יום שני, 7 במאי 2018

שלמה שפירא: על מחקר שחייב להיעשות עכשיו. בנושא: עולים מעיראק וחינוך ערביי-ישראל בשנים לאחר קום המדינה / הבעת דעה

שלמה שפירא


מחקר שחייב להיעשות עכשיו. בנושא: עולים מעיראק וחינוך ערביי-ישראל בשנים לאחר קום המדינה

עולים מעיראק, מורים ואינטלקטואלים בהגיעם לארץ-ישראל נקלטו במערכת החינוך ובמיוחד להסמכה במגזר הערבי.
המדינה הסמיכה במהירות-בזק,  רבים מהעולים להשתלב בחינוך ערביי-ישראל והם היו, למעשה, קשר חשוב ואפילו עיקרי והדוק בין הממשלה לאוכלוסיה הערבית ובעיקר הצעירה. בבית-ספר בחיפה, למשל, בו למדו יהודים וערבים, היה מצב שיהודים וערבים למדו בכיתות נפרדות בבית הספר, והמנהל והמורים על חינוך הערבים בבית הספר היו יוצאי עיראק. אני מכיר ממשפחתי המורחבת, שני עולים שגמרו תיכון בעיראק, נקלטו כמורים בכפרים ערביים בגליל - 
הדוד שלי מצד אבי- דוד שׂשׂון ו- כ'צ'ורי/כדורי מן המשפחה המורחבת, השאירו את המשפחה במעברה במשך שבועיים-שלוש-חודש וחזרו למעברה לסופי שבוע. 
אני לא יודע אם היה מחקר אקדמי ואם מישהו חקר זאת. חשוב לחקור ולסכם זאת בתיעוד-מחקרי. מה גם שהיום, עדיין, אפשר למצוא מבוגרים שיספרו ויעידו ואני יודע שחלק חשוב מהם, כבר לא נמצא בין החיים.
נזכרתי בנושא זה לאחר שהשתתפתי בערב השקה לכבוד הספר "בלילה הרחוב לא ריק" אמר נחום שוקי רענני לשעבר והוד-השרוני עכשיו שאביו ניסן דוד שוקי יליד ארביל שנשא את אמו ילידת בגדד, היה מורה בכפר-קאסם ואחר-כך בטירה ובזמן הוראתו בישובים הערביים היה ישן בבניין המשטרה. ביום שליש 8.5.2012 במרכז המוזיקה רעננה, רח’ עציון 48 באולם מלא בו נכח גם ראש העיר רעננה נחום חופרי וסגנית ראש העיר רונית וינטראוב.
  
30.03.2012

תגובה 1:

  1. 8/05/2018
    שלמה היקר,
    זה רעיון טוב. תפנה למשרד החינוך ללשכת השר ובעיקר לממונה על חינוך לערבים , להם יהיה עניין בכך. כמו כן אפשר
    לפנות לחוג למזרח תיכון וגם לחוג לחינוך באוניברסיטאות י-ם ות-א ובן גוריון.
    בברכה והצלחה
    אלי עמיר

    השבמחק

תודה רבה!