יום שני, 28 בספטמבר 2020

שלמה שפירא: הכוח בקריאת "תהילים"

 שלמה שפירא

הכוח בקריאת "תהילים"


כך זכיתי לתהלים בחתימתו של הרבי מלובביץ':

במלחמת יום כיפור, חטיבה 600 גדוד 407 

מספר קילומטרים מתעלת סואץ

הרגעים קשים, חלק מן הלוחמים השבים מן הקרב בהלם קרב, רועדים ומבכים את חבריהם שנפלו.

ואני חייל ב-"מאסף" הגדוד, פקיד גדודי המנסה להמשיך את משימתו ובוכה על חברים שנפלו

וממשיך בתפקידי בכל מאודי כמה שאפשר.

הגיע רגע שאני אומר למפקדי הישירים "אני לא מרגיש טוב" "איני יכול לזוז ותש כוחי" ובמלחמה ממשיכים במה שיש,

ובימים שכוחותינו מנסים לפרוץ ולצלוח את תעלת סואץ, מפקדי הישירים מקבלים מברק מקצין העיר שאשתי ילדה בת, ומאפשרים לי חופשה ל- 24 שעות.

אני מגיע הביתה בדרך לא דרך, עייף תשוש בלי כוחות וכשנכנסתי, אשתי אומרת לי "שכחת לראות את הבת שנולדה"

ובאותו זמן אשתי מגלה לי שעיני צהובות מאד.

הלכתי לבקר את הרופאה שלי ומיד אומרת לי, לפי כל הסימנים והטענות, יש לי צהבת קשה ושלחה אותי לבית חולים "מאיר".

בהיותי חייל, ר"מ 2 נכנס לתמונה ובבית חולים גילו בפעם הראשונה שאני סובל מ- .G.6.P.D ובגלל זה המחלה הייתה עוד יותר קשה.

אחרי מספר ימים, הועברתי לבית חולים "אסף הרופא" כחייל חולה, שם שכבתי יותר מחודש ימים ולאחר מכן נשלחתי להבראה ב-"בית גולדמינץ" בנתניה לשבועיים.

בהיותי בבית חולים "אסף הרופא", היה ביקור רופאים עם מנהל המחלקה וסגנו, והסגן אומר למנהל המחלקה שהוא מתעתד למחרת לעשות לי ביופסיה". מנהל המחלקה משיב לו: "אני מתהלך במחלקה ורואה שהבחור החייל קורא תהלים ואין צורך לעשות לו ביופסיה.

באותה מחלקה שאני התאשפזתי, שכב ליד מיטתי גבר מבוגר ממני, שהיום אני כבר לא זוכר את שמו והיה לנו שיחות רבות ביחד. אשתו שבאה לבקרו כמעט כל יום, כמה שעות ביום, הייתה האחות (הטבעית) לאשתו של האלוף הרצל שפיר והסתבר לי שהרבי מלובביץ' הוא היה מאד בדרגה קרובה למשפחה. 

עברו כמה חודשים ואני מקבל גלויה מאשתו של האיש שהתאשפז לידי, והיא כותבת לי:

"סיפרתי לרבי על תפילותיך ועל קריאת מזמורי ה- תהלים היומיומית שלך והוא שלח לך תהילים בחתימת ידו. אני מפחדת לשלוח לך בדואר. אנא ממך לבוא לקבל אותו אישית ממני." וכך עשיתי.

את האהבה בקריאת תהלים ינקתי בילדותי. בכל שבת אמי הייתה הולכת (לפעמים לבדה) לשמוע את דרוש הרב לפני תפילת מנחה בשבת. פעם נצמדתי אליה בגיל שמונה-תשע ועם כמה דקות האזנה לרב, החלטתי שאני נפרד מאמי לכמה רגעים ועובר לראות את בית הכנסת על אגפיו הרבים. פתאום גליתי בשוחה אחת בבית הכנסת, מלמד זקן עוור מאזין לקריאת פרקי תהלים מפי ילדים שגם הם באו לבית-הכנסת והמלמד-העוור תיקן כל מלה ששגו הילדים בביטוי הברתם. מאותו מעמד הייתי נצמד כל שבת לאמי לתפוס מקומי בין הילדים שלמדו לקרוא היטב תהילים בשבת.


28.09.2020





13 תגובות:

  1. בזמן אשפוזי בבית חולים "אסף הרופא" לא ביקרו אותי מהגדוד ומהחטיבה בגלל המצב הנורא שהיה אז והבנתי שהיו עסוקים במקרים הרבה הרבה קשים ממני.
    אשתי עם ארבעת ילדים קטנים בקושי ביקרה אותי ומן המשפחה המורחבת אף אחד לא בא לבקר אותי. הוועד למען החייל חבק כל חייל בבית החולים וגם חיילי ר"מ 2.
    מי שביקר אותי מספר פעמים, מורי רבי וידידי, קרובי בעבודה שעבדתי במחיצתו במחקריו, פרופ' צבי גלינקה, שגם הוא גויס למילואים במלחמת יום כיפור והיה מוצב במחנה ליד רמלה.

    לאחר פחות משנתיים הועליתי מדרגת רס"ל לדרגת רס"ר (פקידותי) והועברתי מגדוד 407 לחטיבה 600, ימים רבים המשכתי בחטיבה כחייל מילואים עד שבגיל 46 קבלתי פטור משרות מילואים בגלל גילי.

    שלמה שפירא

    השבמחק
  2. בימים שהייתי בזמן המלחמה, יצא לי להיות עם קצין הקישור של הגדוד - סגן שמואל פישמן - שהיה גאון לקראת סיום דוקטורט בפיזיקה שידע בעל-פה מה מספרו האישי של כל חייל בגדוד ומה תפקידו ומה שיבוצו.
    והייתי עם קצין הקישור של החטיבה - סגן צדיק זמיר, מהנדס בחברת ים המלח
    ושלושתנו יחד נסינו להיות קשובים בכל נושא לחיילים ולקרוביהם במידת האפשר.
    שמואל פישמן ראה צורך לשוחח על התקופה הקשה כמה חודשים לאחר המלחמה, באחד מ- ערבי שבת בביתי.

    השבמחק
  3. סיפור מרתק, שלמה.
    תזכה לשנים רבות.

    רחל הדר

    השבמחק
  4. מאוד מרגשות המלים שלך. מי שחי את המלחמה הזאת, מדי שנה, בכל יום כיפור, חוזר לשם. קשה!

    עדנה שפירא
    28.09.2020, 20:41

    השבמחק
    תשובות
    1. שנהיה חתומים לחיים טובים!
      תודה לך.

      שלמה שפירא,
      28.09.2020
      20:42

      מחק
    2. נאחז במשפט התקווה הראשון של נעמי שמר, בשיר שלה, מהימים הנוראים של מלחמת יום כיפור, "עוד יש מפרש לבן באופק מול ענן שחור כבד"

      עדנה שפירא
      28.09.2020, 21:01

      מחק
  5. התבטאות יפה ונכונה,
    כל אחד וההתבטאות שלו.
    גם התבטאותך כנה ישרה מקובלת ואהובה.

    שלמה שפירא,
    28.09.2020, 21.03

    השבמחק
    תשובות
    1. כמובן שהתייחסתי לימים הקשים של 73 ולא לימינו אלה

      עדנה שפירא,
      28.09.2020, 21:05

      מחק
    2. לחיות את המלחמה ההיא ולהבין שאני ואת וכולנו נקלענו לתוכה,
      מה הרגשנו מה עברנו
      כל אחד ואחד בעם ישראל התקשה אז בימים הנוראים של המלחמה
      ןלחשוב שכמעט הגענו לצורך להשתמש בנשק יום הדין...
      מזל גדול שעברנו איך שהוא את המלחמה עם קורבנות רבים אך המשכנו להחזיק את הקיים.

      שלמה שפירא,
      28.09.2020, 21:12

      מחק
    3. נכון, זה היה המצב.

      עדנה שפירא,
      28.09.2020, 21:17

      מחק
  6. דודי שלמה,
    קראתי, מרגש לקרוא על רגעים שלא הכרתי.
    יש לי זיכרון שאתה חולה במלחמה ואחרי המלחמה ועכשיו התמונה התבהרה לי.

    איציק זהבי,
    28.09.2020, 20:49

    השבמחק
  7. מעניין מה שכתבת.
    זיכרונות שהיינו צעירים.
    גם אני הייתי במילואים במלחמת יום כיפור.
    אז ידעתי את שמות המעוזים ונקראתי למילואים לעזור.

    שושי שיוביץ,
    28.09.2020, 20:06

    השבמחק

תודה רבה!