יום שלישי, 26 ביולי 2022

שלמה שפירא: "שייח'ים" מעניינים

שלמה שפירא

"שייח'ים" מעניינים

באתי מעיראק עם שייח' אסחאק ובישראל אני שומע על שייח' אבריק, שייח' מוניס, שייח' ג'ראח, שייח' מוריס, שייח' אבו-אבן ג'בל, שייח' חליווה ועוד.

"שייח' אסחאק הוא שם אדם שזכה גם לשם מקום. ליהודי עיראק - הוא הרב רבי יצחק גאון שקיבל את שמו כ- "שייח' אסחאק" מ- עלי בן אבי טאלב (600-661) שעבור הסונים היה האחרון במנין ארבעת הח'ליפים הראשונים אחרי מוחמד ובת זוגו "פאטמה" הידועה והוא נרצח וממנו מתרחש הפיצול באיסלאם ל- סונה ול- שיעה. שייח' אסחאק נקבר בבית הכנסת "שייח' אסחאק" בו התפלל ולימד בישיבה "שייח' אסחאק שיסד שם.

מ- שייח' אסחאק עברתי ל- שייח' מוניס. לא נמצא אדם " שייח' " בשם מוניס. זה שם מקום של כפר ערבי שהתגבש מהגירת מצרים לארץ ישראל במאה ה-19 שקבעו מושבם באזור תל-אביב. מוצאים מוניס כשמות אנשים: מרים מוניס, עילאי מוניס, ריק מוניס, האחים מוניס, אריקה מוניס ועוד. מעניין שבאותו זמן במאה ה-19 מוצאים בביאורים לחמישה חומשי תורה בפרק "שמע ישראל", בדף "היוצר" ליום ראשון של פסח מופיע ה- "מוניס" בקטיגוריה של עובדי כוכבים ומזלות שמקנתרים את ישראל ושואלים  בלעג את "ישראל" המוסר נפשו על קידוש השם " אנה הלך דודך?".


26.07.2022



תגובה 1:

  1. מעניין מה שכתבת. יתכן שהאדמה כולה או בחלקה עליה באו האנשים ממצרים הייתה שייכת לעשיר בשם מוניס ומאחר ולא היו רחובות או שמות לרחובות - היו שואלים מישהו "איפה אתה גר" והיה עונה: " ליד השיך מוניס וזה סימן להכוונת דרך.

    קטי סלומון
    26.07.2022, 17:13

    השבמחק

תודה רבה!