שלמה שפירא
אל מה ידידות משכנותייך אהבה
אל מה ידידות משכנותייך אהבה
יפתי מחמאתי חכמתי
מכל מדות הלבבות את חמדתי ותשוקתי
מכל אצילות שבעולם בך אצילות נפש
וכי יש ידידות בעולם מידידות אמונה
וכי יש אצילות בעולם מאצילות נפש
באהבה אהבתיך, בחלומותיי חלמתיך
ברגעי מועדנו הנשר האלוהי מִפְרשׂ כנפיים
לשמור על אמת-דרך.
8.12.2009
23:33 11.12.2009
השבמחקערכה של ידידות אמת לא יסולא בפז
רחל הדר
"אמת ואמונה, עצה הגונה"
השבמחקמשהו בשיר אליו הגבתי, העלה בי את הציטוט הזה...
עדנה שפירא,
29.01,2021, 22:24
נתת לי לחשוב ולחשוב. אולי תוכלי להסביר מה את מתכוונת בציטוט הזה?
מחקשלמה שפירא,
30.01.2021
"אמת ואמונה, עצה הגונה"
מחקבשבילי משפט חידה.
אנא עזרו לי עם הביטוי הזה להבינו לעומק. המשפט מורכב משני קטעים והוסיפו לו "לחבוש כובע של קש" וזה היה בזמן העלייה השנייה והושר בשיר עממי.
אשמח לשמוע מכם.
30.01.2021, 11:17
היי, אולי כבר קבלת תשובות.
מחקבהקשר לשיר עצמו, המשפט אומר:
קח הכול בקלות, אפילו את הדברים הכבדים (כמו - ערכים גבוהים).
אמת ואמונה, קשורים, בדרך כלל, לתנאי בוא הגאולה.
המשפט עצמו, מחוץ לשיר, אינו אומר גבר בעל משמעות...
כדי שתיווצר אמונה חייבים להאמין שקיימת אמת...הגינות לא מספיקה לשם כך ולכן אלה מילים ללא חיבור לוגי אמתי.
ערב טוב.
ענת ז., 17:13
תודה, אץ אחת והיחידה שענתה עד עכשיו ואני שמח לתשובתך
מחקתשובה עניינית מעניינת וטובה.
אבל הייתי מבקש תגובה בהקשר לנאמר בזמן העלייה השנייה. יש לי איזו תשובה משלי ואני מנסה לגבש אותה.
שבת שלום ושבוע טוב.
שלמה שפירא,
30.01.2021 17:20
אשמח לשמוע בסוף גם את תשובתך לשאלתך.
מחקענת ז.,
30.01.2021, 17:21
ענת ז.
השבמחקועוד הערה,
בעיני המשפט : "זה א-לי ואנווהו, אלוקי אבי וארוממנהו", חשוב כמסר בין דורי כמורשת עתיקה שעוברת מדור לדור...
אבל גם כאן, קודם כל - האדם מתאמץ ובונה את אמונותיו, לא רק מסתמך על מורשת אבותיו.
מה דעתך?
30.01.2021, 17:32
מסכים אתך - אפשר לשלב את הרעיון הזה בשיח הכללי.
מחקשלמה שפירא
שלום ענת,
השבמחקתשובותיך מאוד מעניינות בעת הזאת בימינו אלה. במדינה יש כעשרים אחוז תושבים חרדים וכששים אחוזים תושבים מסורתיים. את מדברת ומשלבת אמונה ואמת וגם מוסיפה נופך של גאולה. אווירה חשובה בשיח היום.
הקושי שלי בביטוי בא בגלל שהוא נאמר לפני כמאה שנה כשעלו חלוצים לגאול את אדמות הארץ. אז היה דגש על התיישבות פיזית-לאומית ולא כל-כך חשבו על התיישבות רוחנית-לאומית. עובדה היא שרבנים ואנשים דתיים העדיפו מקלט בניכר ולהתיישב בניכר ואולי רק הרבי מלובביץ' גם כשהוא התנחל בניו-יורק דורש גם משם לגאול את אדמת ישראל.
בזמן העלייה השנייה האווירה הייתה חלוצית-פיזית והחלוצים כמעט והשילו מעליהם כל שורשי בחייהם, למרות שברובם באו לכאן כאשר הוריהם היו אדוקים ודתיים.
לא סתם הוכנס בשיר כובע הקש כאירוניה מתריסה לאמת ולאמונה ממנה באו.
"עצה הגונה" - נקשרת לאמת ואמונה ונשאלת השאלה האם הם יתקיימו יחדיו בימי החלוצים?
על אמת אובייקטיבית ועל אמונה סובייקטיבית בני נלחמים ונשאלת השאלה איזו מלחמה עזה יותר.
אלה שאלות רציניות ובא השיר העממי וחבש כובע קש לראשיהם.
גם בשיח של מאבק רעיוני רציני יש פינה לקשקוש-קשקשת לכולנו כי רק מאווירה כזאת יש שירה עממית וחגיגה.
אם קוראים כל שיר מלה במלה ולא ברצף , בהפרדת המלים וחיבורם מכניסים הפוגה להבנת המחשבה ואם מוסיפים לאחר מכן לחן בין המלים מכניסים נשמה לאווירה.
גם העיקר גם התפל דרושים בחיינו.
לחן הוא שמכניס נשמה לתוך מלים.
שלמה שפירא
מתנצלת שלא הגבתי לשיר עצמו ולא למושג "כובע קש". הבנתי שבקשתך הייתה להתיחס למשפט "אמת ואמונה עצה הגונה" בלבד...
השבמחקאהבתי את תשובתך . מסכימה שאנו זקוקים לעיקר ולתפל, כפי שאנחנו זקוקים להאור ולחושך הם שיוצרים שלמות כלומר: יממה וכ'. אהבתי גם את הרעיון שהמוסיקה מפיחה
חיים במילים! תודה!