יום רביעי, 4 בפברואר 2015

שלמה שפירא: טו' בשבט - העץ, הנטיעה, הפריחה, הפרי והשיר. מה נשתנה בט"ו בשבט בימים אלה / הבעת דעה ושיר

שלמה שפירא

טו' בשבט - העץ, הנטיעה, הפריחה הפרי והשיר. מה נשתנה בט"ו בשבט בימים אלה
  
סמלו של ט"ו בשבט - נטיעת עץ ואכילת פרות בטו' בשבט נשאר גם היום. אך בימינו אלה קשה להרגיש שאנחנו חוגגים את ט"ו בשבט.
למעשה, אנחנו זוללים במשך כל השנה מפרות הארץ והעולם. לא השארנו לנו פרי שנוכל לברך עליו "שהחיינו". היבוא החופשי, הטרנספורט והשינוע המהירים בין מדינות עם מגוון העולים שהגיעו לכאן לישראל והעובדים הזרים שכמותם לא מבוטלת אצלנו -  כל אלה מביאים לכאן עוד ביקוש לסוגים מפרות העולם.
המחקר החקלאי המתפתח אצלנו בצורה מדהימה מכניס פרות שונים מזנים שונים גם בעצי הפרי.
הגידול החקלאי בחממות ובמקומות אקולוגיים נוספים ועוד, מוסיפים ברכה בפרות ארצנו ולעתים פרי זה או אחר ניתן לרכשו במשך כל השנה.
יש לזכור את המצב הגלובלי והקוסמופוליטיות של היום. אנחנו מטיילים בעולם והעולם מטייל בנו ומתוודעים מקרוב גם בפרות הגדלים בעולם.
מבחינת נטיעת עצים, כבר אין מקום לנטוע במרכזה של הארץ. מזמן העץ הפך אבן-בית והיער או הפרדס הפך עיר ואם ניטעים פה ושם עצים, הם ניטעים בתוך ישוב או בסביבתו והנטיעה אינה מפסיקה לאורך כל השנה
דווקא במקומות שהיו צחיחים ולא מיושבים כן נטעים עצים (גם בטו' בשבט) ובהרבה מקומות בארץ צצו נווים יפים בשממה שמחממים את הלב.

שנים אחדות בעבר הצטרפתי במשלחות של תלמידים לטעת עץ בט"ו בשבט. גם אשתי המנוחה שהייתה מורה במקצועה נטעה עצים עם תלמידיה. כשהייתי בשרות חובה בצבא זכיתי לצאת אל יערות קרן הקיימת ולנטוע עץ.
האם קורה כך גם היום? כמעט שלא.
נשארו עדיין נטיעות סמליות פה ושם.
ובאשר לשקדיות בהרי ירושלים - ישנה פריחה רבה ויפה, פריחה שהופיעה ממש בזמן.

בחו"ל , למשל , בעיראק לא נטעו היהודים עצים, וכולם בירכו על פרות ובמיוחד דאגו שיהיו להם מפרות ארץ-ישראל.
אני זוכר את אבי שניסה להגיע בטו' בשבט לשבעים פרות שונים שיהיו מונחים על השולחן לברכה. הוא עשה כל שביכולתו לשמור אבטיח מסוף הקיץ לשלושה חדשים עד ט"ו בשבט ובתנאי מרתף ובעטיפה מיוחדת הצליח לעשות זאת, וצריך לזכור שלא היו אז מקררים או חדרי-קירור. אבי עשה כל זאת כדי לזכות בעוד "שהחיינו"
בט"ו בשבט.
הרבה פרות יבשים לא נאכלו מספר שבועות לפני טו' בשבט, כדי לאָכְלם בט"ו בשבט ולברך עליהם "שהחיינו", וכל המרבה ב"שהחיינו", הרי זה משובח.

פריחה ותקווה בט"ו בשבט

"ראש השנה לאילן"- הוא שמו של ט"ו בשבט, יום טוב שאין אומרים בו תחנון ואין קובעים בו תענית ואין מספידים בו. זהו האילן שעוצר ליום קט את התחנון, התענית וההספד כדי לטעת ולטעום מן הנטיעה שנוטע אלוהים ואדם.
משגלינו מארצנו, נתרחקנו מעל אדמתנו, ועתה כששבנו אליה נוטעים בה כל עץ ללבלוב ולהדר, "כי האדם עץ השדה". ויראה האדם אילנות בלבלובם ויתלבלב ויפרח גם הוא.
ט"ו בשבט אינו תחילת האביב. גם הגשם צריך להיות הגון ורציני כדי להביא לפריחת שקדיותיו. בארצנו,  למרות ג'בלאות הקור של החורף, האדם נמצא בתקופת סתיו-אביב בעת ובעונה אחת, וכך מוודא פריחתו מתוך עצמו וסביבתו. רק כך יש מענה אמת לחייו שיצמחו אל עתיד אביבי.
אבותינו היו עובדי אדמה וחיו בחיק הטבע. געגועים היו לנו לטבע כאשר רחקנו ממנו, וכששבנו לכאן ממסחר לעבודת כפיים, החקלאות הייתה מטרת הווייתנו,
והוכשרנו לבנות ארץ פורחת יושביה. השתלבנו באינסטינקטים חקלאיים ולא באינסטנטים של בתי קפה. את הזר לטבע הפכנו לנטע חי בו.
והיום, כאשר היישוב העירוני משתלט, לדאבון לבנו על היישוב החקלאי, וכאשר העיריות בולעות את היערנות, וכאשר הטבע מזדהם מחרושתו של האדם, וצמחי מבחנה הופכים לאתגר עתידי, מה לעשות היום כדי שחמה תפציע ליום אחד, כדי להשאיר את הניחוח מן הפרדסים, לשמוח אחר קציר, ליהנות מנרקיסים, רקפות וכלניות ימשיכו להופיע ויפרחו באתרי ארצנו, בארץ שנחליה יישארו נקיים ומימיה טובים לשתייה ולהשקיה.
אנו מחויבים להמשיך לטעת את "עץ הפרי" בצד "עץ הסרק" כדי שיהיו לנו פרות טובים לברכה ולמאכל, ונשים מבטחנו בחן ארצנו, גניה, כרמיה ויערותיה.


השקדייה לא פרחה בט"ו בשבט השנה. ואולי עוד תפרח בעוד מספר שבועות
  
שאלה אותי הגננת מ- "גן חצב", (רחוב לייב יפה 70, הרצליה), מה קורה לשקדיה שבחצר לגן, שלא פורחת עכשיו, ומחר ט"ו בשבט ואיך נצא לחגוג את פריחתה.
והוסיפה: "אני שואלת אותך, כי אתה מבין דבר בנושא - אני זוכרת - שפעם הצלת את ניוונה ומנעת עקירתה!
(זה היה לפני מספר שנים, כאשר רבתה הבניה בשכונה ואני מצאתי, שאין ניקוז למי-הגשמים שעמדו מסביבה. בעצתי, עירית הרצליה קדחה חור גדול בגדר שלידה לניקוז המים העומדים.)
עניתי לגננת: "השקדייה לא תפרח וגם עוד לא השליכה עלים השנה. ואם תפרח לאחר-מכן, פריחתה תהיה אולי זעומה וזעופה."
התערבה השקדייה ואמרה: "הטבע משבש, ונכון יותר: האדם ששיבש ומשבש את הטבע!"

דוגמא של שיבוש הטבע על-ידי האדם:
והארץ אִיֵּי עצים בודדים ביער מחלפים
הדהירה מסביבה
הדהירה בלועי נופיה
הדהירה ביוֹנֵי אדמתה מחרישה כמוות
ועל מה הדהירה והרעש סביב:
בני-האדם מחפשׂים כל הזמן קֵן
היונים נדחקות אל תוך האדם ומחפשׂות קֵן
כי לא הכול היום יחרוש החורש לזרוע
והאדם כמו היונה דוהר ודוהר בטֵרוף
כמו בפיזור גרעיני נפתולים בנשפי יונים.

מה מבטא עץ, גזעו ותשלובת סעיפי-חלומו - ריקוד מושלם:
רגלי בלט מכניפים לו עלווה ססגונית
עליו מתרוננים בשׂמחת-הרוח
מנגינתו ציורית חוגגת נחת 
ובריקוד בתוך ריקוד בתוך ריקוד-הללויה מרומים...
במקרה, פגשתי בצייר רומנטיקן שידע לצייר עץ
בנימים נצחיים מתוך גזעי עלוות-הנפש .

אם אתה עץ רב-שנתי
שתמשיך לשמֵר עברךָ טבעות טבעות סמויות של היסטוריה בחותם של אור .
אך היום
האור של חמש לפנות בקר
מגיע אליך בשמונה וחצי
נדידה אדירה מעליך שועטת
ננעצות בך חלליות הקדמה
ואתה לא תבין
גלגלי עיניך דוהרים בסחרור סביבך
אולי כן אתה מבין
שלעולם לא יחזור אותו אדם-מפתח
לבנות ליקוטים ליקוטים בתוך יער
ואולי הדרך בשבילך לצאת מסיר הלחץ של החיים
הכָּלֵא בתוך עיר מקלט
מעין חברה להגנת הישן מפני החדש
על כל מה שנעשׂה ועושים באורח שאיננו מישור.

עצים עצים עצים עצים...
עד כמה העצים כאן מוריקים תוססים ושׂמחים
נושׂאים אותי מיליוני שנים
מנשבים אותי לשמים שקולים לחיק עננים חיים
כמעט הגעתי לשירת השחרור המתבייתת בנשמתי.

12 תגובות:

  1. 03:24, 5/2/2015
    תודה לך שלמה שפירא.
    הגיגיך השיקו בהגיגיי
    והישקו אותם מיי תקוות נטיעות
    עתירת הימים.
    בבירכת ט"ו בשבט בחותם של אור
    צפורה א/

    השבמחק
  2. 09:32, 05.02.2015
    יפה.
    ובכל זאת, "ושמחת בחגך והיית אך שמח."
    רעיה ה.

    השבמחק
  3. 12:14, 05.02.2015
    יפה, שתמיד נזכה לשפע ושגשוג מפרי הארץ ומאדמות הארץ ובכלל משמחה בלב.
    לימור ושלמה

    השבמחק
  4. יום שני, 3 בפברואר 2020
    שלמה שפירא: "יישבבט" "ילבבט" שתי מלים בהתגלגלות השׂפה היהודית בגדדית
    שלמה שפירא

    "יישבבט" "ילבבט" שתי מלים בהתגלגלות השׂפה היהודית בגדדית

    מגיע חודש שבט. בעיראק קור כלבים. לובשים בגד על בגד.
    בקושי יש חימום בבית ואם ישנו חימום בגחלי פחמים,
    רואים אותך עומד כמעט קופא ואומרים לך
    "שבט יישבבט וילבבט".
    כוונת המעיר לך היא אירונית וכפי שאז הבנתי, הכוונה -
    בחודש שבט כל כך קר שהטבע עושה שבטים-שפטים עד לבטים כלומר - רעד בבן אדם.
    כנראה, משפט זה היה בתחילת דרכו עם כוונה אחרת הקשורה
    למה שקורה בצמחים ב- ט"ו בשבט:
    יישבבט במובן - להעתיק
    ילבבט במובן - לנבוט.
    וזה היה קשור לתחילת המנהג בט"ו בשבט הקשור לצמחים
    בארץ ישראל המשנאית שהפכה תלמודית כשגלו יהודים מארץ ישראל לבבל.
    הקשר לט"ו בשבט הראשוני היה לנביטת הדגנים ויותר מדויק לצמיחה החזקה שתבוא לנבטי הדגנים ולאחר זמן נוספו לדגנים פֵרוֹת עצי פרי. לזכור שהיהודים בארץ ישראל היו חקלאים וגידלו תבואה.
    בעיראק קראו היהודים לט"ו בשבט, "תִּפקֵע אִלְשָׁג'ַר" .
    "פקע" בערבית קשור לתבואה, אולי בתקופה של ט"ו בשבט החיטה מתחילה לחנוט זרעים "חְבוּב".
    כנראה, בכל זאת, העברית היהודית השפיעה על השם הערבי לט"ו בשבט היהודי. כנראה, יהודי בבל שגלו מארץ ישראל לבבל, זכרו את השקדייה וקרוביה שפרחו בט"ו בשבט וראו פקעות ופקעים שנפתחים בסביבות ט"ו בשבט. כך, שהשם "תִּפקֵע אִלְשָׁג'ַר" מימים ימימה.
    יש לזכור שזרעי הדגנים היו בנביטה אטית שצמיחתם הייתה חלשה מפני הקור ומחודש שבט מואצת צמיחתם.
    זה קרה עד לא מזמן בארץ ישראל לפני כמאה שנה עם פיזור זרעי החיטה, למשל, לאחר הגשמים הראשונים של החורף בסיומו של הסתיו אצל הפלאחים בארץ ישראל.
    היהודים האיכרים זרעו זרעים בסוף הקיץ בתקווה שינבטו וכבר בחורף יהיו צמחים קטנים חזקים מספיק ואם תהיה עצירת גשמים, אז האיכרים היהודים הממוכנים זרעו שוב בחיטה את שדותיהם.

    3.02.2020

    השבמחק
  5. יום ראשון, 26 בינואר 2020
    שלמה שפירא: על ט"ו בשבט הבבלי
    שלמה שפירא

    על ט"ו בשבט הבבלי

    בעיראק לא היו נטיעות בט"ו בשבט, שמענו על קרן-קיימת אבל לא על קופסת התרמה לקרן-קיימת
    והיום אנחנו אוכלים כל השנה פרות ט"ו בשבט ואין נטיעות ואם יש עודפי שתילים למועצה או לעירייה,
    מנדבים מעודף השתילים במרחבי העיר או המועצה והילדים כאילו נוטעים עצים בט"ו בשבט.
    בקושי נשארו השקדיות בארץ והן עם השנויים האקלימיים כמעט ולא פורחים בט"ו בשבט אלא לאחר מכן.
    "אבכתי", "השקדיה פורחת השמש גם זורחת ואביב כמעט בפתח ותופיע בהדרה מלכת אסתר.

    בעיראק קראו היהודים לט"ו בשבט, "תִּפקֵע אִלְשָׁג'ַר" .
    "פקע" בערבית קשור לתבואה, אולי בתקופה של ט"ו בשבט החיטה מתחילה לחנוט זרעים "חְבוּב".
    כנראה, בכל זאת, העברית היהודית השפיעה על השם הערבי לט"ו בשבט היהודי. כנראה, יהודי בבל שגלו מארץ ישראל לבבל, זכרו את השקדייה וקרוביה שפרחו בט"ו בשבט וראו פקעות ופקעים שנפתחים בסביבות ט"ו בשבט. כך, שהשם "תִּפקֵע אִלְשָׁג'ַר" מימים ימימה. הישוב "פקיעין" (אלבקיעה) חסר תרגום ו- "אִלְחִ'מִס מן שהר שבאט" שהוא ט"ו בשבט בעברית ובאנגלית - Tu bishvat fifteen יכול לעזור להבנת שם הישוב "פקיעין".

    לא כמו היום, אנחנו אוכלים פרות כל השנה. בעיראק היו עורכים שולחן גדול עם מפה לבנה. אני זוכר איך אבי וגם סבי, כל אחד בביתו דאגו לכמה שיותר פרות צימוקים גרעינים שקדים וסוגי אגוזים מסוגים שונים, אפילו לא פסחו על אגוז הקוקוס ועל אבטיח ששמרו כמה חודשים במרתף כדי להגיע לשבעים פרות בט"ו בשבט. במשפחתי כל ילד קיבל צלחת גדולה עם כל "נציג" שהיה מונח על השולחן וקראנו לזה "שבח מהאל בצלחת". בישראל אני ורעייתי קראנו לזה "תשבחת בצלחת".

    מאחר ובעיראק לא היו שקדיות, הדגש עבר מן השקדייה לדקל שהוא העץ ב- הא הידיעה, שעשׂרות זנים לו בעיראק. אמרו על הדקל " המגדל עץ דקל יאכל מפריו. שמזלנו יהיה "שנאכל פ'וג אִל נָח'ִל כִּל-סנא בלעואפי". אהבו את הפרח "יסמין" בגלל שהפרח כל-כך משכר במראה ובריח. גם אם "יבול הפרח, הוא עודנו מפיץ ריח".

    כמה טוב בחורף המשעמם בבבל בעיראק פתאום מגיע ט"ו בשבט ומפגין קשר לפרח ולפרי.

    26.01.2019

    פורסם על ידי שלמה שפירא משורר ב- 23:15

    השבמחק
  6. יום שלישי, 9 ביוני 2020
    שלמה שפירא

    השקדייה לא פרחה בט"ו בשבט השנה. היא עוד תפרח בעוד מספר שבועות

    שאלה אותי גננת שכבר יצאה לגמלאות מ- "גן חצב", (רחוב לייב יפה 70, הרצליה)
    מה קורה לשקדיה שבחצר לגן, שלא פורחת עכשיו, ומחר ט"ו בשבט ואיך נצא לחגוג את פריחתה?
    והוסיפה: "אני שואלת אותך, כי אתה מבין דבר בנושא - אני זוכרת - שפעם הצלת את ניוונה ומנעת עקירתה!

    (עם הזמן וזה היה לפני מספר שנים, כאשר רבתה הבניה בשכונה, אני מצאתי, שאין ניקוז למי-הגשמים שעמדו מסביבה.
    ובעצתי, עירית הרצליה
    קדחה שני חורים גדולים בגדר שלידה לניקוז המים העומדים.)

    עניתי לגננת: "השקדייה לא תפרח וגם עוד לא השליכה עלים השנה. ואם תפרח לאחר-מכן,
    פריחתה תהיה אולי זעומה וזעופה."
    התערבה השקדייה ואמרה: "הטבע משבש, ונכון יותר: האדם ששיבש ומשבש את הטבע!"

    שנת 2008

    פורסם על ידי שלמה שפירא משורר ב- 13:26

    השבמחק
  7. שלמה שפירא

    שקדיה בט"ו בשבט

    שקדיה בט"ו בשבט
    כמה היא מבשׂרת טוב פריחה וישועה:
    גשם מתדפק בחלונהּ
    פרחיה הקדימו לפרוח

    ממה שבפנים וממה שבחוץ נוטעת פֵּרות טובים

    ניצניה חזקים מעולים לצמוח

    שנה בשנה תחת כיפת השמים,

    ברכת-שנים מחישה שנות-מְתוּשְלַחְתָהּ בְּערִיפְי הזדככוּתהּ

    בְּחִיּוּת יֵשוּתֵי הטללתהּ והטמעתהּ.

    3/2/2012 11:16

    פורסם על ידי שלמה שפירא משורר ב- 22:32

    השבמחק
  8. שלמה שפירא

    ט"ו בשבט על אדן חלונך


    ט"ו בשבט על אדן חלונך
    המואר הפתוח.
    שקדיה פורחת בחיוך עינייך,
    מבוקר עד שעות הערב רוח פנימית משתוללת לרקום עלווה ירוקה טמירה
    יופיה יישא כנף אל לב שיר אופטימי.

    2007, אוק׳ 15, 00:51
    פורסם על ידי שלמה שפירא משורר ב- 17:42

    השבמחק
  9. שלמה שפירא
    ט"ו בשבט ומה שאחרי ט"ו בשבט

    ב- ט"ו בשבט שוכחים את הפרפר - את הביצה החורפת, הזחל הרעב, הגולם המתגונן, הפרפר המתרגש, ההיצמדות לפרח.
    פרח - שיר בארמון רב תפארת - אין לו בעיות, מאזין למוזיקה ולומד ממוזיקה,
    לאחרונה מאזין למוזיקה אתיופית:
    יוצאים לטבע, מריעים לפרח, חוגגים ב- גוז'ו את טקס "הבונה"
    על השולחן - לחם, פרות יבשים, גרעינים קלויים וקפה אתיופי.
    עולי אתיופיה קרובים היום יותר לטבע משאר ותיקי האוכלוסיה.

    למחרת ט"ו בשבט, צומחים אג"חי זבל למכביר.
    אז - מחכים ל- "חג הפורים" להציג שוב גם השנה את "אסתר מאשימה את המן הרשע" - קשר בין גלגולו של הטבע הרשע בגלגולו של האדם הרשע ומבקשים ישועה.
    באביב תהיה יציאה מעבדות לחרות.

    6.02.2023
    פורסם על ידי שלמה שפירא משורר ב- 18:41

    השבמחק
  10. שלמה שפירא

    ט"ו בשבט היום

    אל תאיימו לעזוב את הארץ. אל תשתגעו ותמשכו כספיכם מן הארץ. תלחמו בכובד ראש למענכם, למען כבודכם למען עתידכם בכפוף לכבד כל רשויות המדינה לטובת האזרח.

    ט"ו בשבט היום שונה מאלה שקדמו לו - רעידות אדמה מסביבנו, הסופה "ברברה" מכה בעצים, משתיקה צרצרים, מחביאה צפרים, מקבצת מכווצת מסכסכת אנשים. והציונות שהיא מעבר פאזה מובהק של עם גלותי הופכת למלחמת אחים כשהיא עוברת פאזה מובהק לעם משוסע שאחד לא יודע להקשיב לשני...

    האביב שיבוא אולי ינחם, יהיה פורח וחגיגי.

    תִּפְקֵע אִלְשָׁג'ַר, "אִלְחִ'מִס מן שהר שבאט" שהוא "ט"ו בשבט" בעברית ובאנגלית - "Tu bishvat fifteen"

    בעיראק קראו היהודים לט"ו בשבט, "תִּפקֵע אִלְשָׁג'ַר" .
    "פקע" בערבית קשור לתבואה, אולי בתקופה של ט"ו בשבט החיטה מתחילה לחנוט זרעים "חְבוּב".
    כנראה, בכל זאת, העברית היהודית השפיעה על השם הערבי לט"ו בשבט היהודי. כנראה, יהודי בבל שגלו מארץ ישראל לבבל, זכרו את השקדייה וקרוביה שפרחו בט"ו בשבט וראו פקעות ופקעים שנפתחים בסביבות ט"ו בשבט. כך, שהשם "תִּפקֵע אִלְשָׁג'ַר" מימים ימימה. הישוב "פקיעין" (אלבקיעה) חסר תרגום ו- "אִלְחִ'מִס מן שהר שבאט" שהוא ט"ו בשבט בעברית ובאנגלית - Tu bishvat fifteen יכול לעזור להבנת שם הישוב "פקיעין".
    לא כמו היום, אנחנו אוכלים פרות כל השנה. בעיראק היו עורכים שולחן גדול עם מפה לבנה. אני זוכר איך אבי וגם סבי, כל אחד בביתו דאגו לכמה שיותר פרות צימוקים גרעינים שקדים וסוגי אגוזים מסוגים שונים, אפילו לא פסחו על אגוז הקוקוס ועל אבטיח ששמרו כמה חודשים במרתף כדי להגיע לשבעים פרות בט"ו בשבט. במשפחתי כל ילד קיבל צלחת גדולה עם כל "נציג" שהיה מונח על השולחן וקראנו לזה "שבח מהאל בצלחת". בישראל אני ורעייתי קראנו לזה "תשבחת בצלחת".
    מאחר ובעיראק לא היו שקדיות, הדגש עבר מן השקדייה לדקל שהוא העץ ב- הא הידיעה, שעשׂרות זנים לו בעיראק. אמרו על הדקל " המגדל עץ דקל יאכל מפריו. שמזלנו יהיה "שנאכל פ'וג אִל נָח'ִל כִּל-סנא בלעואפי". אהבו את הפרח "יסמין" בגלל שהפרח כל-כך משכר במראה ובריח. גם אם "יבול הפרח, הוא עודנו מפיץ ריח".
    כמה טוב בחורף שהיה משעמם בבבל בעיראק, מגיע ט"ו בשבט ומפגין קשר להדר הפרח ולטעם הפרי.

    פורסם על ידי שלמה שפירא משורר ב- 14:35

    השבמחק
  11. שלמה שפירא

    הדבורה בט"ו בשבט

    כך עושה הדבורה החרוצה שעץ הרימון ייתן ריחו.
    היום ט"ו בשבט
    העצים יוצאים בריחות ובמחולות ומחפשים איש את רעהו
    הדבורה מתווכת.
    אפשר להריח בן אדם ממרחק מאה מטרים
    טו" בשבט חשוב לשקידת הריח כדי לתפוס ריח מתאים לחיים משותפים.

    את אחת והיחידה שהייתי מבקש להריח אותך במיטתי
    ללחוש עד כמה ריח לבי נמשך אלייך
    חיבוק דבורתי אינטימי מפליא בשנינו ריח גן עדן
    הלוואי שהיית ממשיכה לישון לצדי וחלומותינו מתקיימים
    יתגשם בנו הטל ומטר לאדם
    אישה היא הבושם של הנשמה.
    28.01.2020

    פורסם על ידי שלמה שפירא משורר ב- 8:27

    השבמחק
  12. ט"ו בשבט
    תגובות לקטע על ט"ו בשבט

    1.
    11.02.2017, 18:59
    שלמה יקר ,
    תמונות יפהפיות של צמיחה ופריחה.
    תודה שזיכית גם אותי לחזות בהן.
    שבוע טוב ,
    מוטי ג.
    2.
    12.02.2017, 9:27
    שבוע טוב

    עצי השקד בפריחתם כמו שמלת כלה בנוף.
    רגעי עונג למתבוננים הערנים.

    בברכה

    רנה ד
    3,
    12.02.2017, 18:04
    איזה כיף לך למרות שאתה בעיר שאתה יכול להנות מטבע כל כך קרוב

    תודה על התמונות
    כל טוב

    דניאל
    4.
    21.01.2019, 12:34
    יופי!
    חג לעץ המתחיל ללבלב
    לשקדייה ולעצים הנשירים האחרים בראשית פריחתם.
    פריחת החורף כמעט בשׂיאה.
    יום שׂמח!
    עדנה ש.
    פורסם על ידי שלמה שפירא משורר ב- 22:00

    השבמחק

תודה רבה!