שלמה שפירא
"אורה לוטן" כותבת ל- "שלמה שפירא" - שלום לאיש הלחם ואיש החרצית.../ גזית, 16.1.2008
גזית, 16.1.2008
שלום לך שלמה, שלום לאיש הלחם ואיש החרצית...
עלי להתנצל, כי ספרך האחרון - לעת עתה - נימצא בספריה שלי וכמה שמחתי לפגוש אותו.
כניראה, שגם ,הפלגה אחרונה" נימצא אצלך כי בהקדשה אתה מזכיר את ספרי - רק לא
את "בגובה המים" שהוא ספרי השלישי.
אומר לך שלפי קריאתי "וידוי מודרני" מזוקק יותר מאשר "ערך מוחלט" - אגב,
השמות של הספרים מחייבים יותר מדי. בקריאתי, איש הלחם ואיש החרצית ועוד שירים רבים משקפים
עולם פנימי, הנחשף בצניעות, בידידות, בטון מינורי הערב לאוזן במוזיקה שלו.
והביקורת אל המודרני אינה צועקת, אלא נירמזת ולא דוחה את הרצון לקרוא שוב.
שם הספר נישמע לי אירוני, כי הלשון והתכנים הם אנושיים לכל הזמנים.
שלמה, כעורך לספר "הבוסתן", עשית עבודה ניפלאה . הצד הגראפי מאד יפה בשני הספרים. ברכותי ל- ,לירז" אולי בתך ?
אני מתנצלת על חוסר כישרוני בחברת המחשב, שהיה ידידותי לחיים, אישי, ז"ל.
תבורך על מעשיך ועל כתיבתך. בידידות, אורה לוטן.
על ספרה "עונות"
השבמחקנשאלת השאלה מדוע חשוב למשוררת ה-אחֵרי ? ולא נכתב אחרַי !
האם היא מביעה תפיסת עולם כוללת או מאוויים על האדם ?
האם זה סדרו של הזמן ? ומדגישה "לא חלום "
לא חלום האיש יכתיב את תפיסת העולם הכוללת .
ובכל זאת משורר הוא איש רגיש , גם ל –היה- , לכאן ולשם
ויש בו את המשהו להביע ,
ומנסה לומר לנו מגובה המים / בגובה המים
"ומה בדבר שנות חיים עגונות בסלעי הבזלת של ארץ קשה " ?
בכל זאת , המשוררת טוענת שאפשר גם מן היומיומי הקשה לשאוב
שנות חיים ולשפוך אור על הכל ולא רק "על פַנַי", אלא על כל איש החולף על פני .
שוב כאן אותה הזרימה מן הספר "עונות" שלצידה אותם לבטים קשים בחיינו
שאי אפשר למונעם , אך נותנת לנו הצדקה להמשיך לחיות תוך חיפוש מיוחד של
האמת הפנימית והדבר הזה לא יוכל להיעשות מן השגרה העולמית ולא
מסדרי העונות הכובלים ולא מן החוכמה הטבועה , לא מן התובענות והכפייתיות
והרגשיות ... אלא מן הזיכרון יכול להיעשות הדבר .
כל מה שבזיכרון ומן הזיכרון הוא דווקא הנוכח והמודע אצל המשוררת .
יש בה מעין "טרנספורמטור פנימי" שהופך שירים ואוהבים שבסדרי העונות
ובשגרה העולמית לפלאיים וחלומיים . המכונה הזאת הפנימית נקרא לה
"אקראיות" . בואו נהפוך את היומיומי לאקראי ונהפוך את מה שנמדד פיזית
לנמדד איכותי מכל עבריו , וכך תוכל המשוררת להיות נוכחת לא רק בשיר
אלא גם בפלא השיר והיצירה הופכת לאיכותית ויקרה יותר . כך , למשל ,
יכולה לגעת לא רק באהוב , אלא גם בחלומו של אהוב .
ומכאן חשוב מאד השיר למשוררת כי
"ברזל המכאוב לא יחשוף ... ורק השירים יפענחו" .
ה- אחרֵי – האם אין כאן מעין שילוב של אותה צפור בעונות הבלתי צפויות מן הספר "עונות " ?
תשובה מ- "אורה לוטן" :
המכללה האקדמית לחינוך – התנועה הקיבוצית ע.א. ארנים
50 (תשי"א – תשס"א)
גזית , 10/6/2001
לשלמה שפירא , שלומות
האם אתה הוא זה שכתבת פעם רשימה
על "עונות" (ספרי השני , 1986) והגשת לי כתב-יד
אשר לא פרסמת ? פשפשתי בארכיון שלי
ומצאתי , היה נעים להתאמן על המחשב
בהקלדה ( האם אתה מעוניין בהעתק ? )
בעצם נזכרתי בך בקריאת שלושת
השירים שפרסמת בעתון 77 של אפריל .
השירים מיוחדים לעיני , לאזני , על כן התעוררה
בי סקרנות , האם של אותו איש ש.ש דאז
הם ? אם כן יש לך ספר שירים
שאפשר להשיג ? אשמח לדעת .
ברכות
אורה לוטן
(14.12.2008
"הפלגה אחרונה" הוא ספרה של אורה לוטן ובו "שירי מסע בין מעגלי שייכות של משפחה , חברה , מקומות וזמנים . "
השבמחקומה מאפיין מסעו של אדם : בדרכיו , בשיריו ו"בצמאון לעומק" .
" ... דרכים שלא נלך / שירים שלא נכתוב / צימאון הנשימות לעומק לא ידוע ... כי למסע אין סוף ." (עמ'50) .
ובצימאון לעומק היא מנסה לברר אפילו את הספק "עיני שוקעות בספק" .
" ... ומבלי דעת , אור עיניך המבינות / הוא המאיר את שבילי הספק / הוא המתיר את סבך המבוכה / בימים של סתירות ומשבר / שלהם ושלךָ." (עמ' 38) .
רוב שירי הספר עוסקים במסע האישי של המשוררת וביחוד בהפלגתה האחרונה במסע , וזה במסע הכללי שאין לו סוף של "דור הולך ודור בא" . וגם אם כרגע , היא נמצאת ב"חסדי הסתיו" (עמ'46) היא נינוחה ואפילו "מטמיעה" את אותה סערה בסתיו-חייה והכל "יבוא בעצב רך ובסליחה" (עמ'50) .
בשירים האישיים היא מדגישה את "האמתי" בחייה "... חיי האמתיים ואני / חשׂופים מקלפות / בלי מסכת אשליות ... מה שאני אני . חיי האמתיים / בקשת של גוונים / וכל צבעי הקשת / היו ברגשותיי. / אף בגופי וברוחי / נשבו רוחות ורעמים / החרידו פחדים עוורים / ורגעים של אור יודע / רקדו מעגל של עוד ועוד / שׂמחת חיים וטוב ." (עמ'50) .
בשירים הכלליים היא מצביעה על האנשים ואומרת " ... יש אנשים , הם עצמם סימן דרך ... "(עמ' 41) . ובאנשים היא מבדילה על פי אורך המסע שנשאר להם בין :
" נער , חושׂף את הפחד לחשׂוף ..."
"איש , חשׂוף לחיות את הסודות ..."
"איש זקן ( בלא עת , בלא עת ) גאה מדי לחשׂוף ..."
זקן , אם חי , אם זכה וחי , / בחמלה מוחקת כל , / בחסד שכחה . " (עמ' 45) .
ומה מחזיק את כולנו יחד ?
" ... נמשכנו גם אנו לנדודים ... ומה היה שהחזיק בנו ... אל הקשבה מתו לתו עד
כלות תבנית / מוסיקה שלעולם לא נשנית / לא בצחוק של תינוק , לא באור שמעבר / לא ברגע הפרדה / ... דבר אינו חוזר על עצמו , / כל תו , כל הרף אור / מבשיל , משתנה , נוגן תבנית ... עד שובו כגלגול ... " (עמ' 35) .
ושואלת שאלה חשובה מכל :
"האם עיניך לא רואות / האור זרוע על הכול ... האור הזרוע על הכול / נבט מתוך עיניך" (עמ'38-39) .
וכל "... אשר קרא בשמי שאהיה מוכנה ... פתחתי את הדלת וְאור... "
ספר שאהבתי עם שירים טובים ויפים , גם על "פֵרות" ועורבים שאינם ערמומיים (7) , "פרדה מדוב דרום" ומצוקת החיפושׂ (23) , ו"אפריל" עם רוח קרה ש"לא משיח עכשיו / לא שלום עכשיו (28) , ו"הפלגה ראשונה" עם שתי שׂפות (57) ועוד ועוד שירים מקסימים ויפים .
רשימה שניה: 30/12/2008 00:08
ראו קטע שכתבתי בנושא זה בבלוג שלי:
השבמחקיום שני, 22 בפברואר 2021
שלמה שפירא: שתי כתבות שלי על שירתה של אורה לוטן , גם מכתב מאורה לוטן
שלמה שפירא