יום חמישי, 17 באוקטובר 2024

שלמה שפירא: תולדות הדרוזים בישראל / ספר מטעם לשכת היועץ לענייני ערבים ודרוזים במשרד ראש הממשלה / מאת: סלמאן פלאח, 1974/ על האישה הדרוזית / על "עוקאל" ו- "ג'יהאל"

שלמה שפירא

תולדות הדרוזים בישראל / ספר מטעם לשכת היועץ לענייני ערבים ודרוזים במשרד ראש הממשלה

מאת: סלמאן פלאח, 1974


תוכן הענינים: מבוא / התישבות הדרוזים בישראל / הישובים הדרוזים / ארגון הדרוזים העדתי / השפוט וחוק המעמד האישי / החנוך בקרב הדרוזים / החברה הדרוזית / החגים הדרוזיים / נספחים / ביבליוגרפיה.

בין ציוני עיתונים וכתבי עת ערביים מציינים את "אלצאפה" הלבנונית-דורזית. / כתב העת בישראל בנושאים אסלאמיים ודרוזים מטעם שר הדתות בישראל. / אלבוסתאן ועוד.

ב- 1925 יצאו לאור בקהיר בשנת 1925 וב- 1926 שני ספרים בנושא הדרוזים מאת אבו-ראשד חנה, ב-1934 "בורון" כתב ספר על לבנון ובמיוחד על ג'אבל הדרוזים ויש ציון עוד מספר מקורות ערביים בספר.

החברה הדרוזית מחולקת לשני מחנות באופן פורמלי - מחנה ה- "עוקאל" (נבונים) שהם האנשים המורשים להיכנס בסוד הדת, ומחנה ה- "ג'יהאל" (בורים), שאינם מורשים לקרוא ולעיין בכתבי הקודש.

על האישה הדרוזית (עמוד 112) :

המאפיין את האשה הדרוזית היא הצניעות והענוותנות. היא מסתפקת במועט ומעטות הן דרישותיה. חשיבותה בבית ניכרת ומעמדה, הן במשפחה המצומצמת והן במשפחה המורחבת, מכובד. מעמדה וכבודה נעוצים בדת הדרוזית...הדת הדרוזית היא הדת המונותאיסטית היחידה המאפשרת לאשה לשמש כראש רוחני ולמלא כל תפקיד דתי שהוא. היא יכולה לקבל בירושה תפקיד אביה אם היה המנהיג הרוחני של הכפר ובנו היה קטין והיא יכולה גם לשמש מארגנת למקום העליה לרגל לראשי הדת הדרוזיים מכל ישוביהם. הדת הדרוזית הישוותה את מעמדה של האשה הדרוזית גם בגירושין ונדרש פסק דין של בית הדין הדרוזי. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!