יום שישי, 13 בינואר 2023

שלמה שפירא: סלמנדרה

שלמה שפירא

סלמנדרה

על הסלמנדרה שמעתי מפרופ' מנדלסון. הגלגל מסתובב מגיע הגשם, מגיע הקור ומגיעה הסלמנדרה הקדושה, דו-חי מעניין שאפשר לפגוש בטבע ובעיוני ספרים.

כשהתחלתי להתעניין בספרות צצה ה- "סלמנדרה" מבעירת אש תופת בשואה / ה- "סלמנדרה" שכתב הסופר ק. צטניק:

"כשבוערת אש במקום אחד שבע שנים בלא הפסק, יוצאת מתוכה בריה ושמה סלמנדרה" (ממקור עתיק). "מה הסיבה שבגללה חסית בשם הספרותי ק. צטניק?" שאל אב בית הדין את מחבר 'סלמנדרה', שיצא מאלמוניותו כדי להעיד במשפט אייכמן. "אין זה שם ספרותי", השיב," אינני רואה עצמי כסופר הכותב דברי ספרות. זו כרוניקה מתוך הפלנטה אושוויץ, אשר לתושביה לא היו שמות, הם לא נולדו ולא הולידו; לא חיו ולא מתו. הם נשמו לפי חוקי טבע אחרים. שם כל שבר-רגע סבב על גלגלי זמן אחר, ושמותיהם: ק. צטניק, שלד מספר..." סלמנדרה - החזון האפוקליפטי של הימים ההם המשתקף בראי של הזמן הזה. העימות, החזה החשוף של דור יתום העומד על נפשו בתוך זעקת הקרב. 'סלמנדרה' - שיר השירים לאהבה הגוברת על הזדון ועל המוות.

גשם של סלמנדרות יורד עכשיו בארץ: בנחל עמוד, בנחל כזיב, בנחל בניאס, בנחל שעל, בנחל שניר בנחל געתון  ובעוד מקומות בארצנו הקדושה ובמקום שיתעסקו בגמרא ישתזפו בשמש חורפית. ומה סלמנדרא שתולדות אש היא - סלמנדרה כתומה המדוברת בפורטל הדף היומי
ומהי סלמנדרה הנמצאת בספרות חכמים - במדרש תנחומא - על הסלמנדרה הנבראת מכבשן המוסק במשך שבעה ימים ושבעה לילות רצופים.איזבל הצידונית אשמה בכל שהביאה את הסלמנדרה הצידונית, את הצמחים - פעמונית צידונית וורד צידוני. הסלמנדרה לימדה את איזבל איך אישה הופכת מלכה בארץ זרה שמלמדת את המלך אחאב שנקבה עולה על הזכר שישפוך זרעו ותשתלט על ממלכתו וללמד אותו להיות רגוע ולהשתזף בשמש חורפית ולרבוץ על סלעי המחלוקות שמסביבו,
ויש את הסלמנדרה - שירת הטרובדורים ששוררו האוקסיטינים.
13.01.2023

 



7 תגובות:

  1. אינך היחיד שחי בפחד, הגיע הזמן להתעורר ולהשמיע קול לפני שנאבד את המדינה.
    חוץ מזה, דבריך על הסלמנדרה מעניינים מאד...

    רחל ה. ,
    15.01.2023, 9:17

    השבמחק
  2. יצירה חובקת עולם
    יש לך נגיעה ומגע בכל עניין, מקרה, אירוע וסתם נושא שצץ. מכל דבר יש לך היכולת להלביש ולהרכיב בו חיות ועניין.

    ראובן ,
    15.01.20223, 8:41

    השבמחק
  3. אתה זכית לשמוע את פרופסור מנדלסון?

    צחי ש. ,
    14.01.2023, 21:15

    השבמחק
    תשובות
    1. אוניברסיטת תל-אביב התחילה בקמפוס קטן באבו-כביר והגנים הבוטני והזואולוגי כיכבו ביחד. הפולסווגן שלי עמד ליד הפולסווגן של פרופ' מנדלסון.
      העובדים ביקרו בשני הגנים והכירו אחד את השני. בהיותי עובד וגם סטודנט שמעתי הרצאות בוטניות וזואולוגיות. בחרתי שני קורסים שנתן פרופ' מנדלסון. יצאנו לטיולי סטודנטים להכיר בוטניקה וזואולוגיה בארץ ישראל וכמובן מי שהסביר גם פרופ' מנדלסון. הנסיוב להצלת אנשים מהכשות צפע פותח באוניברסיטת תל-אביב. פרופ' מנדלסון היה בוועדה לקידום בדרגה של עובדים. כמו כן, טבעתי נחליאלים בגן הזואולוגי באבו כביר במסגרת קורס.
      שלמה שפירא

      מחק
    2. פעם ראיינתי את פרופסור מנדלסון בשנות השבעים במאה שעברה
      בקשר להעלאת דרגות לשׂכרו של עובד והוא אמר לי:
      לא צריך להעלות שׂכר לעובד אפילו אם הוא טוב מן האחרים
      כי העבודה שלו היא גם ה-"הובי" שלו.
      פרופסור מנדלסון צדק באמרתו כי חשב
      שהיא חלה עליו ועל כל אלה שעבדו אתו.
      ואני הסכמתי עמו.
      ובאותו זמן אשתי הייתה שואלת אותי אם נשאר לנו כסף מן המשׂכורות שלנו כדי לשלם את התשלום החודשי השוטף ל"משכנתא".
      שלמה שפירא

      מחק
  4. זה נכון שפרופ' מנדלסון בדק כיצד משפיע ארס של נחש על עצמו?

    צחי ש. ,
    14.01.2023, 22:31

    השבמחק
  5. הייתה תכונה ערה במחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת תל-אביב לגבי ארס של נחשים. פרופ' דה-פריס נעזר בארס צפעים שקיבל מחליבת צפעים בגן הזואולוגי באוניברסיטת תל-אביב. פרופ' אלעזר כוכבא היה "כוכב הצפע" שחקר וקישר זואולוגיה ורפואה. אני חושב שפרופ' מנדלסון כראש המחלקה היה מעורה ואולי גם ניסה השפעת ארס של נחש במינון נכון על עצמו.
    שלמה שפירא

    השבמחק

תודה רבה!