יום שישי, 13 ביוני 2014

שלמה שפירא: בחיפושׂ את "אבן החכמים" לא לניגון ושׂיח / נקיטת הייתי מקביל בין משורר לאלכימאי כי המשורר חותרעמדה

שלמה שפירא


שמעתי הרצאה בדצמבר 1993 מאת 'זיוה שמיר' במסגרת שיח "אבני חכמים-אלכימאים" והערתי הערתי במסגרת - שאלות - ושם לא קבלתי תשובה להערתי. לאחר מכן שלחתי את הערתי ל-זיוה שמיר וגם לאחר מכן לא קבלתי תגובה.
הערתי היתה ב-  13.12.1993 בנושא "המשורר כאלכימאי" וטענתי שהנושא נתון -בסימן שאלה!

"נהניתי לשמוע את הרצאתך שהיתה בשבילי מעניינת ומאלפת .
מאחר והיה לי קשה להעביר רעיון בכמה שניות מתוך חמש הדקות לשאלות ,
אני שולח לך את הערתי המפורטת בכתב :
 לא הייתי מכניס את האלכימיה/כימיה למרות ההקבלה שציינת בין משורר
לאלכימאי בזמן חיפושׂ אותה "אבן חכמים" שלדעתי לא היתה ולא תהיי
קיימת .
ובהמשך לקטע שחילקת :
ניתן לעשׂות הקבלה בין שיר לתוכנו וחומר לתוכנו . וכשם שחומר אינו רק נוסחה
גם שיר אינו רק נוסחה .
וכאן גדולתו של אלתרמן בקטע הזה שחילקת :
אלתרמן מדגיש ששיר חותר לניגון ושׂיח .
הניגון הוא אִבּוֹ של השיר שנמצא באינקובציה מתמדת בתוך מי שנושא אותו(את הניגון) ובמקרה זה המשורר . כאן הניגון הוא בעצם השיר בהא הידיעה וקשה "להעלותו" אל הקורא במסירה פשוטה .
כל השאר בשיר הוא השׂיח (טכניקת כתיבה, איך ומה...)שבמהותו בעל גבולות ומסגרות ואפשר גם לאמר 
"נוסחתי" (כימיה!) . האלכימיה אם תבוא כאן ,
תעסוק בשׂיח ולא תוכל לבנות שיר רק מ"שׂיח "אבני חכמים-אלכימאים".
 מלמדֵי השיר ינסו להעביר את השיר בשׂיחו ולהשתדל כמה שיותר עם הניגון
ובמקסימום ניגון ניתן להגיע לאִבּוֹ של השיר ."


תגובה 1:

  1. לתגובתי שהובאה בכתב ב-1998 ואשר נמצאת בקטע זה, היתה תגובה בזמנו:
    שולמית , 17:25 18/12/2008:
    מעניינת מאד הערתך על אלכימיה ושירה ומי כמוך יודע שבמקרים מסוימים של שירה ניתן כן לדבר על "אלכימיה שירית" , כאשר שירים לא מקפלים בהם ניגון ולפעמים חוגג זיוף ושקר בהם .

    השבמחק

תודה רבה!