יום רביעי, 25 בינואר 2023

שלמה שפירא: שתי תפיסות בישראל: אנגלית-אמריקאית ו- צרפתית צפון אפריקאית

שלמה שפירא

שתי תפיסות בישראל: אנגלית-אמריקאית ו- צרפתית צפון אפריקאית


משהו משתנה במדינת ישראל: בתוכנו ובקרבנו שתי תפיסות:תפיסה אנגלית-אמריקאית ותפיסה צרפתית צפון אפריקאית. אנחנו רוצים לעשות "מישמאש ישראלי" המצייר תמונה יותר נכונה באזרחי המדינה - יהודים עולים, יהודים צברים, מיוצאי ארצות רבות ומיעוטים כאחד - תמונה שבה הכל פתוח וזה לא מאוחר . התפיסה השנייה / הצרפתית צפון אפריקאית פחות מאופקת יותר מוחצנת, יותר מתבטאת ממותן הלב ופחות מעמדת הראש. הנשים שיושבות מן הצד ראו ורואות את התמונה כמה שיותר קרובה למציאות. השוטר אזולאי האווטסיידר החברתי נכון אז ונכון גם היום - שיהיה ברור שיוצאי המזרח הם לא עדר, למרות שהרבה ציירו אותם כך בעבר ופחות כך מציירים אותם היום ואין עדיין מימוש מלא בתחומים רבים ובית המשפט לא הכיל ולא מכיל בצורה מלאה את הרוח הצרפתית-צפון אפריקאית בו והוא יותר דבק ברוח התפיסה האנגלית-אמריקאית, למרות שמעשית בא יותר לקראתה.

מן הראשונים שניסו לקרב את התפיסה הצרפתית-צפון אמריקאית היה מנחם בגין שהיה שיוויונר תיאורטי ובאו אחריו עוד כמה וכמה אישים. מן המחנה שמקורו ממפאי ההיסטורית היה שמעון פרס שהוא לא רק דבק במופלטות, אך לא מצא עדנה אצל יוצאי צפון אפריקה שהתריסו בו ולא התקרבו אליו מספיק. הם התקרבו יותר לבנימין נתניהו עם תפיסתו האנגלית-אמריקאית. בנימין נתניהו מודע היטב אז וגם היום לשתי התפיסות, נאחז בשתיהן ורצה לשלוט בשתיהן. הוא שאף תמיד תמיד להיות המלך בשתי התפיסות, לחסום כל מלך שצומח אורגנית. ראו - איך בנימין נתניהו טיטא את דוד לוי האותנטי שהרים ראש פוליטי-אותנטי. אין רגע דל במדינתנו והכל פתוח וכמו שאומרים יוצאי צפון אפריקה, הכל פתוח בגלל "ביבי". כך או כך יש היום יותר מאמינים בבנימין נתניהו וב- בבא סאלי כאחד. וועדי עובדים יותר חכמים מפוליטיקאים ויש רבים ובולטים בוועדים יוצאי צפון אפריקה. יוצאי צפון אפריקה הם לא עדר למרות שמקדמים "טקסי מופלטה" בתרבחו ותסעדו.

אני יליד עיראק וחייתי עם מרוקאים לובים אשכנזים ייקים רומנים פולנים ורוסים ועוד. חייתי את רוח העדות ברחוב, בבית-הספר, בצבא, בהוראה, בוועד עובדים, באוניברסיטה...ותמיד הדגשתי את מוצאי ואת התבטאותי המיוחדת והיו מקרים לא מעטים שזעקו נואש. אחת מהן - דוקטורנטית יוצאת צפון אפריקה יושבת במפגש שעה קלה עם כל החוקרים ושמחה לבשר לתומה שמחר לא תגיע לעבודתה ולמחקרה, כי הולכת לבקר את קברו של באבא סאלי ושערי שמים נפתחו ברעם בגשם ובברד. כך או כך ביבי החכם מכל אדם יודע לנווט עם כולם גם עם באבא-סאליים. הרב עובדיה יוסף בא למחות שצריך יותר שוויון וממשיכים אחריו טרמפיסטים מכל המינים והסוגים. אני שמח שפה ושם אני פוגש, למשל, את "סביחה ביטון" - סביחה/צביחה העיראקית התחתנה עם ביטון המרוקאי / ממשיך מיזוג הגלויות. עולי מזרח אירופה וברית המועצות דווקא הם פתוחים לנרטיב היהודי-ישראלי ומתחברים אליו.

ומה עם ערביי ישראל ועוד מיעוטים - השווים או השווים פחות? ומה עם הפלשתינאים המשתחווים בברכיים מתפללות, הלוואי שדוברי המסגדים ינציחו טוב ולא רע לטובתם ולטובת כולנו. 

מישמאש ישראלי עדיין לא קיים ולא מתקיים.

25.01.2023

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!