יום שני, 6 ביולי 2020

סיגל שפירא: בין מורה למנהל

       סיגל שפירא

בין מורה למנהל
"הד החינוך", כרך ג', גליון כ"ד, ב' באדר ב' תשל"ו, 4.03.1976


מנהל הרוצה לנהל את בית ספרו ברוח דמוקרטית, מזמין את צוות מוריו ומתייעץ אתם
בכל בעייה,המטרידה אותו, או את צוות עובדיו, מנהל כזה זוכה לשיתוף פעולה מלא של צוות המורים, המורה מרגיש שהוא נוטל חלק פעיל בכל הנעשה
.בבית ספרו ואינו מצטמצם רק במתרחש בכיתתו
אך רוח דמוקרטית זו מתערערת כאשר ניתנת למנהל סמכות לקדם מורה. סמכות זו מתבטאת בהענקת שעות ניהול לחלק קטן מהמורים המועדף על פני שאר המורים. סמכות זו יוצרת חוג של דור שלומו של המנהל, והמסתופפים בצילו, הוג מורים אלה יודעים דברים על בית-הספר ששאר המורים אינם יודעים. למורים אלה נותנים תשובות על שאלות, ששאר המורים אינם מעיזים לשאול
מצב זה יוצר שני מעמדות בבית-הספר : מעמד המקורב למנהל, המקבל הטבות לביצוע תפקידים בתשלום נוסף לשעות ההוראה, ומעמד של מורים מתוסכלים או אדישים העושים את עבודתם היומיומית והמפרכת בתוך כיתתם 
לפי מה קובע המנהל למי לתת שעות ניהול ? האם קיים תקנון, הדרכה, או תכונות מוגדרות הדרושות לתפקיד מסויים ?
נתון העניין לשיפוטו האישי והבלעדי של המנהל, לפי התרשמותו הוא מוסמך לקבוע למי לתת תפקיד מסויים, או כמה תפקידים למורה אחד, התרשמות זו מושפעת מיחסי הציבור שמנהל מורה כדי להיות מקורב למנהל ולזכות בשעות ניהול. מכאן יוצא שדווקא אותו מורה שנותן את כל, מירצו לתלמידיו בכיתה, ושאינו פנוי ליחסי ציבור יוצא בהפסד וכאשר יום אחד הוא מתפנה ורואה מה מתרחש סביבו, הוא מוצא שכל ה"מישרות" תפוסות, אין רוטציה ב מחזיקי התפקידים, ולא תינתן לו הזדמנות ב להוכיח את כשרונו בתחומים שונים

כדי לטהר אווירה בחדר המורים, אווירה שיש לה השלכה על העבודה בכיתה, יש, לדעתי, לשלול סמכות זו ממנהל. המינוי לתפקידים שונים צריך להיקבע ע"י גורם מבחוץ, שיהיו לו קריטריונים מוגדרים למינוי. לכל מורה צריכה להינתן אפשרות להציג מועמדותו לתפקיד המוצע. כך יעשה המינוי בצורה אובייקטיבית וכל מינוי יתקבל ע"י המורים בצורה חיובית יותר. לדעתי גם המנהל יצא נשכר משיטה זו, עבודתו תיעשה באווירה נוחה והמורים יראו בו סמכות ללא משוא פנים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה רבה!