יום שני, 12 בספטמבר 2016

שלמה שפירא: מה בין מהפכת מאי 1941 בעיראק של רשיד עלי אל-כילאני למהפכות שמתרחשות היום בארצות הערביות / דעה מזווית אחרת

שלמה שפירא




מה בין מהפכת מאי 1941 בעיראק של רשיד עלי אל-כילאני למהפכות שמתרחשות היום בארצות הערביות.

בשנת 1941  התרחשה מהפכה צבאית בעיראק והייתה בעיני העם העיראקי מהפכה עממית לקבלת לאומיות-ערבית נקייה מכל השפעה אימפריאליסטית, למרות הטריגר הדוחף מגרמניה הנאצית,
יש מאמינים רבים אצל הערבים שהמרד של ראשיד עלי אל-כילאני בעיראק במאי1941 לא היה לשווא וגם ברכה לערבים הביא עמו: 


המרד הזה הוא שאפשר לסוריה וללבנון לקבל לאחר מכן עצמאות.
גם הקטין את ההשפעה הבריטית בעיראק.
גם חלחל למצרים והשפעתו הייתה מכרעת גם בעוד מספר שנים, במהפכה שהייתה במצרים בשנת 1952.
ראה אחד המקורות, למשל, ירחון בגדאדי ממאי 1984 בשם "אופקים ערביים" שעורכו-ד"ר מוחסן ג'אסם מאוסאווי:
מן הויקיפדיה:

מרד רשיד עלי אל-כילאני הוא מרד מזוין שהתנהל מ-18 עד 1 ביוני 1941, בו נלחמו מורדים עיראקים פרו-נאצים (בעזרת סיוע אווירי של גרמניה ואיטליה) נגד בית המלוכה העיראקי ונגד הצבא הבריטי. המרד נקרא על שם מנהיגו רשיד עלי אל-כילאני. 



היום, ולמרות הטריגר המסיבי המערבי הבוחש בארצות ערב, כמעט כל המהפכות שמתרחשות בארצות ערב הן עממיות לקבלת לאומיות-איסלאמית כמה שיותר טהורה.

תקראו את ספריהם (כולל ביוגרפיות של שליטים, מנהיגים ומובילים בארצות ערב משנות העשרים של המאה שעברה ועד היום!) ותוכחו שלמרות שהמנהיגים היו פרו-מערביים, המנהיגים המעיטו והקטינו מאד וכמעט לא הדגישו את הקשר המערבי שבעיני הרחוב העממי היה תמיד-תמיד אימפריאליסטי. המנהיגים דיברו נגד האימפריליזם למרות שהיו עם האימפריאליזם כי אין מה לעשות כאן, כאשר העולם הוא "מערבי-טייקוני". הקשר למערב הוצג תמיד לרחוב העממי כך ואף ניסו שבדפי ההיסטוריה ייראה כך. הגדילו להביע אנשי רוח ואנשי דת בהלעטה מסיבית ארסית וחונקת נגד האימפריאליזם.

אולי אני טועה! וכנראה, שהעמדת הלאומיות היא פחות חזקה מן האסלאמיות ועל הדבקות באיסלאמיות צריך לעיין היטב ולבדוק ולבדוק!
כי אנחנו לא התייחסנו ולא מתייחסים לכך בתשומת הלב הראויה, גם אז וגם היום!.  

25.11.2011 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!