יום ראשון, 1 במאי 2016

שלמה שפירא: כבר ב- 1946 עדות המזרח חגגו בהסתדרות חגיגת-הדגש לעדות המזרח / דרוש ברור

שלמה שפירא

כבר ב- 1946 עדות המזרח חגגו בהסתדרות חגיגת-הדגש לעדות המזרח. 
מצד אחד רוצים בהסתדרות ליכוד העדות ומצד שני נאמר:

"ב-1946 חוגגים פועלי ירושלים את חג ה-1במאי ובחגיגות פותחת במסיבה המחלקה לעדות המזרח במסיבה שנתקיימה בבית ספר למל. המסיבה עברה תוך ליכוד העדות בהסתדרות וקריאה לפועלים הבלתי מאורגנים להצטרף אליה."

אולי אז - רבים מעדות המזרח לא היו מאורגנים בהסתדרות ב- 1946. 
מעניין שמישהו יבדוק זאת. אם כן ולמה!

01.05.2016





2 תגובות:

  1. שלמה שפירא
    אני מדבר על ה-1 במאי בשנות החמשים במאה שעברה. התהלוכות הטקסים ושילובי התלמידים ויום חופש חג, נתנו אווירה משמעותית בעיקר להסתדרות.
    הקמת ההסתדרות הייתה פטנט גאוני לעזרה הדדית באוכלוסיה. אני תמיד טענתי שזאת "המצאה אשכנזית" הכי חשובה לעולים שבאו מארצות האסלאם והעולים נעזרו בה יותר מן המועצות והעיריות.
    מבחינה קהילתית ותרבותית הורגשה ההסתדרות בכל פינה בעיר ובמושבה.
    עם ירידת קרנה, דווקא אלה שעיצבו אותה עזבו אותה וחבל.

    השבמחק
  2. יום חמישי, 21 בינואר 2021
    שלמה שפירא: ה-1 במאי
    שלמה שפירא



    ה-1 במאי

    ילדי מעברה, ילדי שכונה, ילדי מושבה וחניכי תנועות הנוער גם הם חגגו את ה-1 במאי

    והיה שבתון בכל המדינה

    היום הוא עדיין יום-בחירה



    בשנת 1978 יום השואה וה-1 במאי חלו באותו יום והיה אז ניסיון במערכת החינוך-בקשה שלא לעשות שבתון ולנסות שהמורים יספרו באותו יום על הקשר הסולידרי ביניהם, דבר שלא הצליח



    הבקיעים סביב ה-1במאי גם ב"הסתדרות" ניכרו בשנת 1984 בו מבקש ישראל קיסר, מזכ"ל ההסתדרות מיצחק בן אהרן שיעמוד בראש ועדה ציבורית בראשותו "לבחינת התכנים והיעדים לאירועי 1 במאי, החל מהשנה הבאה 1.5.85 לעתיד"



    האחד במאי מהו? –לפי ב. בורוכוב

    "...הוחלט לחוג את האחד במאי כחג מלחמה בינלאומי ולהציג הדרישה ליום עבודה של 8 שעות. האם לא אופיי הוא, שחג עתידנו נולד דווקא בה בשעה, שהעולם הישן חגג את חג עברו היותר יפה? האם לא אות שחגנו עומד כאבן-מצבה על קברו של העולם הישן? חג האחד למאי, היה מאז ומעולם חג האנושיות כולה..."



    מדברי א.ש.ליברמן (מבשר הסוציאליזם בישראל)

    "...רק בהיות כל האדם לאנשים, רק אז תהי לאיש. אל תשמע לאומרים לך: הן תעבור חוק. כי החוק העליון הוא היושר. אל תשמע לאומרים כי תפריע סדר הארץ, הסדר העליון הוא ברית העובדים לקנות שלמות הכלל... אין קורבן אשר ייקר מהצלת מין האדם כולו. על כן תקריב כל כוחותיך לאחד את כל האדם בשלמות הכלל ולהקים בארץ ממלכת העבודה, האחווה והיושר".



    משהו מ"בעבותות העמל" מן "אתם העובדים" ל-אמיל ורהרן (בתרגום נ. אלתרמן)

    "...

    ברָצון יחד אחד:

    להטביע באש ובאודם על מצב תבל נכנעה

    את חותם הֶעמל הפורץ

    ליבש נהרות, הרים לרוצץ,

    ובמתכונת רצון משולהב בנבואה

    לשנות את הכול עד הקץ. "



    משהו מ-לסל- על המידות הרעות של הנכנעים, הבלי הבוערים, ואפילו קלות-הדעת התמה של הריקנים

    משהו על גאולת הפרוליטריאט מאת קולמן וליש המפקיד את חרב המלחמה לאשתו לפני מותו ומבקש "הוסיפי והילחמו לגאולת הפרוליטריאט". לחברי "מעמד העתיד" – "אתם הסלע אשר עליו יבנה מקדש העתיד".



    משהו מ- ב. כצנלסון הכותב את "ביום דין" : "... הפועל העברי המרגיש את עצמו אחד העובדים והלוחמים בעד עולם אנושי חדש, בעד תרבות-אנשים חדשה, בעד יחסים אחרים בין אדם לאדם ובין עם לעם, בעד חיים חדשים של האדם בעבודה- חוגג אף הוא את חג העובדים בעולם..." וזאת לפני 1937 שאומר: "... אל תרפינה הידיים. והפועל העברי שבארץ, אשר מצא בקרבו את האומץ, את כיליון-הנפש ואת הרצון להיות את אשר הוא, אשר קם ועלה מתוך החורבן, מתוך מעמקי נשמת העם, מתוך הכליה, ההרס והשמד לפלס דרך חיים לאחיו..."



    משהו מ- י. ח. ברנר

    " "האדמה"- היינו המשיכה למקור החיים והגידול , למקור ההתחדשות, למקור האמת האנושית"



    "התפקיד העיקרי של הסוציאליזם היהודי בזמן הזה הוא לחזק את הכוחות הפרודוקטיביים והאפשרויות הפרודוקטיביות של הפרולטריון היהודי, כלומר של החלק הבלתי מנוצל של העם היהודי, שהוא הלוז שבשדרת האומה היהודית."

    1.05.2011

    פורסם על ידי שלמה שפירא משורר ב- 18:33

    השבמחק

תודה רבה!