקש שהתהליך הדמוקרטי  ישוב מסורו ולא ישתנה עליו להבין שצריך להגיע לכך שהראקציה הדמוקרטית לא תשתולל ולא תשנה  לבקרים פנים חדשים. צריך להגיע שוב בתוכנו ומהר ל " שווי המשקל הדמוקרטי "בלי דובים ובלי יער" .
 בכל מקרה צריך היום לקחת את הדמוקרטיה בערבון מוגבל ולזכור את הביטוי "כבדהו וחשדהו" היטב היטב.

11.02.2008

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!