שלמה שפירא
"הגורם האנושי בעבודה", ג'. ינאי טאב ו- בלהה מנהיים
הוצאת דביר, 1965
בספר יש מפתח עניינים ושמות
מפעל הוא, מנקודת ראותם של מדעי החברה, מערכת חברתית הבנויה בעיקרה על פי הגיון תכליתי המכוון למטרות מוגדרות...
...חקירה שיטתית של יחסי אנוש מורה על דפוסים ברורים המסייעים בהבנת התנהגותם של בני-האדם בתנאים נתונים. הבנה זו יכולה, ואף הופכת להיות למכשיר מנהלי יעיל, המסייע להרבות את שביעות רצונו של הפרט העובד, ולייעל את מקורות כוח האדם כאחד...
ספר זה נועד להביא בפני הקורא העברי תפיסה תיאורטית מסוימת לגבי "הגורם האנושי" בעבודה, סיכום חלק ניכר מן המחקרים העיקריים שנערכו בתחום זה, וכן את הניסיון שנרכש בישראל על ידי המחברים ואחרים. מבנה הספר ושיטת הצגת החומר, מבוססים על ההנחה כי תאוריה יכולה וצריכה לכוון את הפעולה...
הספר בנוי על פי הקו המנחה הבא: מפעל הוא, מנקודת ראותם של מדעי החברה, מערכת חברתית הבנויה בעיקרה על פי הגיון תכליתי המכוון למטרות מוגדרות. בתוך מבנה זה מוצבים אנשים אשר שומה עליהם להתאים לתכלית זו את פעילותם במסגרת הזאת. התנהגותו של העובד במפעל מושפעת ממבנה אישיותו, צרכיו ומניעיו. לאחר הבנת האישיות, צרכיה ומניעיה, ניתן לבדוק מה הם האמצעים שיבטיחו את פעולתם המשותפת והמותאמת של העובדים. אמצעים אלה הם העידודים החומריים והבלתי-חומריים השונים...
הספר בנוי מארבעה חלקים:
חלק ראשון הנו סקירה היסטורית קצרה על התפתחות הגישה המדעית להבנת הגורם האנושי בעבודה. להבדיל מהגישה הפילוסופית או האידיאולוגית.
חלק שני דן במפעל כמערכת חברתית בעלת מבנה פורמאלי ובלתי פורמאלי, רשת תקשורת ומערכת מייצבים (סטאטוסים).
החלק השלישי סוקר את הידוע לנו על התנהגות אנושית ואת משמעותה של ידיעה זו לגבי הפעלת הפרט במערכת.
החלק הרביעי דן בתופעת המנהיגות הן מן הצד התאורטי והן מן צד המשי, כלומר מבחינתם של נושאי התפקידים הפיקוחיים במפעל. הפרק האחרון בחלק זה עוסק בתופעת המורל, משמעותה והערכתה המעשית.
ספר זה מיועד בעיקרו לתלמידי בתי ספר גבוהים העוסקים בשאלות של ניהול, סוציולוגיה תעשייתית, פסיכולוגיה חברתית שימושית ויחסי עבודה, וכן הוא בא לשמש את המנהל, המפקח, וכל אלה אשר עבודתם כרוכה במגע עם בני אדם.
27.09.2012
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
תודה רבה!