יום ראשון, 10 בינואר 2021

שלמה שפירא: השלם ושברו ל- רות נצר / מיתוס , ספרות , שירה כינוס מאמרים ממבט פסיכולוגיית המעמקים של יונג / להמשך ה"יונג של רות נצר" אני רוצה להזכיר את "ישראל כהן"

   

שלמה שפירא

 

רות נצר / השלם ושברו

מיתוס , ספרות , שירה

כינוס מאמרים ממבט פסיכולוגיית המעמקים של יונג

בהוצאת "כרמל" ,2009

 

 

ידידים יקרים, אני שמחה לספר שיצא ספר עיון חדש שלי

ומגיע בימים אלה לחנויות

בבקשה העבירו מייל זה לחברים ומכירים

רות נצר

 

 

בעטיפה האחורית של הספר

הפסיכולוגיה בת זמננו לומדת מהספרות על עמקי נפש האדם ושופכת על תהליכים אלה אור מחודש.

המאמרים שכונסו בספר זה עוסקים בחקר יצירות מהספרות העברית והכללית, וכן מסות על הסמל, והדימוי, השירה והאמנות. בסיוע המבט של פסיכולוגית המעמקים של יונג. השלם ושברו הוא השלם המכיל את שבריו וגם השלם ופשרו.

 

"מר מאני מוריד את כל כובעיו בפני הפרשנות שלך... האופציה היונגיאנית היא פחות לוחצת

על הטקסט מזו הפרוידיאנית ודווקא מטפלת ברַכּוּת ובפתיחות בטקסט".     (א.ב. יהושע)

 

"שמחתי לקבל את מאמריך המצוינים מאירי העיניים והמשמעותיים כל כך. מאמריך עמוקים ומקיפים

ועשירים – בבחינת עולם ומלואו. למדתי המון ממאמר אחד שלך יותר מאשר ממאמרים רבים אחרים:

יונג, קבלה, אלכימיה, מקומו של האיד, ספרות, נפש, אינסוף משמעויות. הספר בעל השם האוקסימורוני

'השלם ושברו' יהיה בטח יצירת מופת".    (פרופ. ניצה בן דב)

 

"המאמר של רות נצר על 'שורשי אויר' הוא מהמיטב שנכתב על ספרי זה... אהבתי במיוחד את מאמריה

החשובים על ספריו של פטריק וויט".   (רות אלמוג)

 

 

רות נצר היא פסיכולוגית קלינית-יונגיאנית בכירה, עוסקת בפסיכוטרפיה ומלמדת במכללת סמינר הקבוצים. כמו כן עוסקת  במחקר ובקורת ספרות, באמנות ושירה. ספריה הקודמים – שמונה ספרי שירה, עליהם זכתה בארבעה פרסים ספרותיים, ושני ספרי עיון –  'המסע אל העצמי' ו'קלפי הטארוט במעגל החיים ובתרפיה' (מודן).

 

 

צלום העטיפה: זכוכית שבורה. רות נצר

עצוב העטיפה: יעל בר-דיין

 

 

תוכן העניינים

 

הקדשה

 

הקדמה ותודות

 

מבוא:

מבנה ותהליכי הנפש לפי הגישה היונגיאנית והשתקפותם בחקר הספרות :

המיתוס, הארכיטיפים והלא-מודע הקולקטיבי; יונג ופרויד; פוסטמודרניזם ותורת יונג, פוסטיונגיאניות ולא-מודע תרבותי;

הנשי; התאוריה היונגיאנית בחקר הספרות ; תורת יונג וחקר הספרות העברית; תהליכי הנפש וביטויים בספרות לפי יונג.

 

שער ראשון. ספרות כללית

 

פרק א. גבריאל גארסיה מארקס – 'מאה שנים של בדידות' – המטריארכט וסמלי האלכימיה.

מבוא; המטריארכט והמעגל הסגור; המעגל האלכימי.

פרק ב. אלבר קאמי - אבנים חיות – טרנספורמציה אלכימית ותהליך חניכה בספור 'האבן הצומחת'

פרק ג. הדוב הפטוּר מתמותה – ספור 'הדוב' של פוקנר כספור חניכה.

פרק ד. הפצע והרופא – על הספור 'הרופא הכפרי' של קפקא

פרק ה. בורחס – החפוש אחר הכוּליוּת

פרק ו. פטריק וויט – 'ספורה של דודה' – השלם ושברו.

טבע וממשות; שגעון וממשות; מלים ומוזיקה; האלוהי; התבנית המיתית.

פרק ז. על שלשה ספרים של פ. וויט -  על הרע ועל הגאולה: 'גולת המנדלה', 'יורדי מרכבה' ו'עין הסערה'.

גולת המנדלה; ספורה של דודה; עין הסערה; המכנה המשותף לשלושת הספרים.

פרק ח. מיירניק – ספור 'הגולם' - לפגוש את הגולם ואת האמיתי.

פרק ט. מיכאיל פרישווין – 'זן'-שן' - החניכה אל העצמי והחפוש אחר שורש החיים

 

שער שני. ספרות עברית

 

פרק י. ש"י עגנון –  על ארכיטיפ ה'אנימה' והחמצת האשה ב'עידו ועינם' ובספורים אחרים של עגנון.

עידו ועינם; האשה, הדימוי הנשי-האנימה והפער ביניהם כפער של הגשמה בספורים אחרים של עגנון; הרופא וגרושתו;

שבועת אמונים; לילות; שירה.

פרק יא. ש"י עגנון -  השגעון ושירת הקבצנים הסומים – עוד מבט פסיכולוגי על 'ספור פשוט':

האם והאשה; הקבצנים הסומים; השגעון והמודעות.

פרק יב. ש"י עגנון – על אבן שאינה אבן – הספור 'על אבן אחת'.

חידת הפרשנות; פרשנות פסיכולוגית ; העצמי ופרשנות של פסיכולוגיה רוחנית ; האבן האלכימית – אבן החכמים; האבן ביהדות;

אבנים כאותיות; אבנים בתרבויות אחרות; ההטמנה; ההטמנה בין הסתרה וגילוי; סבות הסתרה בספור; שימוש לרעה;

הגנה-מרחק-ושכבות הספור; האנושי לעומת המיסטי; הבחירה המוסרית-אנושית; האור והאבן; האור והבחירה המוסרית

בטוב שהוא העזרה לזולת ; על אפשרו. הסיום של כתיבת הכתבים; על אבן אחת – כספור בודהיסטי; החסד;

נוימן והאדם המיסטי; על תפקיד הספרות והפסיכוטרפיה בדיון במוסר ובעשית טוב וחסד.

פרק יג. ש"י עגנון – סייפא וספרא – על הספור 'הסייף'.

פרק יד. שקיעה אדומה כמו דם – על 'שרשי אויר' של רות אלמוג.

פרק טו. א.ב. יהושע – 'מולכו' – הבטים פסיכולוגיים, מיתולוגיים ואקזיסטנציאליים.

פרק טז.   א.ב. יהושע  - 'מר מאני'. האינצסט הקדוש: מאניה של ארוס ומוות

פרק יז.   א.ב. יהושע    -  ובהודו כבר היית? עיון ב'השיבה מהודו'.

פרק יח.   גבריאל מוקד – סמלים אלכימיים  והאל מרקורי או פוסט-מודרניזם.

 

שער שלישי. סמל, דימוי, שירה

 

פרק יט. סמל היה לפני שהסמל התחיל – על הסמל בשירה ובפסיכוטרפיה.

פרק כ.  שירה היא העצמי ביותר - שירה כמצב נפש.

פרק כא. האש בתוך האבן – על הדימויים בשירה ועל הנפש .

פרק כב. נפש הזכרון היא שירת הנפש .

פרק כג. על השירה וצעדיו של הנעדר – לפי תמונה אחת של הצייר מ.ק. אשר.

פרק כד.  מסע בליסבון ומפגש עם 'כל חלומות העולם'  של המשורר פסואה.

פרק כה. על שירתה של חיה אסתר ועל שירה נשית .

פרק כו. שברון השיר – על בריאתו הנמשכת והולכת של שיר אחד.

פרק כז. משהו על הלשון והסמל ביהדות  :

א.      על קליפת אגוז.

ב.      יופיו אינו ידוע – על יופיו של ר' יוחנן

ג.       מדרש לשון – 'ויפגע במקום'.

פרק כח.  התשוקה אל ההוויה שמעבר לסמל. א. התשוקה אל התמונה, הגוף והאני האוטנטי - בארת.

ב. התשוקה למפגש - התבוננות בשתי תערוכות. דצמבר 1998

 

מונחים

 

אינדקס

 

מקורות

 


******************


להמשך ה"יונג של רות נצר" אני רוצה להזכיר את "ישראל כהן"

שב- 1986 יצא ספרו "עיונים ותגובות" שגם הוא ועוד אחרים עסקו בנושא

 

ו"עם הספר" (ההקדמה ל"עיונים ותגובות") כותבת בתו נורית גוברין :

" ... המסות העוסקות במישנתו של ק.ג. יונג , יש בהן המשך והשלמה לספרו

'עיון לאור מישנתו של ק.ג. יונג' (עקד, תשמ"א). סוגיה זו המשיכה להעסיק

אותו כל הימים והוא שאף לעשותה נחלת-הרבים , על מנת להפרות את

המחקר הספרותי . "

(ראו עמודים  ב"עיונים ותגובות" 28-46)

 

והנה גם "רות נצר" ממשיכה ב"נחלה" הזאת ! (ספרה "השלם ושברו" צוין

בבלוג זה ב- 2/11/2009 08:24  )

קטע שכתבתי בבלוג שלי בוואלה ב- , 4/11/2009 12:50 

תגובה 1:

  1. תודה שהזכרת את תרומתו של אבי!
    חגית
    (חגית הלפרין) ,
    2009, נוב׳ 5, 15:14

    השבמחק

תודה רבה!