שלמה שפירא
הציורים על בגד התכלת של מרדכי היהודי
צבי מלאכי -"מהות" כ"ה, 2002 בחיבורו: "אינטרפרציות של מלים רב משמעיות במדרשי חז"ל ובספר הזוהר"
מא. הציורים על בגד התכלת של מרדכי
במגילת אסתר ח טו : "ומרדכי יצא מלפני המלך בלבוש מלכות תכלת וחור ועטרת זהב גדולה." תרגום שני הארמי של המגילה מספר (מתורגם לעברית: מרדכי יצא מלפני המלך בלבוש מלכות של תכלת. הוא לבש לבוש מלכות של חור כרפס ותכלת...ולפנים מן הסרבל (מתחת למעיל) לבש רדיד של (תכלת וחור=) "כרום (CHROM) ימא מערבא", ולפנים ממנו (מתחתיו) לבש תכריך בוץ וארגמן=) כתונת ארגמן שמצויירים עליה כל ציפורי כנף ועופות השמים, ולבש על מתניו אבנט שקבועים בו אבני בורלא יקרות, ונעל נעליים של הפרתים וחרב מארץ מדי תלויה במתניו...
מניין בא ציור הציפורים על לבושו של מרדכי ואבני הבורלא על אבנטו?
חז"ל אמרו (סוטה יז' א) כי התכלת דומה לים. הצבע (CHROM) של הים הוא כמו צבע התכלת שבציצית, שהופק מן החילזון שבים. לכן מתורגם באסתר תכלת-כרום ימא. אבן התרשיש הכחולה שבחושן הכהן הגדול (שמ' כח כ) נקראת בארמית (בתרגום אונקלוס) כרום ימא (שמראהו דומה לים), ושכנתה אבן השוהם נקראת בורלא. תרשיש הוא מקום רחוק בים המערב (אפריקה. תוניסיה?), בכרכי הים. ונזכר גם בספר יונה א ג. רש"י (מל"א י כב)מפרש: "אני תרשיש": ספינת אפריקה. לכן המקום תרשיש קשור בים הכחול, כרום ימא מערבא, שצבעו כחול כאבן התרשיש. הרי לנו שלושה פירושים לכרום ימא -
1. צבע תכלת, מיוונית.
2. שם של אבן יקרה כחולה, תרשיש, שכנתה של השוהם=בורלא.
3. רמז לכרכי הים הכחול במערב בארץ תרשיש.
ואולם כרום מופיע בעניין נוסף: על הפסוק בתהלים ינ ט "כרום זולות לבני אדם" אומר התלמוד (ברכות ו ב) מאי כרום?...עוף אחד יש בכרכי הים וכרום שמו. וכיון שחמה זורחת מתהפך לכמה גוונים.
ולכן על לבוש התכלת (כרום ימא, כצבע אבן התרשיש וכצבע ים המערב בארץ תרשיש) של מרדכי היו ציורים של כרום-עוף מכרכי הים (=ארץ תרשיש, כרום ימא מערבה) שמתהפך לכמה גוונים-כאן התהפך לכמה וכמה ציפורים ועופות. ועל האבנט לא הייתה אבן תרשיש אלא שכנתה-הבורלא...
10.03.2012
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
תודה רבה!