שלמה שפירא
עקדת יצחק
השיר נכתב כשבני - איציק יצחק שפירא - היה על סף מותו. תהיה נשמתו של בני - איציק יצחק שפירא - צרורה בצרור החיים, בגן-עדן תהי נשמתו. אמן!
להאבֵּד בקטנות או להאבֵּד בגדולות.
להאבֵּד בבדידות או להאבֵּד באש נוגסת.
היש צפור-שיר אחת המקשיבה לתכריכי הנפש?:
שׂעירות גופו משׂעירים יותר
יובלי-האברים כחושים יותר ויותר מיום ליום,
איש שהיה שמשון-גיבור
יושב עתה על גלגלי-נכותו
בולע אפילו את השקט.
כל-כך רציתי ומצאתי צפור-שיר אחת מצייצת על כתפו
שמוצאת בו, בית-חם.
אך כשהעינים מסמנות המתנה גוועת, ויש קילוף מכל החלומות
מי עוד יכול להאריך צווארו כתמר ולהחיות בו ניצוץ-תקוה למחר?
עכשיו, אינני יכול לחיות את הגיון-הגון-הרגע.
לו נצודותי במקומו!
לו יכולתי להאבד לפני מותו!
עקדת יצחק
השיר נכתב כשבני - איציק יצחק שפירא - היה על סף מותו. תהיה נשמתו של בני - איציק יצחק שפירא - צרורה בצרור החיים, בגן-עדן תהי נשמתו. אמן!
להאבֵּד בקטנות או להאבֵּד בגדולות.
להאבֵּד בבדידות או להאבֵּד באש נוגסת.
היש צפור-שיר אחת המקשיבה לתכריכי הנפש?:
שׂעירות גופו משׂעירים יותר
יובלי-האברים כחושים יותר ויותר מיום ליום,
איש שהיה שמשון-גיבור
יושב עתה על גלגלי-נכותו
בולע אפילו את השקט.
כל-כך רציתי ומצאתי צפור-שיר אחת מצייצת על כתפו
שמוצאת בו, בית-חם.
אך כשהעינים מסמנות המתנה גוועת, ויש קילוף מכל החלומות
מי עוד יכול להאריך צווארו כתמר ולהחיות בו ניצוץ-תקוה למחר?
עכשיו, אינני יכול לחיות את הגיון-הגון-הרגע.
לו נצודותי במקומו!
לו יכולתי להאבד לפני מותו!
תגובה שקיבלתי באיימל מיום: יום שישי, 30 בנובמבר ב 11:37 , 2012
השבמחקשלמה היקר
אני בוכה יחד אתך ומחבקת אותך,
תהיה חזק , אני יודעת שיתר קל להגיד מאשר לעשות, אבל אין ברירה
בחיבה רבה,
אריקה
תגובה שקיבלתי באיימל מיום: יום שני, 24 בדצמבר ב 18:13 , 2012
השבמחקשלום, רק היום ראיתי את השיר,המחשב לא פעל לאחרונה.אתה כותב על איציק זה הבן שלך, נכון?ומה קרה ,ידעתי שהוא חולה,אני מקווה שהוא בסדר,אז תכתוב לי מה פשר השיר,מאחלת לך רק טוב ובשורות טובות,...מרים.
*) שלמה שפירא משיב:
שלום מרים,
אכן הבנת נכון שאיציק שלי/נו "איננו". מי יתן ולא נדע עוד צער. אמן ואמן גם לכל עם ישראל!
יום ראשון, 17 בינואר 2021
השבמחקשלמה שפירא: "עקדת יצחק" מהסבר אישי
שלמה שפירא
"עקדת יצחק" מהסבר אישי
"עקדת יצחק" היא מן הדרמות הכי בולטות ונדושות שידע התנ"ך וחש המין האנושי.
האמונה באלוהים בזמנו של אברהם הייתה בחיתוליה,
באברהם הייתה "נאיביות" באמונתו הנרקמת
ובהחלט אפשר לדבר אז על "נאיביות אלוהית"
שממנה באה ואמורה לבוא אותה חריצת גורל כל כך איומה כמו ב-"עקדה".
אמונה מתגבשת לאט לאט עד שרוקמת עור וגידים ומגיעה לבשלותה כ"תורה מסיני".
יעברו עוד כמה מאות שנים - קם והתגבש עם.
בימיו של אברהם אפשר למצוא את ה- "אלוהים המקפץ" בין "אלוה צלמים" לבין האלוהים החדש שבשמיים.
הדרמה של עקדת יצחק אולי לא התרחשה במציאות אלא חוברה מאוחר יותר על ידי מחבר דרמטי מוכשר מאד .
אברהם לקח בחשבון ואמץ אלוה משלו בדבקות-על אבל גם בנאיביות.
באווירה נאיבית האלוהים אינו רע, ואם, בכל זאת, הייתה "עקדה", כל המשתתפים בה צפו מראש
שלא יאונה כל רע למישהו .
למרות התיאור הקשה של העקדה , המהלכים שהתרחשו אז סביבה היו מינוריים.
היא באה לשרת דברים נוספים. כמו : איך לחתוך בעיות ולהגיע לסיכומים במאבק הפנימי המתמשך במשפחת אברהם אבינו.
צריך לזכור שהמאבק בין שרה-הגר ו- יצחק- ישמעאל היו מאבקים קשים שהדיר כל ניסיון קטן לשלום בית. המאבק היה בעיקרו סמוי ובוודאי פרץ, לעתים תכופות באין ספור מצבים שצצו וניקרו מעל פני השטח.
המאבק הפנימי במשפחה הוא שהתיש את אברהם שכל הזמן לא נתן לו מנוח עם משפחתו ועם ה"אלוה" שלו . החלטת אברהם לגרש את הגר וישמעאל היא דילמה קשה ביותר מנשוא שעומדת בפני אב-משפחה מאמין שיש לו שני בנים ראויים וקשה לו להחליט מי יורש החוקי ב-"מקובלות" באותם ימים".
כאן בא אלוהים לעזרת אברהם ו- "חתך" עובדה להמשך איזו דרך ונקבע מה שנקבע.
לא אני אברהם החלטתי זאת – ההחלטה הונחתה עלי מלמעלה .
אך גם אם שלמות הנפש הוטבה עדיין ממשיך ומחלחל הקרע פנימה במשפחה עד היום הזה.
שתי נשים מושכות לתפיסות עולם שונות.
שרה - בוודאי הנחתה את יצחק איך להמשיך דרכו בחיים,
הגר - בוואדי הנחתה את ישמעאל איך להמשיך את דרכו.
כל ילד ועובדות מעשיו עמו בשטח שלו.
יצחק מתיישב בארץ ישראל והוא היה הניסיון היהודי הראשון להתיישבות קבע בארץ ישראל, לזכור ש- "הקבע" היה שונה ורחוק מתפיסתו היום.
"ויזרע יצחק בארץ ההיא וימצא בשנה ההיא מאה שערים ויברכהו ה' "(בראשית כו" יב').
"מאה שערים" חיים עמנו גם היום.
פורסם על ידי שלמה שפירא משורר ב- 6:02
לשלמה אחי היקר
השבמחקאנחנו המומים דומעים ולא יודעים מה לומר כי קצרה ידינו
אנחנו מצטערים ומצרים כי לא הבנו יכי לא ידענו את הכאב שלכם
שלא עטפנו אותכם אפילו במילה חמה ויד מלטפת ואוהבת
כי לא התפללנו שיקרה הנס של עקידת יצחק בה ניצל יצחק מעקידתו
וכאן ועתה לקרוא את שירך עקדת יצחק ולהבין כי ביצחק בנך מדובר
וכל משפט וכל מילה וכל אות יוקדים וזועקים
אוהבים אתכם
ראובן,
13.11.2012
שלמה שפירא
השבמחקעקדת יצחק
ויש שביל בתוכנו לחיות ולהחיות את מה בתוכנו שעלול לא לחיות.
חיים הם מתנה משמים בכל נשימה ונשימה.
חיים הם הַבֵּן האהוב שבבבות עיניךָ ומבבות-עיניךָ יאיר וימסוך תקווה תמיד.
אנא אֵלִי שלא אחריש ביגוני ולא אהיה מך בודד ועריר-בִּשְׂחוֹקִי.
אנא אֵלִי, שלח אַיִל-שחר לפני המאכלת.
יר זה הופיע בבלוג האישי ב- "וואלה" ב- 9.11.2012, 15:08(ואני הכותב איני יכול לעיין בו).
השבמחק