יום שבת, 10 בספטמבר 2016

שלמה שפירא: על עלייה והגירה. על עלייה וירידה. עשינו הכל פעם למען עלייה ונלחמנו נגד ירידה. היום אנחנו מקבלים "יורדים אורחים" בתופים ובמחולות / הבעת דעה

שלמה שפירא


על עלייה והגירה
על עלייה וירידה
עשינו הכל פעם למען עלייה ונלחמנו נגד ירידה
היום אנחנו מקבלים "יורדים אורחים" בתופים ובמחולות

לאמריקה היו הגירות ישירות של יהודים שלא עלו לארץ ישראל


אני מעיין בספר משנת 1924 ומכל הספר מישהו כבר עיין בו והדגיש בו שורות בודדות.
ובספר עצמו כתוב:
 Jew "Patriotism of the Americanמשנת 1924 שעורכו: Samuel Walker McCall
"Although the Americon Jews are interesed in the new migration from other
 Countries into Palestine  and are prepared to support it liberally with money and engineering skill, it is hard to find an American Jew who proposes to migrate
 for life from United States to Palestine. "   

מה שמסיקים מכאן שפעם הייתה הגירה ישירה של יהודים לאמריקה שלא עלו לארץ ישראל. 
ונזכרתי ב"תמימות" ההיסטורית שאותנו לימדו מורי ההיסטוריה בתיכון ובבתי-ספרנו.
וטוב שלימדו כך, ובכל זאת צריך "להשלים" תמיד את האמת, למען הדיוק ההיסטורי ולמען מתן תמונה שלמה על תנועת היהודים בעולם לאורך המאה שעברה.  

אותי לא סיבנו. כי אותי לא לימדו ולא ילמדו מה זה "ציונות". ידעתי בדיוק את "תמונת הנדודים" של היהודי בעולם.
הייתה עלייה לארצנו וירידה שקטה מינורית מארצנו. ידעתי על העליה וההגירה של יהודים בעולם.
ידעתי בדיוק שבארץ, ניפחו ב"עלייה" את השכל ואת ההגירה מארצות העולם לארצות אחרות בעולם ואת ההגירה מישראל לחו"ל וצריך להדגיש שאת ההגירה של היהודים בעולם כמעט השתיקו והאפיסו. ידעתי בדיוק מה שוויה של תפילה לחלום הציוני הגדול שהתגמדה עם
ה"מעשה" הנחוש הציוני היומיומי בארץ ישראל.
ידעתי משכנים שקיבלו חבילות מקרובים בחו"ל ומכתבים שעודדו את אלה בארץ להגר מארץ ישראל. אני בעצמי חוויתי שני מקרים של ירידת שתי משפחות מן הארץ בשנות החמישים והששים שנעלמו בוקר אחד כאילו ולא היו שכנים ליד ביתי. אני בעצמי חוויתי הגירה שקטה נאלמה של תלמידים חברים מהארץ שבשקט בשקט עברו את כל הפרוצדורות של כמעט שנה והיגרו מכאן לקנדה בשנות הששים.

זכורה לי שעה של ויכוח עם מורי להיסטוריה- מר גוטסמן ז"ל
("תיכון בהרצליה") - שעה שהייתי סמוך
לחדר המורים כי הייתי במשימה  "לבורנטית" בהיותי תלמיד תיכון ושאלתי אותו בערך כך: "היום המורה לספרות למד אותנו משירת ימי הבינים וניתחנו שיר מיהודה הלוי והשבוע אתה ניתחת את משפט דרייפוס, למה היהודים
לא קמו והסתננו לארץ עוד קודם? לפחות אותם יהודים הגרים קרוב לארץ ישראל? ומה היה אם לא יהודי מזרח אירופה
לא היו מגיעים ומתיישבים כאן? עברתי מורים להיסטוריה והיו מורים להיסטוריה שידעו ללמד היסטוריה לפי הפרקים הכרונולוגיים של ספר, אבל לא המורה הזה. אצלו תלמידים התווכחו ותמיד התווכחנו ואני זוכר וויכוח אחד שנמשך גם בביתו כי שנינו אספנו בולים והוא הרעיף עלי בולים רבים כשרצה בול אחד ספיציפי מאוספי.

יש כאלה, מיוצאי עדות המזרח שלא ידעו זאת . לפני יותר מעשר שנים דיברתי עם אינטלקטואל יוצא פרס שאמר לי "גם את זה השתיקו לנו" והתכוון ל"אופציית הנדודים". יוצאי מרוקו ויוצאי עיראק העשירים הביאו  בחשבון את האופציה הזאת, בגלל רווחה כלכלית וגם בגלל לימודים וקידום במעמד השכלת ילדיהם. 
אני ומשפחתי נאחזנו בקרקע ארץ-ישראל מיד עם עלייתנו ארצה וזה לא היה מכורח אלא מרצון עמוק ועז להרגיש את הציונות ולחיות על פי הציונות. אני ומשפחתי, לשמחתי לא השתנינו ואחרים רבים השתנו ומשתנים.

בעשרות השנים האחרונות ה"ירידה" הפכה לגיטימית וטוב הנכר ובנכר היא הופכת דו-סיטרית, ואין גינוי ולעתים טופחת בשכם שלנו.
נפסקה "הבושה" - בושת הירידה מן הארץ!
מה קרה שפתאום הכל השתנה ושומעים אחרת ממה שדגְלֵנו נשא והשתובב ברוח הארץ והעליה לאומה הנאבקת לקיומה?
 והירידה
התחילו להיות שווים בדיבורם בבואם ובצאתם?
הייתה תקופה של שנים רבות שנלחמנו למען עלייה ונלחמנו נגד ירידה. והיו תמיד יהודים מישראל ש"ירדו" בשקט מן הארץ.
וכאשר "עלו" לארץ באון ובהמולת שמחה ... והיום באים לבקרנו סתם 
כ-"יורדים" והדבר בולט בעיקר ב"יורדים מצליחים כלכלית" ואנו מקבלים אותם בתופים ובמחולות. 
אז מדוע הרושם על ירידה ויורדים משתנה וישתנה ללא הכר?
האם זה בגלל שהיום יש הגירה וגם עלייה של יהודים מאמריקה?
האם זה רק שאלה של "כסף"?
ולצערי אני חושב - הכסף כסף כסף!

4.12.2009

2 תגובות:

תודה רבה!