יום שישי, 6 בנובמבר 2020

שלמה שפירא: משורר יכול לשאול שאלות וגם לתת תשובות לשאלות בשירתו

 שלמה שפירא

משורר יכול לשאול שאלות וגם לתת תשובות לשאלות בשירתו

משוררת מכובדת הביעה בכתב אלי מספר פעמים השנה, ותוהה על-כך ושואלת: למה אני שואל שאלות בחלק מן השירים שלי ?
לפעמים, בשיר מסוים שלי אני שואל שאלה, באחר אני שואל ומשיב כמה שמתאפשר להשיב לשאלה 
ובשיר אחר לא שואל שאלה.
זה טבעי בכתיבתי גם לשאול ולפעמים אני – שלמה המשורר השואל או שלמה השואל ומשיב וזה לא נובע מחוסר ידיעה או הבנה בכתיבת שיר.
ראו איך כל דבר שהוא ברור מאליו כבר שאל את שאלתו כי הוא צמח מתוך שאלה והפך ברור או נתון בפני עצמו. כל מחקר בכל נושׂא שהוא - צמח מתוך שאלה וכולנו עושים ימים כלילות כדי לתת תשובות.
מסכן ועני המשורר שאינו מסוגל לשאול שאלות בשירתו. במקרים מסוימים שאני כותב, אני מרגיש  שאם לא הייתי שואל, לא הייתי שר. כל אדם ואדם שואל ומשיב לעצמו - מדוע ואיך מגיע לשירתו. 
בימים 
הנוראים האלה – ימי הסליחות, בקשות ראש-השנה, יום כיפור, חג סוכות והושענא רבה - 
"אריה שואג מי לא יירא" ו"אריה" ראשי תיבות לפי חכמים של: "אלול, ראש השנה, יום הכיפורים ו- הושענה רבה". זה טיבו של "אריה" בימי אלול ותשרי - נפשנו בחשבון נפש עם האלוהים ועם עצמנו!. לעשות חשבון נפש! ואם לא הספקנו בסליחות, מנסים בראש השנה, לכיפור ול- הושענא רבה. הבה ונאחל לכולנו שׂמחה אורה ונפש טובה אחרי הימים הנוראים האלה!
כך חוויתי כילד, כך חוויתי כבחור וחייל, כך חוויתי כבעל וכְאָב, כך חוויתי וחווה כמשורר 

וגם כבן אדם אני, עני אני ועניותי ישותי, לא חיפשתי לא ניסיתי לאמץ מן החיות הטורפת - בן אדם אני ושואל שאלות. אשרי אדם שיודע הכול ואין לו צורך לשאול שאלות ושירתו נשלפת ללא שאלות-נפש.

בתשובה  כל השנים נערך בביתנו בסוכתנו תיקון ב- הושענא רבה. זה היה בשבילנו השיא לחזרה
בשירי "שלמה בונה סוכה" אני מציין את העניים, כי עניים אנחנו בהבנת האלוהים ואת החיים ועניים אנחנו הנמצאים כל רגע ורגע "על כפות המאזניים". לא סתם אמרו רבותינו "מבני עניים תצא תורה. האם ישנו עשיר המסוגל "לשאוג" מדעת ומחכמה? האם אני בהגיוני אשאל שאלה בשיר ללא כוונה? הלוואי שכולנו יודעים גם את התשובה.

 27.09.2015

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!