יום ראשון, 7 בפברואר 2021

שלמה שפירא: ליבריות וספרות. שושנה זאבי - "רבדים תרבותיים וחברתיים ברומן ובאופרה "מסע אל תום האלף"

שלמה שפירא


שושנה זאבי - "רבדים תרבותיים וחברתיים ברומן ובאופרה "מסע אל תום האלף"

                   רומן - א.ב.יהושע   ,   אופרה - יוסף ברדנשווילי

  

האמת שנושא  " הליברטות " (ליבריות) – (ליברית=ליברטו - כל המלים המושרות והמושמעות ביצירה מוזיקלית ווקאלית בימתית )  נגע בי בנקודה חדשה בתחילת יצירתי הספרותית. 

ב-1988 קראתי את "טיול", ספר שירים לישראל אליעז ואהבתי אותו והחלטתי לכתוב עליו 

(כתב : שפירא, שלמה. זמן של ימי אור. אפיריון, גל' 12 (1988/1989), עמ' 52. ) ותוך כדי שבדקתי את יצירותיו הקודמות גליתי שהוא לא רק משורר אלא גם סופר ומחזאי שכתב גם ליבריות לאופרה למוסיקת יוסף טל וכך פיתחתי סקרנות לגשר התרבותי-אמנותי הזה.  יותר ויותר יוצרים ישראלים מאמצים את אוניית "הליברטו" כדי להשמיע השקתן באופרות ישראליות כמו הליברית לילדים של דן אלמגור לאופרתו "מקס ומוריץ" של גיל שוחט והליברית העמוקה המרטיטה המצחיקה של א.ב. יהושע "המסע אל תום האלף" לאותה אופרה 

ליוסף ברדנשווילי .

ב"כנס מותר 17" שנכחתי בו , שהתקיים בפקולטה לאמנויות באוניברסיטת תל-אביב (12.2.08 – 13.2.08 ) הרצתה ד"ר שושנה זאבי (דוקטורט בספרות!)  בנושא "רבדים תרבותיים וחברתיים ברומן ובאופרה "מסע אל תום האלף" . בהרצאתה היא מדגישה שהאופרה הזו סימבוליסטית שמביטה על ההווה מבעד מבט היסטורי.

האנייה הליברטית של א.ב.יהושע היא אוניית מסע נועזת ומיוחדת שמטלטלת ועושה דרכה  באוקיינוס לנהר הסיפור בדיאלוג חברתי-תרבותי-אמנותי בפילוסופיה עמוקה. היא עושה מסע מתוך האלף הראשון אל סופו של האלף השני ומחברה מגשר בין כפילות השם ועכשיו כמו ב "כפילות" הרבגונית בטקסט הליברטו ונשאלת השאלה הנוקבת, האם מה שהיה אז, כן עתה?

מלחין האופרה יוסף ברנדשווילי שכידוע הוא לא הלבריתן, נולד ב"גיאורגיה" ועלה לארץ קצת יותר מעשר שנים ובשבילו חשוב "המסע" והוא אומר "העיקר הוא המסע" ולמרות  שהוא מתכתב עם סביבתו הישראלית בעברית באותיות לטיניות, הרי שהטקסטים באופרה נשמעים בעברית בנגינה ישראלית מדוברת.

שני יזמים אלה שיתפו יצירה יחדיו וכל אחד מתחומו. שניהם עוסקים, בין השאר, בגורל  העם היהודי . א.ב.יהושע כיוון לתרבות הישראלית יותר מברדנשווילי שהרחיב את היריעה לגורל העם היהודי בכלל כי שם יש יותר גיוון תרבותי. נושא זה יש לדון בו ברצינות רבה כי נדמה לנו שהתרבות הישראלית  היא מלאת סתירות ויעידו כמה הרצאות ששמעתי בכנס . מהאופרה של ברנדשווילי מגיעים למסקנה שניגודים תרבותיים קיימים מאז ימים ימימה ועל כן זה הופך את התרבות היהודית למעניינת יותר. ומן התמליל אל המוזיקה ומן התמליל המוזיקלי הזה הועשרה ארצנו בעוד יצירה סיפורית תרבותית אמנותית בידורית חשובה שכדאי וחשוב לחוקרה וזאת עושה דר' שושנה זאבי בחן רב. 


24.02.2008 

3 תגובות:

  1. ידידה , 09:25 18/2/2008:
    כתבה מרתקת. נהנתי מאוד לקרא.

    השבמחק
  2. ש.משה , 09:28 23/2/2008:
    שלום לך שלמה ותודה על ששלחת אלי את רשימתך המעניינת
    משה

    השבמחק
  3. קטע זה מופיע בבלוג שלי ב- ישראבלוג באתר "וואלה" ב- 17/2/2008 19:29

    השבמחק

תודה רבה!