יום חמישי, 8 בדצמבר 2022

שלמה שפירא: מייסד חג ליום המוות/ א-דין רומי // ב- בגדד ואני ילד קטן אמרו לי "הוא דרוויש"

שלמה שפירא

מייסד חג ליום המוות/ א-דין רומי // ב- בגדד ואני ילד קטן אמרו לי "הוא דרוויש"


ב- בגדד ואני ילד קטן ראיתי איש מוזר, אמרו עליו "הוא דרוויש".
ידברו על נושאים כמו: [משמעות הניי (החליל) בשירה של רומי], [על השירה והפילוסופיה של רומי], [על המחול הסופי ומשמעויותיו] [ריקוד בליווי מוזיקה והסבר] [ליל הכלולות של רומי / מסע, טקס, מופע, הילולה] ועוד.

מצ"ב ההזמנה עם הפרטים,

נשמח לראותכן/ם, ...

זה לא סוד שבישראל חוגגים בין השאר, את "יום האיחוד" בהילולות חיפה ב- "פסטיבל החג של החגים" בחיפה. היה מופע בתיאטרון "בית הגפן" בחיפה, מסע/טקס/מופע/הילולה ב- "ליל כלולותיו של המשורר הסופי "ג'לאל א-דין רומי", שחי ב- "קוניה" במרכז טורקיה והפילוסופיה והוא זה שגיבש סביבו תנועה - ""התנועה של רומי". רומי ביקש שיום מותו ה- 17/12 ייהפך ליום חג כל שנה, כך שיום המוות של אדם הוא יום של שמחה.

נאמר על רומי - שנטש את אשתו וילדיו והפך למעין "כהן דת" ובעקבותיו צמחה תופעת "הדרווישים". "דרוויש" מפרסית מושג במתייחס לאיש דת מוסלמי, לעתים קרובות, "סופי - sufe" שחי חיי התמסרות לדת ולהגות ולעתים, תוך כדי סגפנות ודרווישים רבים חיים חיי עוני. אולי ה- "דרוויש המרוקאי" שאינו כהן דת מכונה כך בגלל תכונותיו לשקט ולחוסר אונים. ה- "דרוויש הישראלי ויש כאלה בישראל מצביע על "אדם סופי". לך ונשאל את עצמנו ממה ה- "דרוויש" ב- מחמוד דרוויש המשורר המנוח" בא בשם משפחתו.

ועכשיו לחגיגה:

מקובלת הדעה שבזמן ש- "ג'לאל א-דין רומי" נטש את אישתו וילדיו התאהב בגבר (שאמס אל-טבריסי) שנרצח כעבור זמן קצר בידי בנו של "ג'לאל א-דין רומי".

כנראה, מן השמים לא מותירים לאדם סגפנות עם הנאת בשרים.

ואנחנו - גם היהודים וגם האקדמיה מבקשים לחגוג יחדיו את חגו של ג'לאל (המשורר, הפילוסוף, המסטיקן, מייסד מסדר המוולוים / הסופים המרקידים. ראו הזמנה עם רבת משתתפים מטעם האקדמיה / הילולה (ד"ר מרים נסימוב, פרופ' גלילי שחר, משה מנשהוף, רני פונדק, שירה ונגינה: דליה פז'נר (זמרת), איתמר מנשהוף (כינור), יניב שנצר (טומבק) ועוד משתתפים (יהודים ארבעה במספר).

8.12.2022 


תגובה 1:

תודה רבה!