יום שלישי, 25 במאי 2021

שלמה שפירא: אשמה ובושה

שלמה שפירא

אשמה ובושה


למשל, 
אדם פרטי מרגיש אשמה
אשמה - היא תופעה פרטית שבין אדם להקב"ה
אדם שם נפשו בכפו עם הקב"ה ושח עמו...
גם אז באים קרוביו ידידיו מכריו חזניו פעיליו לשעבר ומבהירים את קשריו בחיים בעזרת המתים להביא למנוחתו מנוחה :
"מנוחה נכונה בישיבה עליונה תחת כנפי השכינה במעלת קדושים וטהורים כזוהר הרקיע מאירים ומזהירים וחילוץ עצמים וכפרת אשמים והרחקת פשע והקרבת ישע, וחמלה וחנינה..."
מדוע נקשרת אשמתו של אדם בחייו, גם לאחר מותו ולאחר מות מותו לבושה?
הקשר עם המתים הוא לעזרת החיים שממשיכים בחיים.
אשמה נקשרת יחד לבושה בעולם הזה כדי לחזק ערכים חשובים ולמנוע מפלט לנבל אשר בחברה
זה חשוב להתנהגותה ובהתנהגותה של תרבות.
חייב להיות "אתוס" תקין בחברה ובכל חברה.

גם קין שהרג את אחיו הבל חי נבל מבויש ואשם בנפשו עד יום מותו.

25.05.2021

2 תגובות:

  1. תחושת האשם נולדה עוד בגן עדן.
    חווה שפיתתה, אדם שהתפתה.
    עצוב.
    תחושת הבושה אף היא מתחילה שם והיא נובעת מפערים שלא תואמים את הציפיות . נוצרים תסכול, מבוכה ובושה..
    מסכימה שהיחסים בין אדם לאלוהיו יוצרים לא פעם אותו הרגש. איננו רוצים לאכזב אותו...ןכו'. תודה.
    גם אהבתי את יתר הטקסט.

    ענת זגורסקי, 14:48

    השבמחק
    תשובות
    1. מגן העדן כבר מבינים מהו חטא שנקשר לאשמה ובושה, "אשמנו בגדנו גזלנו..."הקושרים לפתע את הגוף עם הנפש. האדם המתוחכם מנסה להשלים "שולם שולם" בעולם ולעולם, וממציא העלאות קורבן חטאת וקורבן אשמה ואף מוסיף ומתחנחן לאלוהים - הנה לך קורבנות עולה מנחה ושלמים.
      האדם מנסה להיות מושלם ולא זוכה לכך.

      לבדיחות הדעת - מה עושה, למשל, אדם מן השורה כמו - יאיר ניצני - הופך אדם אשם, את האשם הערבי ושר. בשיר - השיח עם יתרונות על אף החסרונות.

      מחק

תודה רבה!